• FH Mamma

Hur mycket tyngd kan denna sorts bord bära?

Jag tänkte tillverka ett barbord.
    Så här tänkte jag det skulle göras.

En regel fästes i väggen (betongvägg eller gipsvägg)
    Sen antingen en spånskiva eller någon annan träskiva på 80x80cm eller 75x75cm
    Till sist ett ikea ben på kortsidan som inte är fäst i väggen
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/84609085

Borde det hålla som matbord?

• Svar på tråden Hur mycket tyngd kan denna sorts bord bära?
  • Nyfiken gul

det fungerar om du är noga med att förankra bordet ordentligt i väggen med plugg och skruv - gärna expanderskruv... (ABSOLUT ett måste om du har gipsvägg)

sen får du se till att bordet har tjocklek nog att hålla tyngden...  skivan bör inte vara för tunn... 3-4 cm MINST bör skivans tjocklek vara...

• Thursday

Nu resonerar jag fritt bara, men hållfastheten borde väl främst bero på infästningen i väggen och vad den kan bära? Spånskiva låter väl lite svampigt för att ha som bord (och fult ), men en träskiva och ett ben håller väl för allt man kan göra med ett matbord. När vi satte upp skåp på vår hallvägg fanns det planscher i bygghandeln med vad man skulle ha för plugg till olika väggmaterial och maxbelastning på dem.

• Pikku Enkeli

Använd inte spånskiva, bättre med en rejälare.

[[Winners never quit. Quitters never win.]]
  • FH Mamma

Jo spånskiva är rätt bräckligt och väldigt fult...

limträskiva borde väl vara bäst eg..

• FH Mamma

Vart hittar man 30-40mm tjocka skivor då?
    Vi har 3 bygghandlare här tror jag men en av dom hade 16-18mm tjocka skivor bara.

• arianne03

Finns billigare skivor på bauhaus! Har gjort exakt som du beskriver (men min vägg är tegel)

• FH Mamma

arianne
    Då får vi kanske ta en tripp ner till skåne..

• arianne03

Hm, det kanske är långt? Men vad jag vet så är alla skivor på ikea 60 cm bredd. För att hitta bredare var jag tvungen att gå till bauhaus

• FH Mamma

arianne
    Långt och långt.. ska åka till Lund i början av sept så jag kan passa på då.

Svar på tråden Hur mycket tyngd kan denna sorts bord bära?