• mamma Linder

ska tånåringen själv få be om p-piller??

Min dotter blir 15 i januari.Hon är tillsammans med en kille som är året äldre.
    vi har pratat om sex och hon säjer att de inte har haft det och att han inte heller har haft det.
    ska hon själv få be o p-piller eller ska jag ta upp det med henne?

• Svar på tråden ska tånåringen själv få be om p-piller??
  • Kelso

Hon får väl gå till ungdomsmottagningen...Du kan ju inte fixa till henne!!

• Panthera leo

Ta upp det med henne. Hon kan nog tycka att det är pinsamt att be själv, man vet ju inte.

• Pimkies

om ni pratat om sex å så, så tycker jag du kan ta upp med henne!
    som sagt hon kanske tycker det är pinsamt!
    Skönt för henne om hon slipper "smyga" med det!

• Kelso

kanske bättre att låta henne använda p-ring istället. då behöver hon bara komma ihåg att sätta in och ta ut den en gång i månaden.
    Snällare mot kroppen också

• Scrapmom

Tycker absolut att du ska ta upp det med henne, kan vara svårt att veta hur man ska göra när man är 15. Sen om det är p-piller eller någon annan form av skydd spelar ju ingen roll.

• mamma Linder

om jag tar upp det med henne att jag kan ringa om p-piller, det blir inte litedubbelmoral då? att jag "uppmanar" henne att ha sex?

• Kelso
    pippili skrev 2007-08-14 17:50:20 följande:
    om jag tar upp det med henne att jag kan ringa om p-piller, det blir inte litedubbelmoral då? att jag "uppmanar" henne att ha sex?
    nejnej...hon är ju "vuxen" nu och har rätt att ha sex om hon vill.
    Är det bättre att hon har sex och inte skyddar sig och får sjukdommar och blir gravid?? knappast!! prata med henne
  • Emab

Ta upp det med henne, min mamma gjorde det med mig och följde med mig till ungdomsmottagningen. Mycket klokt gjort av henne då jag fick pratat av mig lite och kände mig inte så lättpåverkad och stressad när jag väl "fick" ha sex!

• Lovizas Mamma

Här fanns det inget att diskutera, samma dag vi fick veta att hon hade pojkvän vart det raka vägen till UM.

• Marcupilami

Ppiller är väl bra, men men, tänk på sjukdomar så att de testar sig innan de har sex.

dator heter det. datOR...
  • Billabong

TS: Lägg fram det på ett annat sätt... Säg att om hon känner att det kommer ske snart att hon vill ha sex att hon då säger till dig INNAN och att ni tillsammans kan gå till Ungdomsmottagningen och prata med dem om preventivmedel - eller att du bara följer med henne (och ev. honom). Jag tycker knappast att du ska ringa åt henne men stötta henne genom att finnas bredvid när hon ringer - om hon vill det. Få henne att känna att du finns där för henne och att det viktiga för dig är att de skyddar sig. Faktum är att detta är ju inte din dotters huvudansvar utan din dotters OCH pojkvännens.

• olalala

Det är väl helt olika saker, att uppmuntra till att använda preventivmedel handlar om att ta ansvar för sitt liv, sin kropp och sin hälsa. Sex kommer ungdomarna har förr eller senare oavsett vad man säger till dem, så är det bara. Det är väl bättre att din dotter får välja när hon vill få barn än att hon blir ofrivilligt gravid? Men du borde säga att hon OCKSÅ ska använda kondom så hon slipper sjukdomar och annat trist, inte minst HIV etc.

• OlgaMatildah

tycker Kondom är fantstiskt bra för ungdomar.
    och då kan du ju köpa ett packet till henne istället.

När jag hade sex första gången var jag gammal nog att köpa eller be om p-piller själv, och det tror jag att de flesta 15 åringar är.

• Maskot

Det är alltid bra att prata om sex och preventivmedel med våra ungdommar. Gör man det lättsamt och öppet blir allting väldigt avdramatiserat och naturligt. Alltid bra för ungdommarna att veta att de kan be om hjälp och ställa sina frågor närhelst de vill.

• Livet hittar alltid en väg

Hej TS

Min dotter fyller 15 om några månader och jag har redan informerat henne om att den dagen hon skaffar pojkvän går vi till ungdomsmottagningen och skaffar p-piller ... punkt och slut! Din dotter är ju snart 15 och det är ju rätt vanligt att man debuterar i den åldern, så jag tycker det är självklart att du ska ta upp saken med henne.

Lycka till

• trolltagen

Min dotter är snart 16 år och har haft pojkvän i över ett år, jag tog upp det med henne och vi pratade och så och det verkade inte vara pinsamt. Då hon bestämt sig så fick jag ett sms, för hon tyckte då att det kändes lite pinsamt. Men självklart skall man lära dem att de skall skydda sig, mot oönskade graviditeter och även mot sjukdommar.

• Therese33

Om det är allvar mellan dom så tycker jag att du skall prata med henne om p-piller, dock tycker jag att det är lite tidigt att köra med det, det är ju ändå hormoner och det finns biverkningar så jag skulle rekommendera kondom, det skyddar ju dessutom mot sjukdomar och den dagen dom har mer regelbundet sexliv prata om p-piller...

Svar på tråden ska tånåringen själv få be om p-piller??