• Marylin

stark mat inte bra när man är gravid??

Älskar stark mat och trodde man kunde äta det utan att det skulle vara dåligt på nått vis, om man inte led av halsbränna osv. Men nu hörde jag av en kompis att det inte skulle vara bra. Är det inte bara när man ammar som man ska undvika det eller har jag fel? Nån som vet?

• Svar på tråden stark mat inte bra när man är gravid??
  • stenstorp

Jag har bara förstått att det skulle kunna ge halsbränna. Inte att det skulle vara farligt.

• appius81

När man ammar ska man undvika stark mat men när du är gravid är det för att man kan få halsbränna

♥ (¯`°?.¸ ♥Olivia ♥¸.?°´¯) ♥
  • Marylin

tänkte väl det Har inga besvär med halsbränna än iallafall.

• Champagne

Jag hade jättebesvär med halsbränna under graviditeten. Men det berodde inte på att jag stoppade i mig färsk chili. Jag provade att undvika det men det märktes ingen skillnad. Jag var helt galen i chili.

• Lola Jämtland

Sa kompisen varför det inte skulle vara bra?

Nä, det är ingen som helst fara! Ät du o upplys kompisen om att denne har fel.

//Blir det nånsin våran tur.....
  • Malinski79

Jag har hört tvärtom...att stark mat kan va bra när du är gravid dör att de kan tydligen ge barnet bättre immunförsvar...Sen kan de va rent påhitt,men de fick jag höra av en mamma på jobbet

Å de lät bra tyckte jag!!!

• lata kocken Johanna

ytterligare en myt och förbannad lögn....

stark mat kan på sin höjd ge halsbränna

• Marylin
    Lola Jämtland skrev 2007-08-14 18:52:21 följande:
    Sa kompisen varför det inte skulle vara bra? Nä, det är ingen som helst fara! Ät du o upplys kompisen om att denne har fel.
    nej hon sa inte varför, men hon hade säkert "hört det av nån" i sin tur Men som sagt, jag älskar stark mat så jag passar på nu så länga jag kan att njuta!
  • elsalorre

jag har också hört detta men det gällde dock i slutet på graviditeten. Och det som kunde hända var att barnet kunde födas tidigare. Vet dock inte om det stämmer eller ej.

• Mozarts Nachtmusik

de är inte farligt.
    visst kan man få halsbränna , men inte skadar du bebisen.
    inte heller om man ammar och är van att äta starkt.
    -- obs -- om bebisen är känslig kanske man ska prova mildare kost.

men ja har hört att den vänjer sig vid mammans smak,,

hur gör dom i thailand etc. där äter ju alla skitstarkt

Det är en olycka när folk varken har förstånd att tala, eller omdöme att tiga
  • elsalorre

Å andra sidan tror jag att det blir rätt svårt att börja jämföra helt olika kulturer med varandra. En svensk person som aldrig äter stark mat och plötsligt äter en mycket starkrätt i thailand kan ju få hjärtinfarkt, medan thailändaren inte rör på ögonbrynet ens. Men jag tror inte heller att den starka mat som vi äter i sverige skadar.

• Mozarts Nachtmusik

ne, ja menar att barnen vänjer sig vad mamman äter.
    menar inte att jämföra mat/kultur utan att har mamman alltid ätit starkt så tar inte barnet skada av hennes kost.

har man däremot aldrig/sällan ätit starkt så kanske,,
    men det tror ja inte

• lata kocken Johanna

Mozarts Nachtmusik skrev 2007-08-14 23:12:14 följande:

men ja har hört att den vänjer sig vid mammans smak,
    Japp - och de ungarna som är vana vid att mamman äter stark mat brukar vara svåra att få att käka den smaklösa burkmaten
  • Mozarts Nachtmusik
    lata kocken Johanna skrev 2007-08-15 17:21:47 följande:
    Mozarts Nachtmusik skrev 2007-08-14 23:12:14 följande: Japp - och de ungarna som är vana vid att mamman äter stark mat brukar vara svåra att få att käka den smaklösa burkmaten
    =) då kan ja få trubbel.
    har en liten passion för chili
    starkare desto bättre.
    sambon visade mej en godgod macka
    bröd, ost, kalkon och chipotle ( går me tabasco om man inte har chipotle)
  • stenstorp

Och då kan man ju laga smakrik mat till barnen istället då! Låt bli saltet men inte kryddorna, alltså!

lata kocken Johanna skrev 2007-08-15 17:21:47 följande:

Mozarts Nachtmusik skrev 2007-08-14 23:12:14 följande:Japp - och de ungarna som är vana vid att mamman äter stark mat brukar vara svåra att få att käka den smaklösa burkmaten
Svar på tråden stark mat inte bra när man är gravid??