BCG-vaccin
Är det någon som har gett sitt/sina barn BGC-vaccin? Min dotter har fått tid nästa månad för att få det (då är hon 9 månader), men jag har inte bestämt mig än. Varade det länge på era barn?
Är det någon som har gett sitt/sina barn BGC-vaccin? Min dotter har fått tid nästa månad för att få det (då är hon 9 månader), men jag har inte bestämt mig än. Varade det länge på era barn?
*puffar*
Vad är det?
några veckor efter sprutan blev det rött och sedan en "bula"
efter bular blev det sår.. som läkte halvt, lossnade, bildade sår igen, läkte halt.. osv i flera månader
sonen påverkades inte av det
vissa säger att det varar och gul gojs rinner, det har jag inte märkt hos sonen faktiskt
när såret väl ha läkt så blev det åter rött.. det är fortf lite rött.. han fick den förra året i sep
bcg = tbc vaccin
Har också hört om sår som varatlänge, och det låter "bökigt" eftersom man bla inte får bada under den tiden. Funderar på hur vi ska göra, men det lutar åt att det blir vaccination iaf.
jag själv fick vaccinet för 10 veckor sedan. Det har just börjat läka ut. Mitt varade ibland - inte hela tiden. Större delen har det varit rött och sett ut som en liten bula. I början fick jag ont i armen och kunde inte ligga på den när jag skulle sova. Det som har varit jobbigast är det här med badningen. Jag har inte kunnat bada på hela sommaren. *S*
Här i Finland fick alla bebisar BCG-vaccinet redan på BB men dom slutade med det för nåt år sen. Min 3-åring fick det i alla fall och det såg OK ut i nån vecka men sen började det vara sig och såg ganska otäckt ut men sen blev det bra och nu syns ett litet ärr på låret. Även jag fick som bebis vaccinet och det syns ett litet ärr på mitt lår också. Här gavs vaccinet på utsidan av vänster lår.
Lillen fick allergisk reaktion och han hade sår och skorpa i ett år. Nu är det ärr, vänster överarm. Ska inte ge det till ett eventuellt nästa barn.
Kan tillägga att jag nog skulle gett vaccinet åt lillebror också men som sagt hör det inte till allmänna vaccinationsprogrammet nå mer här i Finland utan ges bara till riskgrupper.