• MrsM

undran?

Kan enäggstvillingar eller trillingar gå i arv från pappans sida? Alltså om pappan är tvilling eller trilling, kan det öka chanserna att få tvillingar eller trilingar?

• Svar på tråden undran?
  • Betty2

Nu antar jag att du med "pappan" menar barnens pappa. Då är svaret: Inte enligt vad man vet i dagsläget i alla fall. Enligt dagens forskning (vad jag har läst) är det bara 2-äggstvillingar som är ärftligt (säkert också trillingar som inte är enäggs) och då enbart från mammans sida. Detta eftersom mannen/pappan inte kan få sin partner att släppa fler än ett ägg. Däremot kan kvinnan ärva benägenheten att släppa fler än ett ägg av SIN pappa.

Rätta mig nu någon om jag har fel... Jag vet att jag oxå har läst att det inte finns så mycket forskning om just enäggstvillingar så det kanske inte riktigt stämmer där.

• kattfoten

Det jag vet är att viss forskning visar på att även enäggs kan ha ärftliga faktorer. Enäggs kommer ju till genom att ett befruktat ägg delar sig i två delar - och det kunde tydligen finnas nån gen hos modern som ökade chansen för att detta skulle hända. Oj va rörigt jag skrev...

• MrsM

Men om pappan är tex enäggstrilling ökar inte det risken/chansen att han får tvillingar eller trillingar?

• LottaRos

Nej, han kan inte påverka det såvitt man vet än så länge.

Kolla Svenska Tvillingklubbens hemsida!

• Siri85
    Betty2 skrev 2007-08-14 21:51:18 följande:
    Nu antar jag att du med "pappan" menar barnens pappa. Då är svaret: Inte enligt vad man vet i dagsläget i alla fall. Enligt dagens forskning (vad jag har läst) är det bara 2-äggstvillingar som är ärftligt (säkert också trillingar som inte är enäggs) och då enbart från mammans sida. Detta eftersom mannen/pappan inte kan få sin partner att släppa fler än ett ägg. Däremot kan kvinnan ärva benägenheten att släppa fler än ett ägg av SIN pappa. Rätta mig nu någon om jag har fel... Jag vet att jag oxå har läst att det inte finns så mycket forskning om just enäggstvillingar så det kanske inte riktigt stämmer där.
    stämmer inte alltid. kan vara pappan som bär på genen med. min pappa har två tvillingpar & ett trillingpar med 2 olika.
Svar på tråden undran?