• Orkiden80

Recept på 1-år's tårta.

Hej alla glada!!

Nu den 29'e blir mtt älskade lilla busfrö ett år!! Jippi!! men... Vad ska man bjuda på? Princesstårta verkar inte helt lämpligt... Ska man ha pannkakstårta elle göra nåt kul med fruktpuré? Förslag tack!! (hon har aldrig fått "godis", så jag undviker hellst grädde m.m.)

• Svar på tråden Recept på 1-år's tårta.
  • Ylwis

hmm svårt när du ska undvika grädde. men  annars kan du ju ha fromage mellan  bottnarna.  finns mkt roligt att göra om man  vill använda grädde,sugarpaste,MMF,marsipan,Choklad ganach.

en  enkel gräddtårta behöver inte var mkt gärrde på ex att du har :

botten + fruktpure blandat med gräddeeller en  fromgae eller mousse + botten  och en  dylikt fyllning. ta en tunt lager med grädde runt sätt en  oblat på ex med nalle puh (finns på www.kakburken.se) och  så sätter du frukt och  bär runt.

Mamma till Alvyn 051015
  • Orkiden80

Tja... Just grädde går nog an . Men vid choklad drar jag nog gränsen... Vilken rolig sida du tipsade om.

Fler tips tack!!

• Ylwis

här var min sons ena  1 års tårta.
    Mamma till Alvyn 051015
  • Tess76

Mosad banan och mosade jordgubbar mellan tårtbottnarna och tunt lager med grädde runtom, samt bär eller oblat som Ylwis tipsade om?!

//Kalla fötter, varmt hjärta.
  • tokrulle

Jag tänkte bjuda på pannkakstårta, med fruktpure emellan och lite grädde på! Grädde tycker jag verkar nyttigare än sockerkaksbotten/tårtbotten. Jag kommer ge socker så sent som möjligt till min son. Vill inte att han ska bli sockerberoende som jag är!

LEON 060916
  • Elvis Mamma
    Vi hade två olika tårtor till gästerna, en marängtårta & en vanlig gräddtårta.

Min son har aldrig ätit sötsaker så han fick fruktsallad som han älskar
    Stolt ung mamma till Elvis 060409
  • Ylwis

alltså till en  1 åring är det ju inte själva tåårtan  utan det är ju som mer till gästerna, om barnen smakar på fyllningen  gör ju inget och de  dör ju inte om de gör det, de äter ju absolut inte upp en  hel tårta eller inte ens en  tårtbit. en  tårta till en  ettåring säger jag är mer för föräldrar/syskon och  ev. gäster, fast de rekomenderar att man inte har mer än 5-7 st runt en  ettåring då det är kalas. vad våran  BVC säger.

Mamma till Alvyn 051015
  • Camilla D

Laban figuren är min son ett års tårta.
    Jag bakade tre rulltårtor som bottnar. Skar ut Laban. På första lagret bredde jag jordgubbar blandat med grädde och på andra lagret bredde jag annanas med grädde, sen är det ett tunt lager grädde ovanpå och ögon och dyligt har jag gjort av choklad.
    Enkelt och bra. Allt hemmagjort inga konstiga tillsatser.

• Orkiden80

Jag har bjudit hem 4 bebisar och tanken är att dom ska få tårtan, eller i alla fall delar av den... Vi vuxna tänkte äta princesstårta, mums!!

• Orkiden80
    nygift sthlm:
    Låter som ett bra recept...
  • Orkiden80

Puff... Börjar närma sig.

Svar på tråden Recept på 1-år's tårta.