• leia o hanna

epilepsi (hund)

Hej. Är det någon här som har någon erfarenhet av epilepsi hos hundar. Våran ettåring har haft två anfall, så vi har varit till vetrinären och tagit prover och fått bekräftat att det är epilepsi och nu äter han medecin.
    De sa att under de kommande tre veckorna kan han få anfall trots medecinen och jag skulle vilja veta ifall det är vanligt.
    Sen har han blivit hyperaktiv också. På vetrinären lät det som att han mest skulle ligga och sova och inte orka så mycket men våran dåre har blivit ännu galnare än innan..

• Svar på tråden epilepsi (hund)
  • Axelpaxel

min sambos föräldrar har en hund som har epilepsi. den får en tablett om dagen tror jag av medicinen, nu vet ju inte jag om ni har samma men ändå. han får kramper och blir alldeles stel när det har avrit mkt folk på besök eller om han har sett ngt som han blir uppspelt av. det finns inte mkt man kan göra tyvär. han blev nog varken lugnare eller livligare så det är svårt att säga.

• leia o hanna

menar du att han får anfall fast han går på medecin??
    Bonzos medecin heter fenemal, och bara den börjat fungera så skulle det inte bli några fler anfall alls, sa de.

hm...
    De sa också att det är när de vilar som anfallen kommer, inte som du skriver när han är uppspelt. Vad konstigt, man tycker ju vetrinärerna skulle veta sånt.. Fast det är väl olika kanske.

• Ayya

leia o hanna skrev 2007-08-14 21:43:43 följande:

Hej. Är det någon här som har någon erfarenhet av epilepsi hos hundar. Våran ettåring har haft två anfall, så vi har varit till vetrinären och tagit prover och fått bekräftat att det är epilepsi och nu äter han medecin.De sa att under de kommande tre veckorna kan han få anfall trots medecinen och jag skulle vilja veta ifall det är vanligt.Sen har han blivit hyperaktiv också. På vetrinären lät det som att han mest skulle ligga och sova och inte orka så mycket men våran dåre har blivit ännu galnare än innan..
    Vad tog dom för prover? Kan dom se epilepsi genom prover?
  • minaälsklingar

hej! min väninnas hund fick epilepsi för inte så länge sedan.. Han fick första anfallet i maj.. han låga bara och skaka och himla med ögonen samt tugga fradga.. efteråt tog det en stund innan han var "helt i medvetande" efter det första anfallet fick han 4 till inom loppet av 3 veckor.
    Hon har vart och tagit blodprover och andra prover och vetten har konstaterat att det är epilepsi.
    Nu äter han fenemal och de första veckorna var han jätteslö, vinglig och groggy han halkade runt på parketten som bambi på hal is *STACKARS*

Han har haft 2 mindre anfall för inte så längesedan trots att han äter medicin, Väninnan har fått nån annan medicin (smärtlindrande/ lugnande) som hon kan ge om han får anfall som varar länge.
    Kan inte svara på om det är vanligt att dem får anfall trots medicin, men väninnans hund har fått det iallafall.
    // emmie

• zegra

Jaghar haft en hund som epilepsi strax efter att han fylt ett år. Den typen som kommer vid den åldern skall tydligen vara ärftlig. Han gick på medicin men anfallen fortsatte. Hanblev helt klart stressad av sjukdomen. Blev orolig och vandrade mycket. Ville inte bli lämnad ensamen och började plötsligt tugga sönder saker. Efter varje anfall blev han lite sämre och precis efter anfallen var han jättesliten, trött och väldigt orolig. Efter ca 6 mån fick han ett ganska kraftigt anfall och han kissade på sig lite. När han kviknade till var han väldigt förvirrad och när jag pratade med honom morrade han åt mig. Då bokade jag tid för avlivning. Det var bara skönt för då visste jag att han inte skulle lida mer.

• ixxia

min ena hund hade kramper likt ep anfall och han var överaktiv, vi fick bekräftat att detta va pga sköldkörteln överproducerde hormoner. aalltså inte ep som vetr först trodde.

svälj hövve å köp ny kröpp
  • leia o hanna
    Ayya skrev 2007-08-17 12:00:35 följande:
    leia o hanna skrev 2007-08-14 21:43:43 följande:
    Vad tog dom för prover? Kan dom se epilepsi genom prover?
    Jag tror de tog prover just för att utesluta andra saker. Iom att de såg att det inte var något annat fel på honom konstaterade de att det var epilepsi.
  • leia o hanna
    minaälsklingar skrev 2007-08-17 12:18:11 följande:
    hej! min väninnas hund fick epilepsi för inte så länge sedan.. Han fick första anfallet i maj.. han låga bara och skaka och himla med ögonen samt tugga fradga.. efteråt tog det en stund innan han var "helt i medvetande" efter det första anfallet fick han 4 till inom loppet av 3 veckor.Hon har vart och tagit blodprover och andra prover och vetten har konstaterat att det är epilepsi.Nu äter han fenemal och de första veckorna var han jätteslö, vinglig och groggy han halkade runt på parketten som bambi på hal is *STACKARS*Han har haft 2 mindre anfall för inte så längesedan trots att han äter medicin, Väninnan har fått nån annan medicin (smärtlindrande/ lugnande) som hon kan ge om han får anfall som varar länge.Kan inte svara på om det är vanligt att dem får anfall trots medicin, men väninnans hund har fått det iallafall.// emmie
    Bonzo har också fenemal, och han har fått stesolid-suppar som vi ska ge om han får fler anfall. Men vi har då inte märkt att han blivit "påverkad" av medecinen. Han är som vanligt om än lite busigare.
    Men så då kan de alltså få anfall trots medecinen.. vad tråkgigt.
    fick ju veta att de kan dö av anfallen, om de håller på för länge.
  • leia o hanna
    zegra skrev 2007-08-17 14:20:10 följande:
    Jaghar haft en hund som epilepsi strax efter att han fylt ett år. Den typen som kommer vid den åldern skall tydligen vara ärftlig. Han gick på medicin men anfallen fortsatte. Hanblev helt klart stressad av sjukdomen. Blev orolig och vandrade mycket. Ville inte bli lämnad ensamen och började plötsligt tugga sönder saker. Efter varje anfall blev han lite sämre och precis efter anfallen var han jättesliten, trött och väldigt orolig. Efter ca 6 mån fick han ett ganska kraftigt anfall och han kissade på sig lite. När han kviknade till var han väldigt förvirrad och när jag pratade med honom morrade han åt mig. Då bokade jag tid för avlivning. Det var bara skönt för då visste jag att han inte skulle lida mer.
    Bonzo har kissat på sig rätt mycket under båda sina anfall. Första var jätteläskigt.
    Han låg ute på balkongen mot dörren, så att vi inte kom ut till honom. Min pojkvän slet upp fönstret och hoppade ut till honom och då skällde Bonzo mot honom. Vi var helt beredda på att ta bort honom efter det men sen när vi tänkte efter lite kom vi fram till att det ju faktiskt itne var så konstigt.
    Jag har läst att hunden inte känner igen matte och husse på upp till flera timmar, och min kille är rätt (väldigt) stor, och när han kom utflygandes genom fönstret och levde om och bonzo redan var förvirrad så klandrar jag honom inte för att han blev rädd och tänkte försvara sig..
    Men jag förstår att du gjorde som du gjorde också, just iom att din hund mådde dåligt av anfallen..

Hur menar du med att han "vandrade" mycket förresten?
    Tack för svar.
  • leia o hanna
    ixxia skrev 2007-08-17 14:25:11 följande:
    min ena hund hade kramper likt ep anfall och han var överaktiv, vi fick bekräftat att detta va pga sköldkörteln överproducerde hormoner. aalltså inte ep som vetr först trodde.
    De har tagit prover för sköldkörteln på bonzo också, men det var inget fel alls på den.
  • Ayya

leia o hanna skrev 2007-08-19 13:24:49 följande:

Jag tror de tog prover just för att utesluta andra saker. Iom att de såg att det inte var något annat fel på honom konstaterade de att det var epilepsi.
    Oki, då förstår jag...
  • burret84

hejhej!!! vi har en hane på tre år som vid ca 1 1/2 år fick epelepsi,vi valde att testa medicinera honom och han äter nu fenemal morgon och kväll och det funkar JÄTTE bra!! men det va lite knepigt att hitta rätt dos i början åt honom men med den dosen han äter idag (och har ätit sen ca 5 mån efter det att anfallen upptäcktes)så har vi klarat oss helt anfallsfria och lever som vanligt, har inte märkt ngn skillnad på honom utan han är fortfarande samma gammla "glaskit"

(I början innan vi hittade rätt dos så fick han 3-4 anfall men anfallen va betydligt mindre än utan medicinen,jätte jobbigt både för honom och oss,men idag va det helt klart värt det!!!)

• leia o hanna
    burret84 skrev 2007-08-23 10:05:36 följande:
    hejhej!!! vi har en hane på tre år som vid ca 1 1/2 år fick epelepsi,vi valde att testa medicinera honom och han äter nu fenemal morgon och kväll och det funkar JÄTTE bra!! men det va lite knepigt att hitta rätt dos i början åt honom men med den dosen han äter idag (och har ätit sen ca 5 mån efter det att anfallen upptäcktes)så har vi klarat oss helt anfallsfria och lever som vanligt, har inte märkt ngn skillnad på honom utan han är fortfarande samma gammla "glaskit" (I början innan vi hittade rätt dos så fick han 3-4 anfall men anfallen va betydligt mindre än utan medicinen,jätte jobbigt både för honom och oss,men idag va det helt klart värt det!!!)
    Men ÅÅÅH vad skönt att höra! Än så länge har han inte fått några fler anfall och hoppas att han slipper. Vi skulle ta prover för doseringen en gång/halvår. Hur stor är eran hund och vilken dos har han? Mvh Hanna
  • Moder Jord

Jag fick tyvärr avliva min hund pga epilepsi. Först fick ha medicin, men vi fick hela tiden höja dosen. En kväll blev han så dlig...krampade och skrek omvartannat...Vi åkte i ilfart till djursjukhuset och där fick han en dygnsdos med medicin, men han fortsatte att krampa och tappade medvetandet...Vi insåg att det bästa för honom var att få dö...Han blev 2½ år.

Det är i motvind och inte i medvind som en drake stiger!
  • burret84

leia o hanna skrev 2007-08-23 18:26:43 följande:

Men ÅÅÅH vad skönt att höra! Än så länge har han inte fått några fler anfall och hoppas att han slipper. Vi skulle ta prover för doseringen en gång/halvår. Hur stor är eran hund och vilken dos har han? Mvh Hanna
    jadu våran lilla"fis" är ca 70cm hög och väger ca 35kg han äter 3/4 tabl. morgon och kväll,vad har ni för dosering och vad är det för hund?
    (ska bara tilläga att först vid dosernig fick han för mkt medicin o blev då trött,sen minskades dosen och då blev den för liten med anfall som följd,men som sagt var nu verkar vi ju ha hittat rätt dos!
  • leia o hanna
    burret84 skrev 2007-08-23 21:56:23 följande:
    leia o hanna skrev 2007-08-23 18:26:43 följande:
    jadu våran lilla"fis" är ca 70cm hög och väger ca 35kg han äter 3/4 tabl. morgon och kväll,vad har ni för dosering och vad är det för hund?(ska bara tilläga att först vid dosernig fick han för mkt medicin o blev då trött,sen minskades dosen och då blev den för liten med anfall som följd,men som sagt var nu verkar vi ju ha hittat rätt dos!
    Bonzo vägen 45, och får två tabletter morgon och kväll. Han har inte alls blivit mycket tröttare av det, snarare tvärtom. Lite "knäpp" har han blivit sen han började med medecinen, men det är bara små grejjer. Han tjyvhoppar upp i våran säng fast han vet att han inte får och sånt. Haha och så ligger han och "pratar" med husse på kvällarna. Han gnyr och så gnyr husse tillbaka och så kan de sitta hur länge som helst. Oftast ligger han i ett helt annat rum och tycker att han har tråkigt och då börjar det. :D

Vi ska till vetrinären igen om nån vecka och ta prover, hoppas inte de skär ner på dosen för han verkar må så bra och inga anfall hittils ju.
  • leia o hanna

Moder Jord skrev 2007-08-23 18:43:14 följande:

Jag fick tyvärr avliva min hund pga epilepsi. Först fick ha medicin, men vi fick hela tiden höja dosen. En kväll blev han så dlig...krampade och skrek omvartannat...Vi åkte i ilfart till djursjukhuset och där fick han en dygnsdos med medicin, men han fortsatte att krampa och tappade medvetandet...Vi insåg att det bästa för honom var att få dö...Han blev 2½ år.
    usch vad tråkigt.. Jag förstår verkligen att ni lät honom somna in istället för att plågas vidare. Huga.
    Men skrek han? Våran har varit knäpptyst båda gångerna, har läst att de är medvetslösa under anfallen.. Låter ju jätteotäckt.
  • Moder Jord
    leia o hanna skrev 2007-08-24 11:36:21 följande:
    Moder Jord skrev 2007-08-23 18:43:14 följande: usch vad tråkigt.. Jag förstår verkligen att ni lät honom somna in istället för att plågas vidare. Huga. Men skrek han? Våran har varit knäpptyst båda gångerna, har läst att de är medvetslösa under anfallen.. Låter ju jätteotäckt.
    Den där sista kvällen, skrek han emellan anfallen....och ja...det var fruktansvärt!
    Det är i motvind och inte i medvind som en drake stiger!
Svar på tråden epilepsi (hund)