• Anonym

Juridisk rådgivning gratis?

Jag har skiljt mig och mitt ex vägrar att följa de bodelningsavtalen vi har upprättat. Tyvärr så skrev vi dessa avtal själva utan juridisk hjälp så jag är lite orolig att det inte håller i en domstol och vill därför prata med någon juridisk kunnig person.

Finns det någon site/forum där man kan få hjälp utan att behöva betala en massa pengar? Skulle gärna vilja att någon läste igenom vårat avtal på två A4-sidor och berättar om det gäller.

• Svar på tråden Juridisk rådgivning gratis?
  • Anonym (en till)

Det kan nog bli svårt att få någon att läsa igenom det gratis, men det finns en sida som heter www.juristakuten.se dit man även kan ringa för gratis rådgivning. De kanske kan hjälpa dig en bit på väg.
    Sedan behöver det inte alls betyda att ert papper inte håller i rätten, så länger ni skrivit under båda två så är det ju ett avtal, ett avtal som han inte håller sig till. Eftersom ni kanske var överens i början så behöver man ju inte blanda i några myndigheter, då räcker det att skriva ett papper mellan varandra sas.
    Men det är klart, är du osäker så ska du absolut vända dig till en jurist. Det är bättre att kanske lägga nån tusenlapp (om det nu ens blir så mycket) på det än att behöva vara rädd för att bli av med allt man äger och har.

Jag är själv precis i samma sväng som du, men vi har inte hunnit skicka in några papper ännu. Men jag var på Familjerådgivningen idag för att få lite råd och stöd, och då kom bl.a. det här med bodelningen upp. Hon sa att det räckte att man skrev upp vad man kommit överens om, typ "Hon bor kvar, han tar bilen osv" och längst ner så skriver man en rad där det står att "Jag är nöjd med detta", ni skriver under båda två och få varsin kopia. Så nog borde väl sånt hålla i rätten.

Men jag hoppas iaf att ni kan lösa det och att du slipper en massa bråk. Lycka till!

• en glad

I många kommuner finns gratis rådgivning av advokat en kväll i veckan på ett bibliotek/medborgarkontor etc. Kolla om det finns i din kommun!

• en glad

Annars är familjerätten i regel bra på juridiken kring vårdnad/boende/umgänge. Ring till socialtjänsten i din kommun och fråga efter dessa handläggare.

• Anonym

Bodelningsavtal ska alltid upprättas vid skilsmässa. Kravet är att det ska vara skriftligt och underskrivet av båda parterna.

Är bodelningsavtalet undertecknat av er bägge och uppfyller kraven i övrigt så är det giltigt.

Tyvärr brukar inte familjerätten hjälpa till med ekonomiska frågor som t ex bodelning eller underhåll utan endast boende, umgänge och vårdnad.

Men det finns advokater som har gratis rådgivning om du söker på nätet så hittar du fler olika. Annars kan det vara värt att betala någon tusenlapp för att veta helt säkert att bodelningsavtalet är giltigt.

Ett tips är alltid registrera bodelningsavtal hos tingsrätten, det kostar 275 kr, men det kan det vara värt för då kan det inte bli något tjafs sedan. Man skickar då in bodelningsavtalet i original tillsammans med 3 vidimerade kopior samt personbevis för båda makarna till tingsrätten.

Om man inte kan komma överens om hur bodelningen ska göras kan man begära att domstolen utser en bodelningsförrättare.

Svar på tråden Juridisk rådgivning gratis?