Det kan nog bli svårt att få någon att läsa igenom det gratis, men det finns en sida som heter www.juristakuten.se dit man även kan ringa för gratis rådgivning. De kanske kan hjälpa dig en bit på väg.
Sedan behöver det inte alls betyda att ert papper inte håller i rätten, så länger ni skrivit under båda två så är det ju ett avtal, ett avtal som han inte håller sig till. Eftersom ni kanske var överens i början så behöver man ju inte blanda i några myndigheter, då räcker det att skriva ett papper mellan varandra sas.
Men det är klart, är du osäker så ska du absolut vända dig till en jurist. Det är bättre att kanske lägga nån tusenlapp (om det nu ens blir så mycket) på det än att behöva vara rädd för att bli av med allt man äger och har.
Jag är själv precis i samma sväng som du, men vi har inte hunnit skicka in några papper ännu. Men jag var på Familjerådgivningen idag för att få lite råd och stöd, och då kom bl.a. det här med bodelningen upp. Hon sa att det räckte att man skrev upp vad man kommit överens om, typ "Hon bor kvar, han tar bilen osv" och längst ner så skriver man en rad där det står att "Jag är nöjd med detta", ni skriver under båda två och få varsin kopia. Så nog borde väl sånt hålla i rätten.
Men jag hoppas iaf att ni kan lösa det och att du slipper en massa bråk. Lycka till!