• aster

Är det svårt att kakla? Tips till liten toalett, tack!

Jag har en liten toalett, där finns toalettstol, handfat och badrumsskåp.
    Bakom handfatet är väggen kaklad ca 1.5 m upp.
    Kaklet är sprucket här och var. Om rummet ska bli helt fräscht måste det tas bort.

Är det svårt att kakla själv?
    Det är bara ett par m2, och det är väl inte superviktigt med fuktspärr etc, eftersom det är ett ganska torrt rum.

Tacksam för tips!

• Svar på tråden Är det svårt att kakla? Tips till liten toalett, tack!
  • Jordgubbsflickan

jo det är jätteviktigt med fuktspärr!!! Faktiskt det viktigaste!

Du får inte ut ett öre på försäkringen om ngt händer.

Svårt, och svårt....kan vara svårt att få rakt...

• maddelicko

Man ska nog ha fukt spärr bakom för de stänker vatten. De skadar inte att ha de, skulle de hända något så kanse du inte får ut något ersättnig för de. De e rätt så lätt blanda fix å tryck dit platterna, sen kan man foga när de har torkat.

• maddelicko

Glömde de finns snöre som man kan köpa som man lägger imellan plattorna så de blir rakt å jämna fogar.

• aster

Okej, det är klart att jag kan slabba på lite fuktspärr...
    Men många har ju inte ens kakel på sina toaletter, bara vanliga tapeter eller målat.

Så det svåra är alltså att få det rakt och snyggt?
    Finns det annat som är svårt, att plattorna inte fastnar eller så?
    Är det svårt att få bort den gamla kakelväggen?
    Hur gör man då?

• CarolineRobin
    aster skrev 2007-08-14 22:19:54 följande:
    Okej, det är klart att jag kan slabba på lite fuktspärr...Men många har ju inte ens kakel på sina toaletter, bara vanliga tapeter eller målat.Så det svåra är alltså att få det rakt och snyggt?Finns det annat som är svårt, att plattorna inte fastnar eller så?Är det svårt att få bort den gamla kakelväggen? Hur gör man då?
    Det har jag aldrig sätt? Målade och tapetserade badrum? Hm..
  • aster

Nej, inte badrum, toaletter!

CarolineRobin skrev 2007-08-14 22:21:39 följande:
    Det har jag aldrig sätt? Målade och tapetserade badrum? Hm..
  • lill linda 82

fuktspärr har man under vilket som...

men gör du det själv o det blir fukt el något går fel så gäller inte försäkringarna har jag för mig. därför anlitade vi en som gjorde båda våra badrum.

använd typ spackelspade i järn o hammare o bryt/hamra loss så lossar det lätt.

• CarolineRobin
    aster skrev 2007-08-14 22:24:10 följande:
    Nej, inte badrum, toaletter!
    Vad är skillnaden? haha. Det blir väl fuktigt i alla fall.
  • Ylwis

superviktigt är att ha en jämn och  fin yta behandlat med fuktspärr.

egentligen  för att försäkringarna ska gälla om det skulle bli ngt måste en  hantverkare göra jobbet. värt att kolla innan du börjar vad just ditt försäkriringsbolag säger.

sen  själva kaklingen är inte så supersvårt. vi använde ögonmått men  vill man  så kan man  sätta snören eller plastkryss finns oxå men  man  måste få det jämnt under kaklet. sen  torkar du bara av med fuktig trasa rester.

Mamma till Alvyn 051015
Svar på tråden Är det svårt att kakla? Tips till liten toalett, tack!