• Camilla85

Risker med 3D/4D Ultraljud?

Jag har hört att det inte är bra att göra 3D/4D ultraljud... Är det någon som vet mer om det här, gällande risker och sånt? Jag är så sugen, men tar självklart inga onödiga risker! =)

• Svar på tråden Risker med 3D/4D Ultraljud?
  • Farfalla

Inte mer än vanliga ultraljud.. och inget är väl bevisat!

Vi skulle göra ett 3d igår.. men bebisen var för stor! (var i v30+2 igår..) så passa på att boka en tid snabbt så du inte går miste om det som vi... Är så grymt besviken att det inte fungerade! Men så har bebisen redan börjat fixera sig och ligger med huvudet neråt så det blev ännu svårare..
    Lycka till!

• gosmamma

Farfalla

Var bebisen för stor för att kunna se
    Lr var det för att huvudet var så långt nere?
    Jag som ska göra ett nästa vecka o e då i vecka 29...
    Hoppas att vi kan se för vi åker ganska långt för att se bebben

• Mogika

TS: du kan vara lugn.. det finns som sagt inget bevisat att ul är farligt för bebisen.. och skillnaden mellan vanligt 2D och 3D ul är ju programvaran i datorn..

Vi ska bli mamma och pappa!
  • Divad

Jag har inte hört att det är någon fara.. Var där i vecka 28.

***BF 070909***
  • idacathrine

Vi funderade också på 3D/4D-Ultraljud. Jag frågade min Barnmorska om det, och efter hennes svar struntade vi i Ultraljudet:

>Date: Mon, 2 Jul 2007 09:07:11 +0200
    >
    >Hej Ida! Har nyligen läst i Dagens Medicin om ultraljud i 3D. Överhuvud taget avråder experter föräldrar från att göra ultraljud för nöjes skull. Ett ultraljud innebär att man tillför energi till kvinnans kropp och till fostrets och man kan inte säkert säga att det är 100% ofarligt.Världsorganisationen för ultraljud kommer snart att träffas i Italien och med största sannolikhet kommer de att avråda från onödiga ultraljud. Företaget Tittut och andra komersiella företag har förstås ett ekonomiskt intresse av er och de vet att det är lockande att få se barnet i förtid. Man ska dessutom komma ihåg att de inte är legitimerade av Socialstyrelsen och alltså inte har något medicinskt ansvar för vad de gör. Till syvende och sist är det ert beslut som gäller. Tänk bara på att när barnet väl är fött kan ni titta live i många år framöver... Hälsningar, Karin

• Divad
    idacathrine skrev 2007-08-15 10:24:31 följande:
    Vi funderade också på 3D/4D-Ultraljud. Jag frågade min Barnmorska om det, och efter hennes svar struntade vi i Ultraljudet:>Date: Mon, 2 Jul 2007 09:07:11 +0200>>Hej Ida! Har nyligen läst i Dagens Medicin om ultraljud i 3D. Överhuvud taget avråder experter föräldrar från att göra ultraljud för nöjes skull. Ett ultraljud innebär att man tillför energi till kvinnans kropp och till fostrets och man kan inte säkert säga att det är 100% ofarligt.Världsorganisationen för ultraljud kommer snart att träffas i Italien och med största sannolikhet kommer de att avråda från onödiga ultraljud. Företaget Tittut och andra komersiella företag har förstås ett ekonomiskt intresse av er och de vet att det är lockande att få se barnet i förtid. Man ska dessutom komma ihåg att de inte är legitimerade av Socialstyrelsen och alltså inte har något medicinskt ansvar för vad de gör. Till syvende och sist är det ert beslut som gäller. Tänk bara på att när barnet väl är fött kan ni titta live i många år framöver... Hälsningar, Karin
    Vet du vad hon menade.. Vad skulle vara farligt? Självklart har tittut och liknande ett ekonomiskt intresse (det är ju deras jobb). Vi var väl medvetna att de inte är medicinskt certifigerade, fick även skriva på ett  papper om detta.

Min barnmorska förstod att vi ville göra det och avrådde oss absolut inte.

De som blir gravida via provrör gör ju i regel en massa UL och det tror inte jag påverkar provrörsbarnen med än "vanligt" tillverkade barn
    ***BF 070909***
  • Luffarmor

Det är samma sak som anv i vanligt ul vul o 3D/4D ul , det är bara "programvaran" inne i  ultraljudsmaskinen som skiljer sig åt

Mamma till Rasmus o matte till Sindi o Sissi. o fru förståss....
  • idacathrine

Divad: Hon menar att man inte vet till 100 % att det är ofarligt att tillföra energi till fostret.

Men det kan man ju inte veta? Man kan heller inte veta var gränsen för när alkohol skadar fostret går. Det är bara vissa saker jag känner att jag vill undvika - när man faktiskt inte vet.

• Mary the fairy

Inte läst vad de andra har skrivit men jag har varit på flera "vanliga" ultraljud i Uppsala. Han som utfört ultraljuden är professor i fostermedicin o han har skrivit en artikel i läkartidningen om att han inte kan förstå människor som går på "nöjesultraljud" som 4d pga att man inte vet exakt vilka risker det finns med det. Dock går ju många på såna ändå å deras barn föds väl oftast friska ändå men ja... han avråder bestämt iaf.

Svar på tråden Risker med 3D/4D Ultraljud?