• Hardrocker

Söt eller saltvatten akvarium? Råd sökes!!!

Hejsan Jag skulle vilja veta + och - med söt och salt vatten akvarium! mor å far hade ett sötvatten akarium när jag var liten, och jag tycte att man inte fick göra annat änn att ta bort sniglar och diska rent grus. Är det samma problem med salt vatten? Har alltid tyckt att dom som har saltvatten akvarium har det så rent och fint! Om inte annat mer färg glatt.

• Svar på tråden Söt eller saltvatten akvarium? Råd sökes!!!
  • Kelso

hehe, saltvatten är svindyrt, men det vet du säkert redan!! Fiskarna är inte heller billiga och om du reser bort kan du definitivt inte bara hälla i en burk med mat!!

• Hardrocker

Kelso Okej Ursäkta om jag frågar men varför kan man inte åka bort? är saltvatten fiskar mer kräsna och måste matas på ett annat vis Tex vara exakt på dagen med matning. Att det är dyrt vet jag, men jag har ingen som helst aning om skötsel av saltvatten!!!!

• Trynträ

Det är nog mer dagligt arbete med ett saltvattensakvarium för man har en äggviteskummare som måste tömmas varje dag. Sen är fiskarna och övrig inredning rätt dyrt + att det drar en hel del ström eftersom pumpen är så kraftig. Men vackert är det. Har du inte haft ett eget akvarium så skulle jag inte börja med ett saltvatten dock.

• lindaha

Jag kan ingentin om varken salt eller söt vattens akvarium, men måste bara säga att saltvatten är det absolut snyggaste!
    Fiskarna är så grymt snygga

• lajjalo

åååh. saltvattens akvarium är så himla fint, men apsvårt att lyckas med. tyvärr.
    man måste hålla stenkoll på vattenvärden och fiskarna är mycket känsligare än de som lever i sötvatten.
    jag röstar på söt- även om det inte känns lika exotiskt.

• Hardrocker

Trynträ - Hmmm det låter ju som ett heltids jobb Jag har inte haft nått eget saltvatten tidigare, så man kanske ska köra på det gammla man har nere i källarn då till att börja med! Men jag hatar dessa alger och sniglar!

• Hardrocker

Ja det har jag hört om förut att fiskarna har så lätt att bli sjuka o man missköter sitt arbete!! Är det om man inte kollar vatten värdena? Hur gör man då? Har man typ en ph sticka eller nått?

• Trynträ

Du kan ju köpa lite algätare så blir det inte så jättemycket alger. Sen finns det vackra ciklider i färggranna färger som nästan ser ut som saltvattensfiskar.

Hardrocker skrev 2007-08-15 00:09:44 följande:
    Trynträ - Hmmm det låter ju som ett heltids jobb Jag har inte haft nått eget saltvatten tidigare, så man kanske ska köra på det gammla man har nere i källarn då till att börja med! Men jag hatar dessa alger och sniglar!
  • lajjalo

ts: jag vet faktiskt inte riktigt hur man gör. har däremot en killkompis som är hooked på akvarium av alla slag. han har berättat massa hitan och ditan om hur man ska bete sig och det verkar minst sagt som en hel vetenskap.
    du kian säkert googla fram lite info, det finns speciella klubbar för just saltvattensakvariumägare

Svar på tråden Söt eller saltvatten akvarium? Råd sökes!!!