Söka jobb inom skola och belastningsregistret
Jag håller på att söka jobb inom skola och förskola och har ett stort problem. För två år sen så var jag inne i en affär och snodde två klädesplagg men på väg ut gick larmet och jag blev så klart, med all rätt, tagen. Det hela slutade med tingsrätten och dagsböter och det behandlades som stöld eftersom klädernas priser övergick 800 kr (upp till 800 kr anses det som snatteri). Det jag tog kostade 1299 kr.
Nu är problemet att jag söker jobb inom förskola och skola och måste då visa upp mitt belastningsregister och den händelsen kommer att finnas kvar tills september 2010.
Ja, jag skäms otroligt och det finns inga ursäkter och så som jag bäddar får jag ligga etc. Den enda förklaringen är att jag mådde otroligt dåligt och var deprimerad, hade inget jobb och inte pengar och en dag så slog det slint och det var första gången jag någonsin har gjort sånt. Det är många som mår dåligt men gör inte sånt här men jag gjorde det och kommer ångra det i hela mitt liv.
Nu är jag jätterädd att jag kommer få svårt att få jobb, ett annat straff i sig, och vet inte hur jag ska göra. Jag måste även skriva in mig i olika vikariepooler och även där måste belastningsregister visas.
Det jag är rädd för är att jag måste visa mitt register för så många människor och jag vill verkligen berätta om mitt beteende den gången men känner att jag kanske aldrig får chansen att göra det. Sen är jag jätterädd att rektorer, chefer och andra som har hand om intervjuer och anställningar för det vidare till andra skolor och att jag kan bli svartlistad.
Det var någon som sa att även om jag begått ett brott så är det inte inom våld/pedofili och händelser åt det hållet, men samtidigt så handlar det om förtroende man får om en person som har gjort sånt här. Sen menar jag att alla borde få en andra chans.
Jag mår jättedåligt över detta och skulle vilja få lite goda råd men snälla, tracka mig inte el något sådant för jag vet vad jag har gjort. Nu vill jag bara se framåt och hoppas på att saker och ting går bra.