• Anonym (jättedum)

Söka jobb inom skola och belastningsregistret

Jag håller på att söka jobb inom skola och förskola och har ett stort problem. För två år sen så var jag inne i en affär och snodde två klädesplagg men på väg ut gick larmet och jag blev så klart, med all rätt, tagen. Det hela slutade med tingsrätten och dagsböter och det behandlades som stöld eftersom klädernas priser övergick 800 kr (upp till 800 kr anses det som snatteri). Det jag tog kostade 1299 kr.
    Nu är problemet att jag söker jobb inom förskola och skola och måste då visa upp mitt belastningsregister och den händelsen kommer att finnas kvar tills september 2010.

Ja, jag skäms otroligt och det finns inga ursäkter och så som jag bäddar får jag ligga etc. Den enda förklaringen är att jag mådde otroligt dåligt och var deprimerad, hade inget jobb och inte pengar och en dag så slog det slint och det var första gången jag någonsin har gjort sånt. Det är många som mår dåligt men gör inte sånt här men jag gjorde det och kommer ångra det i hela mitt liv.

Nu är jag jätterädd att jag kommer få svårt att få jobb, ett annat straff i sig, och vet inte hur jag ska göra. Jag måste även skriva in mig i olika vikariepooler och även där måste belastningsregister visas.
    Det jag är rädd för är att jag måste visa mitt register för så många människor och jag vill verkligen berätta om mitt beteende den gången men känner att jag kanske aldrig får chansen att göra det. Sen är jag jätterädd att rektorer, chefer och andra som har hand om intervjuer och anställningar för det vidare till andra skolor och att jag kan bli svartlistad.
    Det var någon som sa att även om jag begått ett brott så är det inte inom våld/pedofili och händelser åt det hållet, men samtidigt så handlar det om förtroende man får om en person som har gjort sånt här. Sen menar jag att alla borde få en andra chans.
    Jag mår jättedåligt över detta och skulle vilja få lite goda råd men snälla, tracka mig inte el något sådant för jag vet vad jag har gjort. Nu vill jag bara se framåt och hoppas på att saker och ting går bra.

• Svar på tråden Söka jobb inom skola och belastningsregistret
  • Anonym

jag tror att det bästa är att vara så ärlig som möjligt med det, om du vet att de ändå får reda på det. Om det hände en gång, var för flera år sen och du aldrig har gjort det igen, skulle JAG kunna anställa dig iaf (inte för att jag gör sånt, men ) Dessutom är det nog bra om inte bara felfria helgon arbetar inom skolväsendt utan också sådana som vet hur det är att ha sår i själen och göra saker för att man mår dåligt.

• Anonym (jättedum)

*puffar för lite svar och råd *

• Anonym

Håller med om att du bör vara ärlig och berätta. Förhoppningsvis spelar det ingen roll att du har en "prick"! För om det gör det, kan jag tycka att du bör gå vidare med detta!!! Det är pedofiler man ska skydda barnen ifrån, inte människor som ångrar ett misstag de gjort...

• Anonym

Om jag har förstått det rätt så letar de efter vålds/sexuella brott.

Men läs på polisens hemsida, jag tror det finns svar där.

• Anonym (skäms med)

har också en prick i mitt register pga samma sak.och jag jobba inom barnavården. och på registret syns de ej pga att dom letar bara efter vålds/sexuella brott.så dom kommer aldrig att se att du har en prick för stöld. de gjorde dem inte me mej iallafall.

• Anonym (jättedum)
    Anonym (skäms med) skrev 2007-08-15 18:31:15 följande:
    har också en prick i mitt register pga samma sak.och jag jobba inom barnavården. och på registret syns de ej pga att dom letar bara efter vålds/sexuella brott.så dom kommer aldrig att se att du har en prick för stöld. de gjorde dem inte me mej iallafall.
    Men hur vet polisen vad dom ska skicka till mig för intyg? Eller ska jag säga att det är för att skolan/förskolan ska ha intyget? Trodde att det alltid stod samma sak i alla belastningsintyg...

Tack förresten för era svar..mmmmmm
  • Anonym

Prata med polisen, de vet hur det är! Lycka till med jobbet!!!

• Anonym (jättedum)
    Anonym skrev 2007-08-15 18:54:51 följande:
    Prata med polisen, de vet hur det är! Lycka till med jobbet!!!
    lite pinsamt att prata med dom..jag vill bara ringa och be dom skicka sabla registret för det är väl jag och inte skolan som ringer polisen?
  • KisseNova

Du får en speciell lapp ifrån din chef som du ska posta till polisen. Dom ger bara ett utdrag där det står om du är med i registret för sexuella/våldsamma brott. Din stöld kommer aldrig med på det intyget.

Har själv stått som vik inom barnomsorgen.

• Anonym (skäms med)

Du får en speciell lapp ifrån din chef som du ska posta till polisen. Dom ger bara ett utdrag där det står om du är med i registret för sexuella/våldsamma brott. Din stöld kommer aldrig med på det intyget.

stämmer. du får en lapp av din chef som du ska posta till polisen.

• Anonym (lycka till)

Denna länk tar dig till platsen som du hämtar hem den nämda blanketten på. Barnomsorgen har en särskild sort, det kryssar man i. Du skriver i den och skickar tillbaks till polisen. Du får det aktuella belastningsbeviset inom en vecka, då ser du vad det står i det. Syftet är ju just som nämns att gallra bort sexbrottslingar. Jag hade ett urbota dumt trafikbrott, men det stod ingenting om detta.

www.polisen.se/inter/nodeid=3606&pageversion=1.jsp

• Anonym

Även jag har nyligen begärt utdrag ur belastningsregistret då jag nyss fick anställning inom en kommun. Utdraget skickas hem till dig, och du får sen ge det till din arbetsgivare så du kan ju kolla på det innan om du är orolig menar jag. Men jag har åkt fast för fortkörning med böter som påföljd och det stod inte med.

Lycka till med jobbet/jobben.

• Anonym (jättedum)

Tack alla för era svar och det känns så mkt bättre och nu ska jag börja söka jobb ordentligt. Men då skippar jag att berätta för eventuell arbetsgivare på direkten, eller inte alls om det inte behövs,  om jag skulle komma på intervju? För jag läste ju också att man kan bara begära sitt register om man har blivit erbjuden jobb.
    Vet ni hur det är då med vikariepooler för om jag ska stå på olika såna så måste jag ha flera utdrag och ger polisen ut tex 3-4 styckna?

• Anonym

"Men jag har åkt fast för fortkörning med böter som påföljd och det stod inte med."

Det var ju underligt för det gjorde min

Ts: Om du behöver flera är det väl bara att kopiera? Tror annars polisen kan skicka dig flera. Lycka till!

• Anonym

Ts, ja skippa ärligheten! Med tanke på vad som kommit fram här, menar jag. Man ska inte blotta sig mer än nödvändigt, det KAN användas fel. Om man har otur!

• Anonym (lycka till)

Man kan begära en utan att ha jobb, för det gjorde jag bara för någon månad sen. Söker du inom vikariepoolen så räcker det med ett bevis, så länge du jobbar inom samma kommun. Den som är samordnare går ju i god för dig och ska kolla ditt belasningsregister.

Konstigt att " Anonym (2)"´s brott var medtaget! Skrev du på rätt blankett då? och var det ett trafikbrott som ledde till rättegång då? För det kan vara skillnad och TS har varit uppe i rätten trots allt, så det kan ju stå med då isåfall.

• Anonym (jättedum)

Men då kommer det synas i mitt register att jag var skyldig till stöld eftersom jag var uppe i rätten?? Suck ....

Anonym (skäms med) skrev 2007-08-15 18:31:15 följande:
    Men det syntes inte hos dig och var du också uppe i tingsrätten?
  • Anonym (lycka till)

Ts! Jag tycker att du beställer en blankett på polisens sida, sen skickar du in den och tar ställning till ditt kommande handlingsförfarande utifrån vad det står i den.

Står det om din dom, får du utgå ifrån detta och förklara på ett vettigt sätt hur det kunde hända.Som du skrev i här alltså. Är man en socialt etablerad person gör man aldrig om något liknande igen påstår jag, och det får du förklara för dem isåfall. Den minnesbetan du fick kommer du förmodligen alltid att bära med dig precis som du skriver, men om du använder denna " händelse" konstruktivt, kan du också förklara att risken för att du skulle göra någonting liknande igen finns inte eftersom du alltid kommer att minnas dess fruktansvärda konsekvenser.

Man lär så länge man lever, och alla gör misstag.
    Kram

Svar på tråden Söka jobb inom skola och belastningsregistret