• Tildalina

Tips angående budgivning efterlyses!

Jag är helt ny inom det här med budgivning, vi har kikat på endel hus och nu hittat ett vi tycker jättemycket om! Förmodligen blir det budgivning för oss.

Nån som har råd att ge, tips och vad vi bör tänka på i budgivningen och gentemot mäklaren? Hushemsidor m.m? Alla tips mottages !!

Stolt mamma till lilla Emilia född 12/3-07
  • Svar på tråden Tips angående budgivning efterlyses!
  • LAA

Jag vet inte så mycket om husköp, vi köpte lägenhet, men beträffande budgivning tycker jag man ska tänka på följande:
    Bestäm er för ett maxpris som ni kan tänka er att betala. Alltså inte smärtgräns, utan vad ni tycker att huset kan vara värt för er. Sedan lägger du till 10 000 kr (mentalt!) och låter det vara ert absoluta maxpris. Ofta är det så att folk har bestämt sig för ett jämnt 100 000-tal i förväg och om någon bjuder 10 000 över så får den huset/lägenheten.

Tänk på att hålla huvudet kallt också, ibland kan det gå vilt till när folk bjuder över varandra och det blir så abstrakt, som leksakspengar, när man hojtar "vi höjer 10 000 till!" till mäklaren i luren.

• Thursday

Tycker LAA kom med bra kommentarer. Vi var rätt hårda på det här med maxpris. Vi hade dels ett absolut tak som vi aldrig var beredda att gå över oavsett, och dels bestämde vi oss för ett tak på varje hus individuellt. I slutänden fick vi vårt hus för absoluta maxpriset + 50 000 kr. Det där med den "extra" slanten får ju avpassas efter vilka prisnivåer man rör sig på, 2 010 000 blir liksom lite töntigt. Låt er inte hetsas att gå över det, var beredda på att man förlorar några budgivningar innan man vinner.

I övrigt tror jag inte så mycket på allt det där med "budpsykologi" och hur mycket man ska höja och blabla. Vi hade som sagt vårt maxpris och höjde oftast 50 000 åt gången och brydde oss i övrigt inte om hur övriga höll på och hattade med större och mindre höjningar.

• Razzla
    LAA skrev 2007-08-15 08:48:31 följande:
    Jag vet inte så mycket om husköp, vi köpte lägenhet, men beträffande budgivning tycker jag man ska tänka på följande:Bestäm er för ett maxpris som ni kan tänka er att betala. Alltså inte smärtgräns, utan vad ni tycker att huset kan vara värt för er. Sedan lägger du till 10 000 kr (mentalt!) och låter det vara ert absoluta maxpris. Ofta är det så att folk har bestämt sig för ett jämnt 100 000-tal i förväg och om någon bjuder 10 000 över så får den huset/lägenheten. Tänk på att hålla huvudet kallt också, ibland kan det gå vilt till när folk bjuder över varandra och det blir så abstrakt, som leksakspengar, när man hojtar "vi höjer 10 000 till!" till mäklaren i luren.
    Tja vi har också precis köpt lägenhet via budgivning och har innan de budat en hel del på olika hus. Jag kan bara stämma in i de LAA skriver. Sätt ett tak och håll er till det! Gör ordentliga kalkyler med banken så ni vet var smärtgränsen finns.

Känner verkligen samma sak, de blir lätt leksakspengar och man bara öser på. Kommer de ett motbud så prata igenom ordentligt innan ni höjer om ni tänker göra de. Ta de lugnt är nog mitt bästa tips! Man behöver inte ringa inom samma minut och lämna motbud

Lycka till och hoppas allt går bra!
    Om jag kunde skulle jag ta en del av din sorg och sprida den i vinden.
  • LAA

Jag ska kanske lägga till råd från min bror (numera lycklig villaägare ) också. Titta på massor med hus och spara informationen om dem! Det är först när man har mycket att jämföra med som man verkligen förstår vad man gillar och inte gillar, vad som kan vara värt en slant respektive fullständigt onödigt. Om du inte är intresserad av jacuzzi och bastu kanske just dessa finesser har drivit upp priset trots att det är något du egentligen inte vill ha. Samma sak med om det t.ex. är nytapetserat i alla rum - men i en stil du verkligen inte gillar. Priset går upp, men du kommer ändå att tapetsera om. Överhuvudtaget ska man nog bortse helt från ytskikt (golv, tapeter) eftersom det oftast är småpotatis i sammanhanget även om man rent psykologiskt trillar dit på att man tycker det ser fräscht ut. Viktigare är i så fall sånt som tak, dräneringsbehov (hur luktar det i källaren?), fasad, våtutrymmen etc.

Det du aldrig kan ändra på är läget och i viss mån bärande väggar. Resten går att joxa med om man har tid och pengar. Också bra att ha i åtanke!

• Tildalina

Tack Tack för era tips!
    Vi har bestämt oss för att buda Cool. Det är visning idag och på måndag kväll, när bör vi ringa mäklaren tycker ni? Utgångspriset ligger nu på 1 585000, vad föreslår ni att vi ska lägga för bud? Höja 20 000?  Ge alla tips och råd ni kan! Penga mun

• Sabre135

Det brukar finnas en lista som man skriver upp sig på om man är intresserad. Sedan ringer mäklaren runt till alla som skrivit upp sig och tar emot ev. bud. Så har det funkat på alla visningar jag varit på iaf och det är många.

Ofta kan man lämna ett bud till mäklaren direkt vid visningen om man är säker på att  man vill ha huset och inte vill fundera.

Men fråga mäklaren på plats om du är osäker på hur ni ska göra så får du svar på hur just han/hon jobbar.

• högbergarna

Att "bara" höja med 10 000 är ingen bra idé om det är ett populärt område... Det budar någon annan lätt över.. Smaska på istället så skrämmer man bort motståndaren. I övrigt samma råd som LAA... bestäm ett maxpris för er... Smidigt är att inte lägga buden så fort... kolla lite "vid sidan av" hur folk budar och se priset höjas... Sedan när det lugnar ner sig smaskar man på! Om man höjer 10 000 i taget hela tiden och alla gör så, så pressar man priset uppåt och risken är större att någon annan med högre "maxpris" får huset... Det e de tips jag har att ge efter husköp och innan dess ett antal budgivningar... :)

• Tildalina

Tack för era tips!!
    Har gjort som ni tipsat om, ringde imorse och la ett bud, sen har de andra tre som är aktiva duttat på med 5-10 000 uppåt hela dagen och vi har avvaktat. Har för avsikt att smaska på imorrn, verkar som att det lugnat ner sig lite nu nämligen. Sista budet lades vid halv två i eftermiddags, efter att det lades bud efter bud hela förmiddagen och över lunchen. Håll tummarna för oss!!

• Teschty

Vi fick heta tips om att inte höja 10 000kr/gång utan markera  med en lite högre summa, säg 25-30 000 med detsamma o därmed markera att vi ska ha huset.
    Vi hade även satt ett maxpris för oss, vad vi tyckte att vi ville ge o räknat på hur mycket vi ville göra o renovera. Nu blev huset upptrissat o vi drog oss ur...

Stort lycka till i budgivningen, hoppas ni "får" huset

• Grodan Soda

Vi har letat hus i flera år och köpte till slut ett i tisdags.

Mitt råd är att aldrig lägga första budet. Man gör klokast i att be mäklaren återkomma när sista budet är lagt (alltså när de andra har budat ut varandra så det endast finns en budare kvar). Då kliver man in med sitt bud, om man då fortfarande är intresserad. Detta kan mycket väl göra att den sista ger upp, han vann ju budgivningen men plötsligt kom ytterligare en person med och det kan få han att ge upp.

Vi gjorde till slut som så att vi bjöd utgångspriset med kravet att skriva kontrakt nästa dag. Det fanns flera intrensenter men de ville fundera ett par dagar på ev. bud. Vi sa dock att vårt erbjudande enbart gällde till dagen efter och att vi inte var intresserade av att delta i budgivning. Vi fick huset.

Svar på tråden Tips angående budgivning efterlyses!