LAA skrev 2007-08-15 08:48:31 följande:
Jag vet inte så mycket om husköp, vi köpte lägenhet, men beträffande budgivning tycker jag man ska tänka på följande:Bestäm er för ett maxpris som ni kan tänka er att betala. Alltså inte smärtgräns, utan vad ni tycker att huset kan vara värt för er. Sedan lägger du till 10 000 kr (mentalt!) och låter det vara ert absoluta maxpris. Ofta är det så att folk har bestämt sig för ett jämnt 100 000-tal i förväg och om någon bjuder 10 000 över så får den huset/lägenheten. Tänk på att hålla huvudet kallt också, ibland kan det gå vilt till när folk bjuder över varandra och det blir så abstrakt, som leksakspengar, när man hojtar "vi höjer 10 000 till!" till mäklaren i luren.
Tja vi har också precis köpt lägenhet via budgivning och har innan de budat en hel del på olika hus. Jag kan bara stämma in i de LAA skriver. Sätt ett tak och håll er till det! Gör ordentliga kalkyler med banken så ni vet var smärtgränsen finns.
Känner verkligen samma sak, de blir lätt leksakspengar och man bara öser på. Kommer de ett motbud så prata igenom ordentligt innan ni höjer om ni tänker göra de. Ta de lugnt är nog mitt bästa tips! Man behöver inte ringa inom samma minut och lämna motbud
Lycka till och hoppas allt går bra!