• TessaLisa

Kladdkaka UTAN ägg, mjölk och gluten. Går det?

Som rubriken säger, finns det något recept på kladdkaka utan ägg, mjölk och gluten?
    Ska bjuda på middag och vill gärna göra kladdkaka till efterrätt. En kille är allergisk mot ovanstående ingredienser och jag vill gärna kunna bjuda alla på samma sak.
    Till kommer jag att servera Tofulineglass

Drink Coffee. Do Stupid Things Faster With More Energy
  • Svar på tråden Kladdkaka UTAN ägg, mjölk och gluten. Går det?
  • stenstorp

Jag har gjort kladdkaka på glutenfritt mjöl och det gick utmärkt. Tänk dock på att även ha något att bröa formen med. Jag använde mig av mjölet och det var inte så bra.

Tyvärr vet jag inget recept utan mjölk och ägg. Hoppas att någon annan har...

• TessaLisa

Tack!
    jag har hittat ett recept utan ägg och mjölk och jag ska testa att byta ut mjölet mot glutenfri mix. Kanske går det.

Jag tänkte baka kladdkakan antingen i som kladdkakemuffins i aluminiumformar eller i en form med nonstickbeläggning.

Receptet som jag hittade:
    2½dl socker
    50 g mj.fritt marg.
    2½ dl vetemjöl (Byter jag ut mot något glutenfritt)
    1 tsk bakpulver
    2-3 msk kakao
    1krm salt
    1½ dl sojamjölk
    1tsk vaniljsocker

Vispa ägg och socker poröst med 1 msk sojamjölk.
    Blanda de torra ingredienserna och tillsätt dessa växelvis med resten av mjölken.
    Vispa i minst 2 minuter.
    Häll i smord och bröad form (jag tänker använda non-stickform med bakplåtspapper i botten istället)
    Grädda i 150grader 35-40 min

• TessaLisa

snart tre: TACK! Hittade ett bra recept där

• tilda84

du kan ju ta cocos i stället för mjöl mix eller bördsmulor

• stenstorp

tilda84 skrev 2007-08-15 12:14:31 följande:

du kan ju ta cocos i stället för mjöl mix eller bördsmulor
    Ja, cocos att "bröa" med blir alltid så gott. Det brukar jag göra när jag gör sockerkaka med citronsmak, passar ju bra med choklad också. Bra idé tilda84!
Svar på tråden Kladdkaka UTAN ägg, mjölk och gluten. Går det?