Brio Zento
Har funderat på att köpa en Brio Zento (bilstol), men vet inte riktigt än. Har lite frågor till er som redan har en sån. Funkar den bra i en liten bil (tex golf) ? Har tänkt att ha den bak... För- och nackdelar ? Tips !
Har funderat på att köpa en Brio Zento (bilstol), men vet inte riktigt än. Har lite frågor till er som redan har en sån. Funkar den bra i en liten bil (tex golf) ? Har tänkt att ha den bak... För- och nackdelar ? Tips !
Puffar
Vi har en Zento! Är jättenöjda med den. Köpte den just för att den inte är så stor. Vi hade en Britax med lutningsfunktion förut, men den fick inte plats i vår bil trots att bilen är jättestor (Dodge Durango).
Du kan ju prova om stolen passar i din bil på tex Babyland.
Har bara positivt att säga om Zenton. Det enda jag kan komma på som skulle kunna vara bättre är att barnet sitter för upprätt när det sover så att huvudet liksom ramlar fram. Men det går ju att pallra upp med en filt eller nåt.
Lycka till!
Vi har oxå en zento och är helnöjda! Vi har en golf fast en kombi.
Har oxå Brio är nöjd förutom att huvudet ramlar fram när de somant..köpte en nackkudde så va de problemet löst.
Vi har också en Zento och den har fungerat bra än så länge. Är samma här att huvudet trillar fram men det tror jag blir på andra stolar också. Den känns väldigt stabil och säker. Kan rekomenderas
Vi har också en Zento som vi använder i baksätet. En kompis sa till mig att våran var felmonterad då man MÅSTE ha ett stödben ner till golvet. Det fick vi inte med när vi köpte den, har ni det?
Våra stödben sitter ju fast under stolen men det kanske inte e det du menar. Något annat stödben tror jag inte att vi har eller fick med?!
.
"Bilbarnstolen Brio Zento får katastrofalt lågt betyg i Råd & Röns test. Den är klart olämplig för barn. De övriga åtta bilbarnstolarna i testet klarar en olycka bra.
Råd & Rön har tillsammans med kollegor i Europa låtit testa ett antal bilbarnstolar. Nio av dessa finns på den svenska marknaden.
De flesta av de nio bilbarnstolarna får bra betyg både i säkerhetstesterna och på hanterbarhet.
Men en bilbarnstol, Brio Zento, får bara betyget 2 för den samlade säkerheten och den får heller inte särskilt bra betyg på hanterbarheten. Den fick så dåliga betyg att Råd & Rön måste rekommenderar konsumenter att inte köpa den.
En bilbarnstol får genomgående bra betyg.
Testade modeller:
Akta Graco Duologic
Brio Zento
Cybex Solution S
HTS BeSafe iZi Sleep
Maxi Cosi Cabriofix med Easyfix
Maxi Cosi Rodi XR
Recaro Young Profi Plus
Römer Kidfix
Römer Kid Plus"
Jag vet om det där testet men det skumma e ju att de gämförde Zenton med ett babyskydd. Och inte en annan likvärdig bilbarnstol. Det var så de sa på nyheterna för
ett tag sen. Och varför skulle Brio av alla sälja en stol som av testet skulle vara farlig. Det får jag inte riktigt ihop.
Nej det kan man tycka. Men personligen så hade jag köpt en annan stol för säkerhets skull. Ligger det minsta sanning i det här (råd och rön verkar seriösa) så är det ju inte alls bra.
Lycka till=)