• Anonym

Nekad reotraktiv sjukskrivning. Får det gå till såhär?

Jag griper efter halmstrån för att få hjälp och hoppas att någon här är insatt.

Jag har varit sjukskriven pga ångest och depression sedan april. Läkaren har varit lite sisådär, kan knagglig svenska och förstår kanske inte allt jag säger.

Den 29 juli gick mitt sjukintyg ut. Ringde dagen efter, på måndagen, för att få en ny tid till läkaren. Pga semestertider hade hon ingen tid förrän tisdagen veckan därpå, den 7/8. Den dagen ringer de från vårdcentralen och meddelar att läkaren är sjuk och min tid därför blir inställd.

Efter det har jag på nytt försökt kontakta läkaren, utan resultat. Ringde igår till vårdcentralens reception. Inga tider fanns. Idag ringde jag igen. Får då reda på att min läkare gått på semester och att jag bör vända mig till en annan läkare. Har en tid dit kl 14.30.

Sköterskan är noga med att påpeka att denne läkare inte kan sjukskriva retroaktivt, det är deras regler.

Jag håller på att storkna, ångesten blir knappast bättre av detta.

Vad fan har jag rätt till?!

• Svar på tråden Nekad reotraktiv sjukskrivning. Får det gå till såhär?
  • Anonym

Tyvärr är det så, man får kontakta läkare i god tid innan sjukintyget går ut. Jag har själv gått flera veckor innan och det var det jag blev rekommenderad till.

Att ringa samma dag som det går ut är försent, det är ju inte så lätt att få tider till läkare.

• Anonym (så är det)

Vill bra flika in att här FÅR man inte ringa tidigare, det är samma dag som gäller.
    Man kan inte boka tid på förhand.

• Anonym (x)

Håller med inlägget ovan,man måste se till att få ett nytt sjukintyg INNAN det gamla går ut.
    Dessutom kan det vara smart att på sommaren vara ute i ännu mer god tid för att få en läkartid,just pga semestrar.

• Anonym
    Anonym (så är det) skrev 2007-08-15 10:22:11 följande:
    Vill bra flika in att här FÅR man inte ringa tidigare, det är samma dag som gäller.Man kan inte boka tid på förhand.
    Visst får man det!
  • Anonym (x)

Anonym(så är det)
    Får man inte i förväg boka in en telefontid till den dag intyget går ut?

• Anonym

Kan tillägga att det var läkaren själv som gav mig första tiden, genom telefon. Om det nu gör någon skillnad.

• Anonym (!)
    Anonym skrev 2007-08-15 10:28:52 följande:
    Kan tillägga att det var läkaren själv som gav mig första tiden, genom telefon. Om det nu gör någon skillnad.
    Du skulle ringt långt tidigare för att få en tid samma dag som intyget gick ut helt enkelt. Samma dag är ju försent, och dom får göra så man kan inte blki sjukskriven retroaktivt.
  • Anonym (så är det)
    Anonym skrev 2007-08-15 10:22:48 följande:
    Visst får man det!
    Nej som sagt, här FÅR man inte det.
  • Anonym

jag är sjukskriven  o jag får alltid en tid av läkaren efter varje gång jag har varit hos han o fått sjukintyg, så följer vi upp hur det gått  o han skriver ny om det behövs

• Anonym
    Anonym skrev 2007-08-15 10:42:40 följande:
    jag är sjukskriven  o jag får alltid en tid av läkaren efter varje gång jag har varit hos han o fått sjukintyg, så följer vi upp hur det gått  o han skriver ny om det behövs
    Ja, så har min läkare sagt att vi inte ska göra. När sjukintyget gått ut så ska jag ringa henne personligen och boka en ny tid med henne.
  • Anonym

hmmm vad konstigt, då får hon ju se till att du får ett när hon sagt så, även om hon har semester o så

• Anonym
    Anonym skrev 2007-08-15 10:54:30 följande:
    hmmm vad konstigt, då får hon ju se till att du får ett när hon sagt så, även om hon har semester o så

Ja, jag fick ju en tid, som blev avbokad för att hon blev sjuk, sen gick det inte att få tag i henne. Nu har jag en tid med en läkare på samma vårdcentral.

Fattar inte vad problemet är egentligen. Har ju varit sjukskriven ett tag och alla läkare på vc har ju min journal som de kan kika i. Min läkare har sjukskrivit retroaktivt ett par ggr, men då har det gällt 2-3 dagar bakåt i tiden eftersom det varit problem att få tider.

• A med A och R

Läkare kan ju sjukskriva i efterhand.
    Det har aldrig varit nåt problem för mig.
    *Tror jag hängt med i tråden*

Att städa medans barnen är små är som att skotta snö medans det snöar....
  • Anonym
    A med A och R skrev 2007-08-15 11:13:41 följande:
    Läkare kan ju sjukskriva i efterhand.Det har aldrig varit nåt problem för mig.*Tror jag hängt med i tråden*

Ja, vi får hoppas att den nye läkaren går med på det. Har en tid i eftermiddag, så vi får se.

• Anonym

Läkaren såg i journalen att jag haft kontakt med VC hela tiden och skrev därför sjukintyg retroaktivt.

Nu känner jag mig lugnare.

• Anonym

Vilken tur!!! För trots att vissa här inte verkar fatta det, så kan reglerna skilja sig åt mellan olika vårdcentraler. Blir så upprörd när man är sådär kaxig, utan att veta hur det är på andra ställen.*morr* Själv väntar jag på en läkartid för att förlänga sjukersättningen. Fk har klantat sig, men jag FÅR inte boka tid på min vc förrän i slutet av månaden, eftersom de ENDAST tar emot akuta besök. INGA tidsbokade besök under hela sommaren, oavsett anledning. Håll tummarna för att det ordnar sig för mig med, ts.

• logg81

jag blev sjukskriven en vecka tillbax i början på min grav... Men läkaren var mycket tydlig med att säga att hon egentligen inte fick göra så. Så hon kunde inte garantera att jag skulle få några sjukpengar för den tiden.

• Anonym
    Anonym skrev 2007-08-15 16:37:54 följande:
    Vilken tur!!! För trots att vissa här inte verkar fatta det, så kan reglerna skilja sig åt mellan olika vårdcentraler. Blir så upprörd när man är sådär kaxig, utan att veta hur det är på andra ställen.*morr* Själv väntar jag på en läkartid för att förlänga sjukersättningen. Fk har klantat sig, men jag FÅR inte boka tid på min vc förrän i slutet av månaden, eftersom de ENDAST tar emot akuta besök. INGA tidsbokade besök under hela sommaren, oavsett anledning. Håll tummarna för att det ordnar sig för mig med, ts.
    Jag håller tummarna..
Svar på tråden Nekad reotraktiv sjukskrivning. Får det gå till såhär?