• Annikamed2barn

Någon som varit i Malaysia (Kula Lumpur, Perhentian)?

Kan det vara något för oss, vi ska åka iväg åtta personer mellan 4-65 år. Tänkte att man kunde börja med några dagar i Kuala Lumpur, åka till Perhentian i någon vecka och sedan hem. Någon som varit på något av ställena och vet om det är trevligt, lätt att ta sig mellan ställena osv?

• Svar på tråden Någon som varit i Malaysia (Kula Lumpur, Perhentian)?
  • snart tre

Åh, Malaysia är helt fantastiskt! Jag och mannen reste runt där våren 1999 och var i KL, Melacka, Johore Baruh (gränsstad till Singapore), åkte med djungeljärnvägen därifrån upp genom landet till Kota Baruh i nordöstra hörnet där vi åkte till Perhentian, som var underbara öar om man bara vill mysa, sola, bada och snorkla. Mycket mer än så finns inte att göra. Sen reste vi söderut längs kusten, via Kuala Terengau, Kuantan, Cherating och till Mersin (hamnstad på sydöstra kusten) där vi tog båten till Tioman Island och avslutade resan med att bo på deras lyxiga resort. Sen flög vi till Singapore med ett litet plan innan vi flög hem till Sverige igen.

Det är enkelt att resa i Malaysia och billigt. Det finns bra, luftkonditionerade bussar (välj, den dyraste varianten), långfärdstaxis och inrikesflyg. Samma sak när man ska ut till öarna - det går bra båtar dit.

Åh, vad avis jag blir

• Annikamed2barn

Åh, det låter jättemysigt! "Problemet" är att en av oss har dåliga knän och leder och inte kan hoppa i små båtar osv. Var det mycket sådant? Annars funderar vi på Kuala Lumpur och flyg med Air Asia därifrån, kanske till Krabi eller något "enklare". Thailand har vi varit i innan.

• sweetpea

Vi var i KL i vintras, i samband med en rundresa i Thailand. Vi blev lite besvikna - hela stadskärnan är uppbyggd kring biltrafik och det är svårt att promenera runt. Men Petronas Towers var ju imponerande. Det finns helt enorma shoppingcenter, men det är inte så billigt. Det bästa vi gjorde var att anlita en privatguide som tog oss ut till Batu caves och andra sevärdheter i sin bil - det var riktigt intressant. Vi bodde på Hilton - extrem lyx för en billig penning. På kvällarna tog vi taxi till Bangsar, ett par mysiga kvarter´med gågator och uteserveringar. En kväll när vi var där var det ösregn och 32 grader varmt - det var som att sitta i en bastu!

KL var helt okej, men vi kommer inte att åka tillbaka. Bangkok, dock, förtjänar ett andra besök.

• snart tre

Ja, när ni ska ta er till Perhentian är det långbåtar som gäller (i alla fall var det så då, man fick hoppa över ett par båtar för att nå den man skulle till). Åker ni till Tioman så är det fina, moderna färjor så den ön, eller andra öar som Penang och Langkawi på västkusten, kanske är bättre alt. för er.

• Annikamed2barn

Tackar tackar! Detta får jag kolla upp. Bangkok ska vi till i januari för första gången, ska bli jättespännande!

• Billabong

Tänk vad olika man kan uppleva saker... Själv är jag störtförtjust i Malaysia och föredrar KL flera gånger om jämfört med Bangkok! Visst, inte särskilt promenadvänligt men tunnelbanan går ju överallt och shoppingen är kanon! Perhentian (Besar, den stora ön) har jag besökt två gånger 2004 och 2006 och tycker det är ljuvligt och väldigt bra dykning o snorkling för billiga pengar. Du åker med ganska stor båt ut till ön och ska sedan byta till en longtail-båt, kan vara lite trixigt om personen har väldigt dåliga knän och leder men bör gå att ordna genom att ni andra hjälper till. Har du fler frågor?

Svar på tråden Någon som varit i Malaysia (Kula Lumpur, Perhentian)?