första tanden! hur kan jag dämpa hennes onda?
min tjej har fått sin första tand o gnäller konstant.. bit ringen ligger hemma o jag e hos päronen.. vi ska åka o köpa en snart, finns de nåt annat knep som kan hjälpa??? tacksam för svar!
min tjej har fått sin första tand o gnäller konstant.. bit ringen ligger hemma o jag e hos päronen.. vi ska åka o köpa en snart, finns de nåt annat knep som kan hjälpa??? tacksam för svar!
Lite is i en plastpåse och låt henne tugga lite på det.
En tandborste kan vara skönt att gnaga på, under uppsikt då förstås...
tack.. fler??
Vår son ville inte alls tugga några längre stunder på något när han fick sina första tänder, men det kanske mest har med åldern att göra, att han inte var så duktig på att hålla i saker länge över huvudtaget. Det som funkade bäst var iaf att smörja in tandköttet med flytande Panodil/Alvedon, och sen en kylbitring när han hade lust att tugga på något.
Eftersom man bara smörjer tandköttet med några droppar så kändes det bättre för oss än att ge sonen en hel dos oralt. (varför behandla hela kroppen, s a s.)
Lycka till!
Annars har jag hört det finns en salva som man kan stryka på gommen. Har dock inte behövt detta själv så jag vet inte ens vad den heter
Sån bitring som man stoppar i frysen.
Precis som mästerkatten... har vi smort tandköttet med lite flytande alvedon när dottern fått sina tänder, fick tipset av vår barnläkare och det har funkat super
Jag smörjde också med alvedon, men när det var som värst när tänderna där uppe kom så fick han en oralt inför natten, enda sättet han orkade sova sig genom natten, det varade i två nätter.
vi fryser in fruktpuré som han får äta som glass ( han ville inte ha den helt fryst utan mer som sorbé)
jag brukar hälla nappflaskan med iskallt vatten sen drar jag åt där uppe så det inte kommer nå vatten. Så får hon bita på den:P
Har hört att man inte ska lägga bitringen i frysen utan i kylen pga risk för frostskador då barn inte kan känna kyla på samma sätt som vuxna. Men vill inte vara nån besserwisser, är ju ingen expert på det här med tänder. Men vår lilla Mygg får säkert sin första snart också, så det var bra att läsa alla tips. :)
lägg en isbit i en kökshanduk och knip en klämma runt :) funkar på min tjej