• Anonym

Hur går en abort i v.11 till?

Ja, som sagt, någon som vet? Kanske någon som gjort en?

• Svar på tråden Hur går en abort i v.11 till?
  • Anonym (x)

Tom vecka 12 får man göra medicinsk abort,dvs framkalla missfall med hjälp av tabletter.Först tar man tabletter oralt,vilket orsakar att graviditeten stannar av.Två dagar senare tar man vaginaltabletter vilket stöter ut fostret.
    Man kan blöda flera veckor efteråt.

• Längtar efter en liten

Jag gjorde en kirugisk abort (sov då) i vecka 10 för 4 år sedan

MA 12/2 2007. Pluss igen 29/6 2007 *lycklig*
  • miss maple

Anonym (x) skrev 2007-08-15 12:07:22 följande:

Tom vecka 12 får man göra medicinsk abort,dvs framkalla missfall med hjälp av tabletter.Först tar man tabletter oralt,vilket orsakar att graviditeten stannar av.Två dagar senare tar man vaginaltabletter vilket stöter ut fostret.Man kan blöda flera veckor efteråt.
    Vill bara säga att även skrapning förekommer.
    Men det är en bedömning läkaren gör.

Fick konstaterat MA i v 11 (dött sen v 9) och jag skrapades.
  • cloudberry79

www.obst.mas.lu.se/perinatal/kkumas/g_abort.htm  har bra och enkla beskrivningar av olika abortmetoder. Kirurgisk är vanligast i vecka 11. Om du är i vecka 11 just nu och inte har någon tid inbokad, så är det inte säkert du hinner få tid så pass snart att du kan få en kirurgisk abort.

Ängeln Adrians mamma med pyret i magen - BF 6 januari 2008
  • miss maple

Men är jag vimsig eller??
    Det gällde ju abort.
    Förlåt så hemskt mkt ts.
    Hoppas allt går bra.

• cloudberry79
    miss maple skrev 2007-08-15 12:15:03 följande:
    Men är jag vimsig eller??Det gällde ju abort.Förlåt så hemskt mkt ts.Hoppas allt går bra.
    Det är ju samma procedurer som används vid abort som vid MA, så du hade ju rätt ändå.
  • Anonym (x)

Sorry,visste inte att man gör kirurgisk i vecka 11.
    Har inte gjort någon,så kanske någon annan kanske kan berätta mer ingående hur det går till?!

• Anonym

Gjorde en abort i vecka 11 för en vecka sen. Fick göra en skrapning eftersom att jag var så långt gången.
    Så här gick det till:
    Fick åka in på kvinnokliniken, fick där en tablett mot illamående inför sövningen sen byta om. Sen kom läkaren, fick ligga på en sån där säng som dom har på gyn. Dom stack en nål i armen, la in sömnmedel. Slockna på ca 8 sekunder, kändes inge konstigt eller så. Sen vakna jag efter ca 20 min, fick ringa min kille. Sen kom dom med mackor och te =) Sen efter 1 timma fick jag åka hem. Pga att jag tog narkosen så pass bra så blev jag pigg fort. Annars får man ligga kvar i ca 2-4 timmar. Åkte hem och sova resten av dagen!

• ligo

Jag kanske ha missat nåt, men förut vet jag iaf att man bara kunde göra en med abort fram tils v 7 eller nåt. fram till v 12 "vanlig" skrapning (kir abort) och efter det veckorna mellan 12-18 en 2 stegsabort. dvs föda ut fostret som ej längre lever pga vagitorier vid livmodertappen.

Har dom ändrat allt det nu?

//Linda

• ligo

Var in på länksidan som finns högre upp i tråden,, det stämmer som jag skrev,, Man kan inte utföra en med abort efter vecka 9,, (7 sa jag )

Men jag personligen skulle inte göra en med abort, av känslomässiga själ,

//Linda

• cloudberry79

Av medicinska skäl är det ju dock mycket bättre, eftersom det eliminerar risken för ärrbildning på cervix och inne i livmodern. Det är trots allt några kvinnor per år som får skador av kirurgisk abort.

• ligo

Jo det vet jag oxå.. jag tycker givetvis att det är superbra att dom kommit fram till att man kan göra med abort oxå. Men jag skulle tyvärr inte klara av det iaf.

Jag själv skulle inte vilja vara "medveten" om att NU händer det.. Det går bara inte,, jag ät tacksam att jag bara klarade av att ta beslutet att det skulle ske..

Men tack och lov är vi alla olika..

Hur som hest,, TS.. Lycka till om du frågade för att du själv ska göra det..

//Linda

cloudberry79 skrev 2007-08-15 21:59:07 följande:
    Av medicinska skäl är det ju dock mycket bättre, eftersom det eliminerar risken för ärrbildning på cervix och inne i livmodern. Det är trots allt några kvinnor per år som får skador av kirurgisk abort.
Svar på tråden Hur går en abort i v.11 till?