• Miola

Ni som haft namngivning - vad sa ni?

Ska ha namngivning för min dotter den 1 september och börjar nu klura lite på vad jag ska säga.

*Vad säger man som inledning?
    *Ska plantera ett fruktträd till henne-vad säger man då? Och ska man plantera trädet under själva ceremonin? Det kan ju ta hur länge som helst.
    *Vad säger man när man gör symbolhandlingen? Tänkte hänga ett smycke om halsen.

Tacksam för alla synpunkter

• Svar på tråden Ni som haft namngivning - vad sa ni?
  • Linnpinn

Låter som jättefina ideer till din dotters namngivning. Vi döpte inte vår son, men hade ett namnkalas istället. Fast vi hade ingen cermoni direkt så jag vet inte riktigt vad man säger. Men min tanke var att du kanske kan engagera några släktingar eller vänner i cermonin så slipper du stå där och mässa själv...
    Lycka till

• NeverEver

Kul med fler som har namnkalas och inte dop! Hoppas att jag får sticka in med en sidofråga: hade/ska ni ha faddrar?

• Joli06

Tipsar om en jättebra sida: www.vigselringen.com

Där finns exempel på flera namncermonier och förslag på hur ni kan göra (plantera träd, ha en blomsterkrans m.m). om ni ska ha faddrar finns förslag hur ni kan skriva fadderbrev också.

Lycka till

• Ninni68

Vi hade namngivning i juni och gifte oss samtidigt. Så vi inledde ceremonierna med vigseln. När vi övergick till namnceremonin sjöng vi alla Blinka lilla stjärna och sen talade officianten lite och jag och maken pratade om sonens namn, varför han heter dem. Sedan gjorde vi ett officiellt välkomnande av sonen, han fick en blomsterkrans på huvudet och en gåva från mig och mannen och så sa maken några ord från oss. Efter det vände vi oss till faddrarna och berättade varför vi valt dem och överlämnade gåvor till dem från vår son. Jag sjöng för sonen och officianten höll ett högtidstal för honom. Sen läste en av faddrarna en dikt och så avslutade vi med en gemensam sång.

Vi hade en officiant från Humanisterna som var väldigt erfaren officiant och han hjälpte oss att sätta samman programmet. Men han var noga med att det skulle bli precis som vi ville ha det! För det är ju fördelen med namngivning, det är ni som utformar hela ceremonin från början till slut. Våra ceremonier blev jättebra, alla som var med är helt lyriska över att det var så fint . Och jag tror att det blev så bra för att det kändes att det här var verkligen allvar för oss, inte som när folk döper sina barn fast de inte är ett dugg religiösa.

Det är en fördel att ha någon som håller i det, om ni inte vill anlita en officiant (en del kommuner har faktiskt officianter även för namngivning, annars kan du titta på www.humanisterna.se där det finns officianter som man kan kontakta) kanske ni har någon släkting eller vän som vill hålla i det hela. Jag tycker också att ni har fina idéer, man kan få mer tips på Humanisternas sajt eller i Svenska Högtidsboken.

• Miola

Det var jättebra info på vigselringen . Men fortfarande inget om vad man ska säga när man planterar trädet... Någon?

Ninni68: Tack för inspirationen . Vad pratade officianten om? Vi vill inte ha någon sådan, eftersom det ska vara familjärt, men det hade varit intressant att höra hur han sa. Hittade inte så mycket tips på humanisternas hemsida...

Neverever: Vi har inte direkt pratat om faddrar, så jag tror inte det blir några, inte nu iaf. Men det är en väldigt fin grej. Tror att det beror mycket på att vi inte har några självklara sådana heller. Måste nästan ta upp frågan med sambon.

• Ninni68

Officianten pratade om barnkonventionen och lite annat. Har tyvärr inte nedskrivet vad han sa, egentligen skulle man bett om att få det. Om det inte står några förslag på vad man kan säga på Humanisternas sajt (var ett tag sen jag var inne där) så finns det i Svenska Högtidsboken.

Idén att plantera ett träd tycker jag är fin, och ni har väl tankar bakom varför ni vill göra just det. Kan ni inte bara säga det? Ofta tror man att man måste säga så märkvärdiga saker, men jag upplevde det som att våra rätt enkla ord under vår ceremoni ändå kändes på djupet.

• ABGI

Vi hade namngivningsfest förra helgen. Min pappa hälsade alla välkomna. Sen förklarade jag varför vi valt de namn vi har valt. Efter det presenterade min man vår sons två faddrar. Dessa höl varsitt tal. Sedan planterade min man en ek för sonen (pratade om symboliken ek). Efter det fick min son en ek-krans på huvudet. Sen gick jag runt med honom så alla fick ta kort och hälsa på honom. Efter det en stor skål. Medans vi gick och förberedde maten hade vi en tips promenad. Vi har fått väldigt mycket positiv och varm feed-back. Det hela kändes proffsigt och enormt personligt. Vilket var meningen! Hoppas du fick lite idéer!

Svar på tråden Ni som haft namngivning - vad sa ni?