• Rigor

Hjälp! En hink med svarta vinbär!

Jag har fått en full hink med svarta vinbär och har ingen aning om vad jag ska göra med dem!? Jag kan ju inte sätta mig och äta allihop med sked precis utan måste väl tillredda dem på nåt bra sätt. Hur gör man när man kokar saft (=behöver inte rensa?)???

Finns nån hemkokt bullmamma här som kan ge mig lite råd!?

• Svar på tråden Hjälp! En hink med svarta vinbär!
  • Vikingakvinnan

Svarta vinbär kan du pressa som de är och dricka som juice. Rena vitamin- och antioxidant-bomben!
    Det skulle jag ha gjort! Smaskens!

• ACK

Koka saft eller gelé
    Det finns de som gör vinbärspaj också

Eller gör hemgjort vin

• Rutiga Rutan

Saft ! Koka o sila - enkelt.

• ACK

Svartvinbärspaj

6-8 portioner

Ugnstemperatur 225º

tillagningstid ca 35 minuter

IngredienserPajdeg:

100 g margarin2 dl vetemjöl0,5 dl socker1 krm bakpulver

Fyllning:

ca 5 dl svarta vinbär1 dl socker2 msk potatismjöl

Tillbehör:

glass eller grädde, lättvispadfärsk mynta

Tillagning

Sätt på ugnen. Smält fettet, låt det svalna något. Blanda det med resten av ingredienserna till degen. Tryck ut den i en pajform (ca 24 cm i diameter). Ställ den i kylen ca 15 minuter.

Blanda bären med socker och potatismjöl och bred ut över pajdegen. Grädda i mitten av ugnen ca 20 minuter.

Servera med glass eller grädde och myntablad.

• Rigor

Hur då? Ner med allt i värsta pastagrytan och koka upp? Sen då? Socker? Sprit? Blanda ihop med nåt eller vad?

Hälsningar från
    Hopplös i köket

• mammacatta

Gelén är super - håller i evigheter och är suveränt gott till och i grytor.
    Sen kostar gelén massor på affären: saften kostar skit och ingenting.

• Sofie25

Jag gjorde svartvinbärsjuice i förrgår, den e såå godSkrattande.

2 l bär
    3 l svartvinbärsblad
    8 l vatten
    8 dl socker

Mosa bären lite innan du lägger dem i en stor gryta. Lägg i bladen, och häll på vatten. Koka upp allt, låt sen koka i 20 min. Sila juicen.

Går jättebra att frysa!! Jag frös ner i mjölkkartonger.

Hoppet e det sista som överger en..
  • Sofie25

Oj, glömde skriva att man ska röra i sockret efter att man silat juicenSkrattande. Rör tills sockret löst sig.

Hoppet e det sista som överger en..
  • Belana

Jättelätt att göra supergod marmelad! Det finns färdigt syltsocker som innehåller preics allt som behövs i butiken. Det står på paketet hur man gör. Men i princip är det så här:

Skölj bären, koka upp med Syltsocker. Klart.

• Rigor

Meh!
    Det verkar ju vara urenkelt?! Är det verkligen det eller försöker ni lura mig in i ett förkläde och skicka paparazzi?!
    Dolda kameran när jag ska kladda ner hela köket och se full ut bland alla tomflaskor!?

Men det verkar ju vara värt ett försök innan bären promenerar ut ur den där hinken!

• vitguld

Frys in dem och ta sedan fram lite i taget under höst och vinter och gör varm sylt av dem till pannkakor, tårtfyllning osv. Bara att koka samman bären med valfri mängd socker.

• JJJPKP
    Rigor skrev 2007-08-15 12:43:39 följande:
    Jag har fått en full hink med svarta vinbär och har ingen aning om vad jag ska göra med dem!? Jag kan ju inte sätta mig och äta allihop med sked precis utan måste väl tillredda dem på nåt bra sätt. Hur gör man när man kokar saft (=behöver inte rensa?)???Finns nån hemkokt bullmamma här som kan ge mig lite råd!?
    I Timrå hemma hos mig finns det hur mycket svartvinbär som hälst att plocka.
    Hor av er..........
  • NinaFina

Nåt annat som är himla gott är att mixa bären med lite, lite socker i mixer och ha ner lite (nån matsked) i morgonfilen. Rena c-vitaminbomben. Går utmärkt att frysa in i små förpackningar och ta fram efter behov när det tar slut så det håller sig så fräscht som möjligt.

Lycklig tvåbarnsmamma till Elin född -96 och Isak född 23/10-06!
  • Belana

Bältan, hade det varit svårt hade folk inte fortsatt göra det. Det svåra och jobbiga är att plocka dem.

• Rigor

Jaha, nu kan jag meddela att alla recept och tips och förslag var helt i onödan, för nu har bären möglat.

surar skitmycket, hade sett fram emot god saft!

Svar på tråden Hjälp! En hink med svarta vinbär!