• MiaMia

Någon med erfarenhet av gravid och Citodon

Jag fick citodon utskrivet av läkaren på mvc (pga huvudvärk). I bipacksedeln står det att man inte ska ta det när man är gravid, om inte läkaren sagt det... men det känns ändå inte okej...
    Någon som har erfarehet av detta och "vet" att babyn inte tar skada...

• Svar på tråden Någon med erfarenhet av gravid och Citodon
  • Emab

Jag fick det för jag bröt ett revben under graviditeten och barnet tog inte skada!

• Blossa

Jag har inte tagit det under graviditet men däremot när jag ammade, och det skulle vara ok. Var försiktig bara för du blir lätt lite lullig av dem.

• MiaMia

Tack båda för svaren.

Ja... första gången jag tog en festade jag till på en hel tablett och blev typ nockad... nu tar jag en halv när jag måste...

• SeTa

"Intag av Citodon ska undvikas av kvinnor som planerar graviditet eller är gravida. Behandling under någon del av graviditeten ska endast ske efter läkares ordination."
    en fick du det på mvc så vet man väl om att du är gravid?

• MiaMia

Ja precis, jag vet... men jo, läkaren vet att jag är gravid iom att jag var på mvc och fick dem... jag borde ju lita på hennes omdöme men det känns ändå inte så bra att ta dem. Men när huvudet exploderar så måste jag stilla det med något.

SeTa skrev 2007-08-15 15:16:58 följande:
    "Intag av Citodon ska undvikas av kvinnor som planerar graviditet eller är gravida. Behandling under någon del av graviditeten ska endast ske efter läkares ordination."en fick du det på mvc så vet man väl om att du är gravid?
  • SeTa
    MiaMia skrev 2007-08-15 15:19:56 följande:
    Ja precis, jag vet... men jo, läkaren vet att jag är gravid iom att jag var på mvc och fick dem... jag borde ju lita på hennes omdöme men det känns ändå inte så bra att ta dem. Men när huvudet exploderar så måste jag stilla det med något.
    Det förstår jag, men hon visste förmodligen vad hon gjorde!
  • Fru Indosaurie

min läkare ville inte ens att jag skulle äta det när jag försökte bli gravid.. så jag stod över.

Opinions are like assholes. Everybody has one.
  • MagnusHanna

Hej!
    Har fått citodon utskrivet för mina foglossningar, och jag har två läkare + barnmorska som sagt att det är ok att äta och att det inte ska vara ngn fara för bäbisen. Däremot ska man väl vara försiktig så att man inte äter "för ofta" och i onödan....

• luddegos

Citodon är ofarligt att äta när man är gravid! Dety sår ju så pga att man inte ska knapra tabletter utan att tänka sig för. Men du har ju pratat med MVC så det är ju lugnt!

• taksi

jag fick citodon utskrivet mot foglossning förra graviditeten. Tog det från v. 28 ungefär vid behov. Varken läkaren på vanliga vc eller på mvc tyckte att det var nåt konstigt, utan att det är den "starka" värktablett som gravida kan få. Fick det även på förlossningen och sedan mot eftervärkarna på BB när jag ammade.
    Eftersom det är vanebildande så tog jag citodon så sällan jag kunde under den tid jag behövde det, t ex om jag skulle göra en längre bilresa eller absolut inte kunde sova osv.

Svar på tråden Någon med erfarenhet av gravid och Citodon