Någon som kör taxi??
Hej! Är nyfiken på att ta taxikort. Ni som jobbar med det..hur går man tillväga? Utbildning, kostnad mm? Vore kul om ni berättar hur det funkar och hur ni trivs! :)
Hej! Är nyfiken på att ta taxikort. Ni som jobbar med det..hur går man tillväga? Utbildning, kostnad mm? Vore kul om ni berättar hur det funkar och hur ni trivs! :)
ingen taxiförare här?? :)
Min sambo kör taxi, jag kan svara för honom. Han sökte jobb som taxiförare hos ett taxiföretag som själva höll i utbildningen av förarna, men det går att ta på egen hand också. Man läser teori som ganska mkt liknar körkortsteori men med vissa skillnader och tillägg såklart. Sedan får man göra tre prov hos vägverket och nu även en uppkörningn. Innan man börjar jobba på företaget får man göra ett prov i lokalkännedom. För min sambo blev kostnaden mellan två och tretusen, men då fick han göra ett prov två eller tre ggr.
Han trivs superbra med jobbet på dagtid eftersom det är ganska fritt och man kan tjäna bra om man är beredd på att jobba hårt. Däremot så tycker han att det är otroligt påfrestande att jobba kvällar och helger med fulla människor som kan vara otrevliga och ibland hotfulla. Jag hade funderingar på att ta kortet ett tag men han "förbjuder" mig att ta det eftersom han anser att det är för farligt. De kvinnliga chaufförerna i den här stan kör inte kvällar och helger av den anledningen heller...
Jag kör taxi på heltid.
Nåja, inte just nu då jag vickar för en annan då min förra arbetsgivare och jag inte hade samma uppfattning om min tjänst.
Jag kontaktade ett större företag här i Sundsvall och blev godtagen på en gång. Jag fick lära mig taxametern på växeln och det tog 3 timmar. Jag var tydligen väldigt snabb sa han som lärde mig
Jag gjorde misstaget att skaffa böckerna via körskola. Det enda de gjorde var att ge mig böckerna och boka tid på vägverket.
Det betalade jag 2000,- för men då ingick även läkarundersökningen. Det måste vara så för jag har då inte fått någon räkning fast jag borde ha fått det.
Dessutom klarade jag alla 3 prov på en gång.
Kör jag dag så jobbar jag 5,30-15 alt. 5,30-17 på fredag.
Det kan även bli tidigare om någon ska till tåget vid t.ex. 05,10.
Kvällspassen blir tis-tors 15-24, fre 17-04 och lördag 21-06 alt. 20-04
Jag har aldrig haft problem. Kanske för att jag är tjej i 25-årsåldern. Grabbarna ser så tuff ut utanför bilen men öppnar och säger oftast "åh, en tjej" och sedan kacklar de hela vägen.
Du tjänar helt klart bättre en kvällsvecka.
Jag har larm och pepparspray i bilen så jag känner en liten trygghet där.
Jag har aldrig känt mig hotad men en viktig sak är att inte döma folk efter utseendet. En förare från ett annat bolag nekade en kund för han såg full ut. Jag körde honom och han hade helt enkelt ett fel på benet som gjorde att han gick lite annorlunda.
Sedan är det många som säger att det är farligt att köra taxi men man ska inte lyssna på allt. Många kvinnliga kunder blir glada av att åka med en tjej och jag tror att vi faktiskt blir bättre bemötta.
Lönen då...40% av inkört vilket vi egentligen inte förtjänar. Vi borde ha mer!
Prova yrket!
Man får lära sig mycket och prata om allt och inget