Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Boa

Höftledsluxation

Födde en dotter för en vecka sen och de upptäckte efter två dagar att hon har höftledsluxation. Jag hade det själv när jag var liten och visste att det kunde vara ärftligt, men blev ändå chockad. Hon verkar ha vant sig vid skenan, men det skulle vara skönt att få lite tips och råd från andra med samma problem, eller bara någon att byta tankar med.

• Svar på tråden Höftledsluxation
  • amswart

Min dotter har också höftledsluxation men det upptäcktes inte förrän efter 2 månaders ålder och därför har hon fått gips istället för skena...
    Fungerar det bra för er ändå? Hur länge ska hon ha skenan?

• Madicken

Är det en von Rosenskena din dotter har? Jag har bara erfarenhet av Frejkabyxa. Den kan man ju ta av när man byter blöja eller badar.

• Lilla Pe

Grattis till lilla tjejen!

Min dotter som nu är 3 år föddes med höftledsluxation och fick ligga i von Rosen-skena i 3 månader. Upptäcktes också efter 2 dagar och jag hade det själv som bebis, men det känns ju jobbigt i början även om man vet att det är ärftligt. Var helt inställd på att även nästa barn skulle få det, men sonen föddes med färdigutvecklade höftleder, så han hade tur. Det är ju som sagt också vanligare för flickor.

Även von Rosen-skenan kan man ju ta av vid blöjbyte och bad (även om man kanske inte får bada så ofta, har för mig att det var en gång i veckan). Tips för att slippa skavsår på lilla kroppen är att pudra i skenan med stora mängder babypuder, och at klä in den så mycket det bara går med sån där tubgasbinda som finns på apoteket (den smalaste med röd rand passar perfekt).

Kan trösta med att tiden med skena går snabbare än man tror, helt plötsligt får man tillbaka sin lilla geléklump till bebis istället för det stadiga paketet bebisen är i skenan Jättemysigt! Vår tjej har varit på alla sina efterkontroller och är helt friskförklarad.

Oj, blev lite långt, men det var iallafall lite om mina erfarenheter av höftledsluxation. Lycka till med lilla bebisen!

• Boa

Min dotter ska också ha von rosen-skenan i tre månader. Det värsta är att vi har planerat att flytta till Mexico om 6 veckor, min sambo ska dit innan och se om han hittar någon läkare där som kan fullfölja behandlingen. Annars får vi stanna här och vara ifrån min sambo hela tiden, det viktigaste är att det blir bra.

Skönt för dig, Lilla Pe, att din dotter är frisk nu och att andra barnet inte fick det.

Jobbigt,amswart, med gips. Hur länge ska hon ha det?

• amswart
    Boa skrev 2007-08-17 17:19:41 följande:
    Min dotter ska också ha von rosen-skenan i tre månader. Det värsta är att vi har planerat att flytta till Mexico om 6 veckor, min sambo ska dit innan och se om han hittar någon läkare där som kan fullfölja behandlingen. Annars får vi stanna här och vara ifrån min sambo hela tiden, det viktigaste är att det blir bra.Skönt för dig, Lilla Pe, att din dotter är frisk nu och att andra barnet inte fick det. Jobbigt,amswart, med gips. Hur länge ska hon ha det?
    Oj, flytta till Mexico, vad häftigt Förvånad... förstår dock problemet med behandlingen - jättetråkigt för er .

Min lilla sessa ska ha gipset mellan 3-6 månader. I slutet på den här månaden har det gått 2 månader. Hon gipsas om en gång i månaden och efter denna omgipsning ska vi ha möte med läkaren för att se hur allt utvecklas och hur lång tid som kan tänkas vara kvar.

Hoppas ni hittar någon bra läkare i Mexico
Svar på tråden Höftledsluxation