• MansonDust

Vad kostar det att anlita en att såga ner ett träd ?

Vi har en stor björk väldigt nära vårt hus & vi vill ha bort den pga risken att rötterna kommer in i huset är rätt stor.
    Björken är väl 12-15 m hög.

Vad kostar det att få ner den ?
    Var ska man vända sig, vilka gör detta ?

• Svar på tråden Vad kostar det att anlita en att såga ner ett träd ?
  • AnLeNo

Är det verkligen risk att rötterna kommer in? Är björken så stor har den rötter minst lika långt ut och de förgrenar sej mest längst ut så att säga.
     (OT jag vet men men... )

Ring en hortonom eller en trädgårdsfirma. Annars kan säkert en privatperson med motorsåg göra det mot att t.es få ta veden...

Lägg dej inte i, sa han som sket i sängen.
  • MansonDust
    AnLeNo skrev 2007-08-15 17:56:56 följande:
    Är det verkligen risk att rötterna kommer in? Är björken så stor har den rötter minst lika långt ut och de förgrenar sej mest längst ut så att säga. (OT jag vet men men... )Ring en hortonom eller en trädgårdsfirma. Annars kan säkert en privatperson med motorsåg göra det mot att t.es få ta veden...
    Rötterna syns på gräsmattan brevid, 2 m é de kanske.
    Risk & risk, sambons kollega var med om det & då blir man ju lite rädd. Björken står ca 3 m från huset.
  • MansonDust

En privatperson kan säkert göra det, frågat min mammas sambo som fällt träd men han vågar inte eftersom träden är så nära taket.

• jassikan

Svårt att svara på. Men ett par tusen får ni säkert räkna med.
    En del tar timpris, medan andra lämnar offert beroende på hur det ser ut.

Svärmor betalade runt 2500 för en stor gran. Den var säkert runt 10 meter, och stog cirkus 5-6 meter från huset.
    Men då fick hon stammen bortforslad också, men övrigt fick hon ta reda på själv.

• Persilja

Vi betalade 500 kr inkl moms, en jättestor gran nära huset, men det var bara fällningen, resten gjorde vi själva.

Svar på tråden Vad kostar det att anlita en att såga ner ett träd ?