• En bebis i magen

Vad behöver jag ha på skötbordet?

Nu är det nog dags att jag fixar till skötbordet, är på 37+1 idag...
    Bordet är klart, liksom skötbädden. Blöjor har jag. Ska man ha våtservetter eller torra tvättlappar? Måste man använda talk och krämer eller bara om barnet blir irriterad på huden? En termometer antar jag är bra, var köper jag en bra termometer? Jag kan nog behöva lite tips tror jag...

• Svar på tråden Vad behöver jag ha på skötbordet?
  • blommanigbg

Termometer köper du på apoteket. Var har du skötbordet?

• En bebis i magen

Jag kommer att ha ett i bebisens rum då det inte får plats i badrummet på övervåningen, och ett i badrummet på nedre plan där jag har tillgång till vatten. Vill helst slippa springa i trappan på natten...

• Im Fabulous

En bebis i magen skrev 2007-08-15 18:28:42 följande:

Nu är det nog dags att jag fixar till skötbordet, är på 37+1 idag...Bordet är klart, liksom skötbädden. Blöjor har jag. Ska man ha våtservetter eller torra tvättlappar? Måste man använda talk och krämer eller bara om barnet blir irriterad på huden? En termometer antar jag är bra, var köper jag en bra termometer? Jag kan nog behöva lite tips tror jag...
    puttar upp lite, vill också ha tips..

Jag kommer ha en skötbädd på tvättmaskinen i vårt minimala badrum.
    Har tänkt fästa små hyllor med sugkoppar att lägga blöjor och dyl. i. (Helkaklat badrum)
    Någon som har något annat bra tips?

Och hur gör alla egentligen när ni måste byta på bebisen där det ej finns skötbord? Har ni med någon skötfilt ála "avsköljningsbar"? En vanlig filt känns inte så praktiskt..
  • MELIM

Bephantensalva eller inotyolsalva
    torra servetter, mjuka (euroshopper är bra)
    våtservetter (om man vill använda det, libero är visst mins "tillsatser" i)
    häng en mobil över skötbordet o fäst en speldosa i närheten
    blöjhink i direkt närhet, avfallspåsar att slå om bajeblöjorna
    termometer och vitt vaselin (vitt vaselin är bra att få bort barnbecket med (som är kletigt)
    alvedon "suppar"
    renässans koksaltlösning pipetter

• blommanigbg

Ok. då får du ha en liten balja som du får fylla med ljummet vatten varje gång du byter... Så gjorde jag. Hemma använder jag vanliga tvättlappar. (Ute färdiga våta tvättlappar..)
    Toalettpapper att torka med..

• blommanigbg

Och en liten handduk att torka kroppen med...

• LAA

Ni har glömt det allra viktigaste: en bebis!

• sininen

Vi hade bara mlöjor, små handukar att ha under så att det inte blev så kallt och så våtservetter. Alla krämer kan man skaffa när det behövs istället. Vi använde aldrig några av våra och slängde dom till slut.

• Im Fabulous
    LAA skrev 2007-08-15 18:37:33 följande:
    Ni har glömt det allra viktigaste: en bebis!
    =)
  • Inna H

Våtservetter är smidiga att ha med sig i skötväskan, när man vet att man ska till platser där man är osäker på om man har tillgång till vatten eller inte. Annars (i "normal fall") är det, i alla fall enligt mig, bättre med torra tvättlappar som man blöter med vanligt vatten. Då kan man nämligen lättare "efter-torka" med ytterligare en torr tvättlapp, så att det blir ordentligt torrt.

Det är också bra att ha några små frottéhanddukar i närheten också. Skönare att bli torkad med en sådan kan jag tänka mig - speciellt om man dessutom har tendens till blöjutslag. Dessutom är det bra att ha en handduk att lägga under bebisen vid så kallade "lufta-rumpan-stunder" ... för sådana stunder brukar ju vanligtvis visa sig vara uppskattade av de små liven.

Andra bra saker är: En mobil eller liknande att hänga ovanför skötbordet, så att barnet har något att titta på. Eller någon leksak som barnet kan ligga och pilla på och undersöka under blöjbytet.

Här är förresten en bra länk om salvor och "röda rumpor":
    http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=17689

Lycka till!

Svar på tråden Vad behöver jag ha på skötbordet?