• Fröken mars

Dunkar i ena vaden

När jag sitter ner så dunkar det i vaden. Är det något man ska hålla koll på och tala om för sin barnmorska eller är det ofarligt?

Det gör inte ont, känns obehagligt bara. Är gravid i v.10 och har inte varit om detta tidigare.

Gravid dag 65/280
  • Svar på tråden Dunkar i ena vaden
  • Fröken mars

Ingen som vet?

Gravid dag 65/280
  • Fröken mars

Tydligen ovanligt det jag har då

Gravid dag 65/280
  • Scapula

prata med din bm, ibland kan blodproppar ge såna symtom. är du rodnad eller varm där? det är säkert ingen fara, vill absolut inte oroa dig i onödan men det är alltid skönt att kolla upp saker!

lycka till!

• Joona

Det har jag haft ett par gånger i livet, känns så skumt!
    Jag tror det är en liten lokal kramp i muskeln. Massera lite och vinkla foten upp och ner för att spänna och slappna av i vaden.

Är det precis vid muskelfästet, där den tjockaste dela på vaden blir smal igen? Där dunkar det på mig iaf!

Som sagt är det rött och svullet ring din bm!

• Fröken mars

Det är inte rött och eller svullet och det kommer bara ibland som små stötar.

Ska ta upp det på inskrivningen till veckan som kommer 

Tack för Era svar!!

Gravid dag 66/280
  • Scapula

Då är det nog ingen propp iaf =) troligtvis som jonnaa skrev en liten kramp eller nåt annat harmlöst. läste precis i boken vi fick av bm att det är vanligt med kramper i benen under grav!

• Fröken mars
    Scapula skrev 2007-08-16 00:08:13 följande:
    Då är det nog ingen propp iaf =) troligtvis som jonnaa skrev en liten kramp eller nåt annat harmlöst. läste precis i boken vi fick av bm att det är vanligt med kramper i benen under grav!
    Det känns inte som kramp heller, detta är bara som att blodet stockar sig eller något sådant.
    Gravid dag 66/280
  • Scapula

Dålig cirkulation kanske... använd stödstrumpor och se till att lägga upp benen emellanåt samt gympa dem lite! blodnängden ökar ju dramatiskt när man är gravid så dina klaffar i ben-venerna har fullt upp att få tillbaka blodet uppåt!

• magnolia1972

Det är säkert ingenting men samtidigt är det något du har reagerat på och det skulle jag kollat upp på en gång om jag var du. Blodproppar behöver inte vad jag förstår synas utanpå utan de kan sitta djupare. Du kan ju alltid ringa din vårdcentral och rådfråga dom där. Lycka till!

• Fröken mars
    magnolia1972 skrev 2007-08-16 15:07:10 följande:
    Det är säkert ingenting men samtidigt är det något du har reagerat på och det skulle jag kollat upp på en gång om jag var du. Blodproppar behöver inte vad jag förstår synas utanpå utan de kan sitta djupare. Du kan ju alltid ringa din vårdcentral och rådfråga dom där. Lycka till!
    Men jag har inte ont på något sätt i benet utan det dunkar bara ytligt.

Jag tror nog med på Scapulas förklaring. Ska ta upp det på tisdag med barnmorskan på inskrivningen för säkerhets skull och höra vad hon tror.

Gravid dag 66/280
  • Fröken mars
    Scapula skrev 2007-08-16 14:54:00 följande:
    Dålig cirkulation kanske... använd stödstrumpor och se till att lägga upp benen emellanåt samt gympa dem lite! blodnängden ökar ju dramatiskt när man är gravid så dina klaffar i ben-venerna har fullt upp att få tillbaka blodet uppåt!
    Det kan mycket väl vara så.

Tack för Era svar!!

Stödstrumpor är det inte väldigt obehagligt att ha på sig?

Gravid dag 66/280
  • Joona

Stödstrumpor är jätteskönt att ha på sig! Hade jag från 4emån och då gick jag höggravid hela förra sommaren i värmen, hade föredragit den här sommaren

Tar på mig mina nu med ibland, känns så skönt!

• Fröken mars
    Joona skrev 2007-08-16 18:16:53 följande:
    Stödstrumpor är jätteskönt att ha på sig! Hade jag från 4emån och då gick jag höggravid hela förra sommaren i värmen, hade föredragit den här sommaren Tar på mig mina nu med ibland, känns så skönt!
    Då ska på direkt på morgonen va?
    Är dem svåra att få på sig? Har oftast stort behov av att rusa på toa på morgonen och kissa och har ingen lust att kämpa mig på med stödstrumpor då
    Gravid dag 66/280
  • Fröken mars

Det stoppar inte blodcirkulationen då?

Gravid dag 66/280
  • Scapula

nej stödstrumpor är kanon! du ska mäta vaden på morgonen både vid ankeln och högre upp innan du beställer så storleken blir rätt! då är det bara positivt och stoppar inte upp blodflödet, prova!

• Scapula

och nej de är inte svåra att få på sig =) och de ska på direkt på morgonen så det fixar du innan toabesöket =)

• Fröken mars
    Scapula skrev 2007-08-16 22:57:27 följande:
    nej stödstrumpor är kanon! du ska mäta vaden på morgonen både vid ankeln och högre upp innan du beställer så storleken blir rätt! då är det bara positivt och stoppar inte upp blodflödet, prova!
    Då måste jag ha fel storlek för dem jag köpte måste min man hjälpa mig på med och jag står inte ut att ha dem på mig för det värker i hela benet utav dem och ovankanten över är ju så svullen så. hela benet och foten är bortdomnad och känns obehagligt.

Jag mätte inte vaden innan jag köpte dem heller, apotekskvinnan sa inget om det utan man gick efter storleken på fötterna bara.

Får kolla upp detta
    Gravid dag 67/280
  • Scapula

det låter som du har för liten storlek, så ska det absolut inte kännas! det finns också olika tryck, man ska inte ha mer än 18-20 mmhg om jag ej minns fel. kolla på ex minimundus.se de har stödstrumpor. men lite grann sitter de ju åt, mer än vanliga strumpor men det ska inte göra ont, dock kan man få lite ränder av dem =)
    ltcka till!

• Fröken mars
    Scapula skrev 2007-08-17 09:23:38 följande:
    det låter som du har för liten storlek, så ska det absolut inte kännas! det finns också olika tryck, man ska inte ha mer än 18-20 mmhg om jag ej minns fel. kolla på ex minimundus.se de har stödstrumpor. men lite grann sitter de ju åt, mer än vanliga strumpor men det ska inte göra ont, dock kan man få lite ränder av dem =)ltcka till!
    Jag får ta och kolla upp detta mer

Tack för alla Era svar och råd!!
    Gravid dag 67/280
Svar på tråden Dunkar i ena vaden