• Lady Bling

Ni som har barn som inte går upp så mycket i vikt per vecka!

Ni som har barn som inte går upp så mycket i vikt per vecka, hur mycket går de upp i veckan ungefär vid 3-4 månaders ålder?

Hur mycket tycker er BVC är för lite/normalt att gå upp per vecka?

Hur reagerar er BVC om ert barn går upp ca 90 gram på en vecka?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-15 20:42:26:
    Vad vägde era barn när dom föddes och hur långa var dom? Hur mycket vägde dom och hur långa var dom vid ca 4 månader?

Min dotter var 47 cm lång och vägde 2798 gram när hon föddes. Hon gick precis över femkilosstrecket och är 3 ½ månad gammal. Idag vägde hon 5030 gram och är 57,5 cm lång.

• Svar på tråden Ni som har barn som inte går upp så mycket i vikt per vecka!
  • Lilla  Bebisen

min tjej har gått upp lite ända sen hon föddes nästan.. max 100 g per vecka.. när hon va ca 3 månader gick hon bara upp 10g o sen nästa vecka ner 10g o så höll hon på så ett tag men nu går hon upp 100 g per vecka i genomsnitt o för o vara hon så är det bra.. hon följer sin kurva nu ..
    hon är visserligen ca 2-3 kg mindre än de andra i hennes ålder.. men hon är också mycket mer aktiv än de andra så de kan ju bero på det med.. så länge de e friska och går upp i vikt även om det är lite så är det nog ingen fara...

• G P

Sonen har gått upp i snitt drygt 120g per vecka sen 1 månads ålder. Sköterskan tycker inte alls att det är anmärkningsvärt och jag tänker inte heller på det. Så länge han verkar nöjd och glad så är det inget jag bryr mig om. Han är nu 3 månader.

Har hittills helammat, men ska övergå till ersättning för jag vill inte amma längre. Får väl se om det kommer ändra viktökningen.

• lilyanna

I snitt så går Oliver upp runt 100g per vecka, förra gången vi vägde honom så hade han bara gått upp 80g på 9 dagar!

BVC har rekomenderat att ge honom mer mat helt enkelt, inte så lätt alltid eftersom han inte vill ha mer än han brukar äta plus att om han så äter bara 10ml mer än normalt så spyr han som en tok...
    Just ja, ha i olja i ersättningen så att dem får i sig mer fetter.

Vår Oliver vägde den 8/8 6140g och mätte då 62cm...han var då ca 4,5 månad....med andra ord inte särskilt stor för sin ålder....men allt är ändå normalt då han är så pigg, glad och aktiv om dagarna.

Oliver 27/3-07
  • Lilla  Bebisen

linnéa väger 6700g o är 7 månader om en vecka.. de sa till mig me att ge henne mer mat men ja kan ju inte tvinga ner maten i halsen på henne.. men nu ju mer hon kryper runt på dagarna desto mer äter hon ju.. men hon går ju inte opp mer för de eftersom hon gör av me allt hon får i sig..
    förut tyckte ja de va jobbigt att hon va mindre än de andra barnen i hennes ålder .. de kändes som att folk inte trodde att man gav henne nån mat.. men eftersom hon mår hur bra som helst så tycker ja inte de gör nåt.. e bara glad att hon inte redan väger ca 9,5 kg redan som en del av de andra gör.. tror inte det är bra för dem att vara för stora heller..

• Pyre på väg

Meja gick upp 200g på en månad mellan 4-5 mån, det tyckte inte bvc var något konstigt. Hon gick upp och var pigg.

När hon började äta vanlig mat gick hon upp betydligt mer 600g.

Nu när hon är så aktiv och kryper vid 6 mån så har hon istället gått ner i vikt.

Meja 20 Jan -07
  • Lady Bling

Tack för era svar Lilla Bebisen och G P!

Vad vägde era barn när dom föddes och hur långa var dom? Hur mycket vägde dom och hur långa var dom vid ca 4 månader?

Min dotter var 47 cm lång och vägde 2798 gram när hon föddes. Hon gick precis över femkilosstrecket och är 3 ½ månad gammal. Idag vägde hon 5030 gram och är 57,5 cm lång.

• Lady Bling

Tack för era svar lilyanna och Pyre på väg!

• Lilla  Bebisen

linnéa var 50 cm lång och vägde 3160g när hon föddes..
    vid fyra månader vägde hon ca 5,5 kg..

• Tr0llet

Min dotter gick bara upp 20 gram per vecka när hon var ca 3 månader. Provade att fortsätta amma men att ändra kosten till mjölkfritt men hon gick ändå inte upp. Man gjorde en allergiutredning och det visade sig att hon var mjölkproteins allergiker.  När hon fick Nutramigen började hon gå upp ca 200 g i veckan.

• Lady Bling

tack för era svar Lilla Bebisen och TrOllet!

TrOllet: Hur hade din dotter gått upp i vikt innan hon var 3 månader?

• lilyanna

Oliver vägde 3640g och var 51cm när han föddes...på 5-månaderskollen vägde han 6625gram och mätte 63,5cm.

Han ligger en bit under mittenkurvan, men följer sin kurva iaf...bvc vill ju fortfarande att han ska äta mer och framförallt mer fast föda...inte så lätt när man har en matvägrare hemma...men vi trälar på lite varje dag...någon gång ger det väl med sig?

Oliver 27/3-07
  • bemi

Min son har bara gått upp 50 gram på en vecka. den 8/8 vägde han 6440 idag vägde han 6485. Det känns inte alls bra. han har hela tiden legat på en kurva över tjocka kurvan. Nu sista veckorna har han gått upp och ner. Han kräks mycket men det har han gjort ända sedan han föddes.

vad tycker ni jag bör göra? just nu har han ingen ro att amma. ska jag försöka ge honom ersättning? jag har nämnt det här med mjölk allergi på bvc men det är inget de har nappat på.

• lilyanna
    bemi skrev 2007-09-03 18:13:23 följande:
    Min son har bara gått upp 50 gram på en vecka. den 8/8 vägde han 6440 idag vägde han 6485. Det känns inte alls bra. han har hela tiden legat på en kurva över tjocka kurvan. Nu sista veckorna har han gått upp och ner. Han kräks mycket men det har han gjort ända sedan han föddes.vad tycker ni jag bör göra? just nu har han ingen ro att amma. ska jag försöka ge honom ersättning? jag har nämnt det här med mjölk allergi på bvc men det är inget de har nappat på.
    Hur gammal är han?

Om du misstänker mjölkallergi så skulle jag ta o ringa barnkliniken...bvc kan nämligen inte göra så mycket om det är mjölkfri ersättning som du är ute efter.
    Alternativt håller du upp med mjölkprodukter själv o ser om det blir bättre.
    Oliver 27/3-07
  • Tr0llet

Hon gick upp 3-400 gram per månad innan hon blev 3 månader. Efter att hon blivit 3 månader så stannade det av och hon gick upp 100g per vecka och sen ner till 20 gram per vecka. De handlade ganska snabbt eftersom hon redan vid 4 månader fick börja med Nutramigen istället för amningen. Det dröjde väl en månade ungefär innan hon tog flaskan ordentligt och åt de mängder hon skulle. Då gick hon upp som hon skulle sen.

När hon föddes vägde hon 4845. När hon var 3 mån vägde hon 6400, 5 mån 7070.
    Idag är hon 10 månader och väger 9320 gram. Hon väger mer än vad storasyster vägde när hon var lika gammal. Skrattande

Svar på tråden Ni som har barn som inte går upp så mycket i vikt per vecka!