• Mellisen

Hjälp... min hund är jättesjuk...

Vi har just fått diagnosen att vår älskade schäfer Ida har en kronisk njursjukdom och att endast 25% av hennes njurar fungerar. Det är tydligen inget som går att bota men man kan bromsa upp sjukdomen lite med specialfoder o medicin.

Nu står jag här med massor av frågor. Vad ska hända med henne? Kommer vi bli tvugna att ta bort henne? Lider hon?

Vetrinären är väldigt försiktig när hon svara på frågor. Kan det vara föra att jag o min sambo håller på att bryta ihop när vi är där...

Va bara tvungen att skriva av mej lite...
    Finns det nån som har erfarenhet av njursjuka hundar här?? I så fall får ni gärna skriva till mej.

• Svar på tråden Hjälp... min hund är jättesjuk...
  • Lokesmamma

Har ingen erfarenhet av de sjukdomarna. Men nåt o tänka på kan ju vara hur livet för hunden kommer vara resten av dens liv? Är det ett liv för en hund? Kan hunden leva som den vill o behöver för att vara lycklig. Be vet att säga precis som det är. Svårt beslut inte alls kul när något drabbar sina kära. Råd fråga vet va de tycker o va de hade gjort?

• Mellisen

Självklart kommer vi inte att behålla henne för vårt eget egos skull...
    Men vi sökte för att hon magrat o hade dålig päls, annars är hon som vanligt, pigg o glad. Man märker inte att hon är jättesjuk, därför undrar man hur hon mår egentligen. Men det finns ju ingen som kan svara på det. Vet kan ju bara se att hennes prover är jättedåliga.

• zerosara

Hej
    Min hund blev diagnostiserad(?) med kronisk njursvikt när han var 2 år gammal, han var så illa däran när vi kom in till djursjukhuset att hon rådde oss att avliva, han kunde ha gått på medicin men hade då kanske bara levt i två veckor till två månader till. (Han var troligen född med det och hade alltid druckit mycket vatten, men den sista veckan innan vet besöket tappade han vikt, muskler och all ork, allt gick åt till att hålla kroppen igång. Vi trodde först att han ätit något olämpligt och gav honom mild mat men det hjälpte inte )

Så jag tycker du ska fråga vet hur det ser ut om det är någon mening med att medicinera eller om det bara förlänger sjukdomsförloppet och hur prognosen ser ut kan hon bli frisk eller kan hon bara bli sämre? Tro mig du vill inte åka med henne när hon är jättedålig då har man dåligt samvete för det. Bättre att avliva medan de mår någorlunda bra.

• jagharbyttnick

Vad heter sjukdommen??? Addissons sjukdom???

Fd veronicameddetjävligtlånganicket
  • jagharbyttnick

Kapa ett m i sjukdomen

• Mellisen
    jagharbyttnick skrev 2007-08-15 21:33:05 följande:
    Vad heter sjukdommen??? Addissons sjukdom???
    Dom har tagit prover på Addisson, men det va inte det...
    Jag tror det va elektrolyterna som inte fungerade som de skulle.
  • jagharbyttnick
    Mellisen skrev 2007-08-15 21:36:22 följande:
    Dom har tagit prover på Addisson, men det va inte det...Jag tror det va elektrolyterna som inte fungerade som de skulle.
    ok...
  • zerosara

Vår hund var också jätteglad och positiv men som sagt på slutet gick det väldigt fort. vi sökte för att han knappt kunde resa sig på morgonen för att gå ut och kissa. Vi trodde han blivit förgiftad (vallhund som jobbade i ladugård) och ville kolla upp honom.
    Tog med honom hem från vet (med tid beställd till dagen efter) och skämde bort honom rejält. God mat och sova i soffan

• Peura

TS! Min Tax jag hade när jag var yngre hade en envis njursjukdom...  Jag vet inte vad den hette men jag vet att hon i 8 år åt medicin och special foder för att bromsa hennes sjukdom.. hon vart 14 år...  Jag hoppas att det löser sig för er Lilla Hund och att hon får många lyckliga år till!

Jäkla Hiss Asså!!
  • Mellisen

zerosara:
    Jag förstår, Ida har sovit hos oss i sängen ett par nätter nu... Fast hon fäller extremt mycket hår....
    Hade er hund dålig aptit?
    Jag märker att hon måste kissa oftare nu, hon väcker oss ibland på natten. Hade ni också så?

Svar på tråden Hjälp... min hund är jättesjuk...