• turia

vilken sida av vägen ska man gå med barnvagn?

Jag har fått för mig att när man har barnvagn framför man ett fordon o då ska man vara på höger sida?
    men när man inte har barnvagn ska man ju gå på vänster?
    rida på höger?
    sparka på höger sida?
    Nån sakkunnig?

• Svar på tråden vilken sida av vägen ska man gå med barnvagn?
  • turia

hmm ja hur e det tro..
    har det med hastigheterna att göra kanske..

• nicke nyfiken76

Vet inte.

Ska fråga min pappa, han är polis och borde veta. Återkommer med svaret om några dagar.

• mindless

Det är väldigt intressant att notera spännvidden på de frågor folk anser vara filosofiska.

• Mornie Alantie
    mindless skrev 2007-08-17 01:58:17 följande:
    Det är väldigt intressant att notera spännvidden på de frågor folk anser vara filosofiska.
    Tråden tog dock just en väldigt filosofisk vändning
  • Mirva

På den vänstra sidan av vägen såklart, så att man ser mötande bil- och cykeltrafik. Detta gäller även på kombinerad gång- och cykelbana.

• turia

att filosofera kan innebära rätt mycket..inkl barnvagnsbekymmer

• mindless

Kan man kanske hävda att svaret beror på vart man är på väg i livet?

Nåja, jag hängde några minuter på vägverkets sida. Där står:

?Den som promenerar är gående. Men också andra trafikanter betraktas som gående, exempelvis de som åker spark, rullskidor och rullskridskor. [...]De som åker rullskidor eller rullskridskor i högre hastighet än gångfart ska färdas på höger sida om det är lämpligare.?

Barnvagnsförare är alltså gående och går på vänster sida. Såvida man inte ställer sig på vagnen och skjuter på bra med fart, då tydligen höger sida är att föredra.

• PiceaX

Den som drar vagnen skall gå på vänster sida och barnvagnen själv skall åka på höger sida. Den som bryter mot lagen när en barnvagn dras på vänster sida är alltså den som åker i barnvagnen, och den personen är troligen under 15 år så den kan ändå inte ställas till ansvar.

• SkåneP

Intressant att svaret söks bland lagar och reglemente snarare än i det egna förnuftet och därmed skälet till VARFÖR man ska gå på ena eller andra sidan.

• Eldflamman

Jag går alltid på vänster sida, både med och utan barnvgan, för då ser jag ju den trafik som kör på "min" sida av vägen. Skulle då en galning köra på väggrenen eller för nära mig ser jag ju det och kan kliva/köra barnvagnen åt sidan. Så kan man ju inte göra om trafiken på "min" sida kommer bakifrån.

Sen ser jag ju att jag har lagen på min sida, vilket alltid är ett plus

♥Stolt mamma till Hannes 040706 och Liten i magen v23♥
  • Mirva
    SkneP skrev 2007-09-06 11:00:14 följande:
    Intressant att svaret söks bland lagar och reglemente snarare än i det egna förnuftet och därmed skälet till VARFÖR man ska gå på ena eller andra sidan.
    SkåneP
    Nu råkar det vara så att just denna lag är skriven med förnuft, eftersom man ser den mötande trafiken när man går på den vänstra sidan.
  • mindless

SkåneP:
    Du har givetvis rätt, men som jag uppfattade TS efterfrågades det just vad regelverket säger. Men självklart, sunt förnuft trumfar det mesta.

• annca

Självklart vänster. Kanske extra självklart när man har en barnvagn med sig och vill ha extra mycket säkerhet.
    *Alltid* gå så att du har ansiktet mot mötande trafik (och detta även på en gemensam cykel- och gångbana!), och därmed ser bilarna (troligen redan innannbilisterna ser dig), så du kan hantera situationen utifrån det (tex gå undan lite)

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • SkåneP

Ja, jo det var alltså inte menat som en egentlig kritik mot några svar, i synnerhet Mirva påpekade ju själva orsaken till vilken sida som är bäst.

Det var mest en reaktion på meningen
    "Nån sakkunnig? "
    i TS.

Eftersom vem som helst, bara man funderar lite, borde inse vilken sida som är smartast att hålla till på.

Svar på tråden vilken sida av vägen ska man gå med barnvagn?