• Anonym (Undrar.)

Gravid & narkos? = Går det?

Jag kan vara gravid/ planerar nu, och ska ev. göra en operation under narkos. GÅR DET?

VET att jag måste fråga läkarna i så fall... men undrar nu om ngn här VET?

• Svar på tråden Gravid & narkos? = Går det?
  • copycat

Nope...de söver inte under graviditet vad jag vet!

• oskarzakknikkis mamma

jo d gör dom! jag vart sövd i vecka 30 när ja akut gallopererades!!
    men det beror väl kanske på vad man ska operera!!

• NicoFina

Ja det går! Jag blev operarad när jag hade min son i magen och det var inte några problem.

• Anonym (narkosdr)

jag är narkosläkare, så här kommer ett svar

Jo, det går att få narkos som gravid, men man gör helst inga ingrepp som kan vänta tills efter graviditeten, främst för att själva kirurgin är en risk mer än narkosen. Narkosmedlen passerar över till barnet, men de tas omhand av moderkakan efter ett tag, varför påverkan anses som liten. Helt säker kanman dock aldrig vara, varför man får väga hur akut ingreppet är mot de risker som kirurgi och narkos innebär. Kan man vänta tills efter graviditeten, så gör man helst det.
    Hoppas du blev lite klokare

• Anonym (Undrar.)

Anonym (narkosdr) skrev 2007-08-15 23:13:51 följande:

jag är narkosläkare, så här kommer ett svarJo, det går att få narkos som gravid, men man gör helst inga ingrepp som kan vänta tills efter graviditeten, främst för att själva kirurgin är en risk mer än narkosen. Narkosmedlen passerar över till barnet, men de tas omhand av moderkakan efter ett tag, varför påverkan anses som liten. Helt säker kanman dock aldrig vara, varför man får väga hur akut ingreppet är mot de risker som kirurgi och narkos innebär. Kan man vänta tills efter graviditeten, så gör man helst det.Hoppas du blev lite klokare
    Ok.
    Tack. Tror min op är "akut" pga, att det5 handlar om en disk i käken som är fel, och ska åtgärdas snarast.

Är det farligare om man just är i fart med att skaffa barn/ är tidigt gravid?
  • oskarzakknikkis mamma

narkosdr