• Anonym (Undrar.)

Gravid & narkos? = Går det?

Jag kan vara gravid/ planerar nu, och ska ev. göra en operation under narkos. GÅR DET?

VET att jag måste fråga läkarna i så fall... men undrar nu om ngn här VET?

• Svar på tråden Gravid & narkos? = Går det?
  • copycat

Nope...de söver inte under graviditet vad jag vet!

• oskarzakknikkis mamma

jo d gör dom! jag vart sövd i vecka 30 när ja akut gallopererades!!
    men det beror väl kanske på vad man ska operera!!

• NicoFina

Ja det går! Jag blev operarad när jag hade min son i magen och det var inte några problem.

• Anonym (narkosdr)

jag är narkosläkare, så här kommer ett svar

Jo, det går att få narkos som gravid, men man gör helst inga ingrepp som kan vänta tills efter graviditeten, främst för att själva kirurgin är en risk mer än narkosen. Narkosmedlen passerar över till barnet, men de tas omhand av moderkakan efter ett tag, varför påverkan anses som liten. Helt säker kanman dock aldrig vara, varför man får väga hur akut ingreppet är mot de risker som kirurgi och narkos innebär. Kan man vänta tills efter graviditeten, så gör man helst det.
    Hoppas du blev lite klokare

• Anonym (Undrar.)

Anonym (narkosdr) skrev 2007-08-15 23:13:51 följande:

jag är narkosläkare, så här kommer ett svarJo, det går att få narkos som gravid, men man gör helst inga ingrepp som kan vänta tills efter graviditeten, främst för att själva kirurgin är en risk mer än narkosen. Narkosmedlen passerar över till barnet, men de tas omhand av moderkakan efter ett tag, varför påverkan anses som liten. Helt säker kanman dock aldrig vara, varför man får väga hur akut ingreppet är mot de risker som kirurgi och narkos innebär. Kan man vänta tills efter graviditeten, så gör man helst det.Hoppas du blev lite klokare
    Ok.
    Tack. Tror min op är "akut" pga, att det5 handlar om en disk i käken som är fel, och ska åtgärdas snarast.

Är det farligare om man just är i fart med att skaffa barn/ är tidigt gravid?
  • oskarzakknikkis mamma

narkosdr

ja vart ju akut opererad efter att ha haft super ont jätte länge av min gallsten, frågan e ju varför dom väntade så länge som dom gjorde???
    hade det inte vart smiigare att operera när dom fortfarande kunde göra titthål, har ju ett mindre sexigt ärr på ca 30cm på hela magen! , fick besvären i vecka 20 typ

• Plusminus

Jo, det går bra, men självklart måste ju läkarna få veta. De anpassar narkosmedel och andra preparat efter graviditeten. På mig opererade man bort en jättecysta på äggstocken i vecka 17 och jag var av förklarliga skäl mycket orolig... men jag förstod av läkarna och efter intensiv googling att det inte är ett jättestort riskmoment med narkos på gravida. Risken är dock olika beroende på graviditetens längd, om jag minns rätt är andra trimestern mest optimal (för fostrets skull).
    Sen beror det förstås på vilken typ av operation det gäller, det blir ju svårare med bukoperationer ju större fostret blir eftersom man inte vill komma åt livmodern för att inducera för tidiga sammandragningar och missfall. Men det låter ju som att det är en operation i idigat stadium det handlar om.

Svar på tråden Gravid & narkos? = Går det?