• Grodan

*Hej, Goda vänner till oss har försökt

Hej,

Goda vänner till oss har försökt att få barn i över två års tid nu, men det blir inga barn. De har gjort undersökningar på sjukhus, men det är inga fysiska fel varken på tjejen eller killen - de tillhör alltså den kategori som det inte finns någon förklaring till varför det inte blir några barn.

Vad har de för "rättigheter" att få hjälp med t ex provrörsbefruktning eller annan hjälp?

Om det inte går att få hjälp via landstinget, går det att gå privat och betala för t ex provrörsbefruktning i Sverige?

//Grodan

• Svar på tråden *Hej, Goda vänner till oss har försökt
  • Peki

Man får rätt till IVF via landstinget även vid oförklarlig barnlöshet.

Det vi har fått höra är att även om man inte hittar något fel behöver inte det betyda att det inte finns något. Det är antagligen något man inte känner till...

Vi fick remiss till IVF och väntar på den, men jag har hört andra här som får göra inseminationer som ett första steg. Ett fel kan vara att ÄL-sekretet inte fungerar som det ska och det kollar man väldigt sällan. Insemination kan då vara en bra väg. Andra läkare resonerar som så att eftersom IVF har ett mycket bättre resultat än insemination och rekommenderar det direkt i stället.

Hoppas att du blev ltie klokare

• Linusida

Man har samma rätt som alla andra att få göra provrörsbefruktning. Vi är ganska många bara här inne som gör IVF-försök trots att inget fel hittats. Jag o min man står i landstingskön, men orkar inte vänta så länge och gör därför privata försök.

• Grodan

Tack för era svar!

Hur lång väntetid är det innan man får ett IVF-försök inom landstinget?

Vad kostar det att göra ett IVF privat?

//Grodan

• Peki

Väntetiden i landstinget varierar helt beroende på var man bor. Från några månader till 5-6 år... I Stockholm är det ca 1,5 år.

Privat varierar men runt 20 000 - 25000:- för ett försök tror jag (det finns andra här som kan mer om det). På många ställen kan man köpa "paket". Man får tre försök men betalar bara för två, men om det fungerar på första försöket får man inte tillbaka några pengar och inte spara de ytterligare försöket till senare.

Svar på tråden *Hej, Goda vänner till oss har försökt