• Anonym (hum)

jag vill ska försöka spara 10 000 per månad gå de??

jag har en inkomst på allt mellan 10-12 tusen och min man lika så och nu ska vi försöka spara 10tusen i månaden fram till jul går de??nåra spar tips??

• Svar på tråden jag vill ska försöka spara 10 000 per månad gå de??
  • Anonym

Anonym (hum) skrev 2007-08-16 10:03:55 följande:

jag har en inkomst på allt mellan 10-12 tusen och min man lika så och nu ska vi försöka spara 10tusen i månaden fram till jul går de??nåra spar tips??
    Beror ju helt på utgifterna. Bostadskostnader ? Bil? etc.
  • Anonym

precis
    vore överlycklig om vi ens kunde spara 1000 kr kanske blir det bättre nu!

• THR1972

Går och går...det beror ju på hur hushållets utgifter ser ut så som ev lån, hyra, bil, försäkringar, telefon, barnomsorg,telefon, mat, hygienartiklar etc...
    Prova går ju alltid men det kan ju hända ni behöver ta utav de pengar ni satt undan i bland....

• Anonym

beror ju som sagt på boendekostnad och andra utgifter, barn m.m.
    men kan man så är det ju bara att säga grattis.
    några tips är ju att tex göra matlåda istället för äta ute, göra storkok, storhandla, bor man nära någon på jobbet så kanske man kan turas om att köra eller om det är nära cykla

• Anonym

ev spartips...

säg upp ev prenumerationer, ställ av bilen om det är möjligt.

• Anonym

gå ur bokklubbar så det inte kommer böcker man inte vill ha

men..kom ihåg att glöm inte att leva oxå, inge kul att bara spara och aldrig unna sig något.

nyfiken, ska ni spara till nån kul resa eller kanske drömhuset?
    blir ju mycket pengar på ett år om ni lyckas spara så mycket varje månad.

• Anonym (hum)

en resa..ja vi har sirka 8tusen i räknigar sen har vi 3000 i lån sen måste vi ju äta oxså..

• Anonym

har ni inkomster på 20 000 och utgifter på 11 000 + mat, så är ju svaret ganska uppenbart...

• Anonym (hum)

ja men får ju barn bidrag och så brukar vi hammna på cirka 26tusen i månaden..

• Anonym

6000 i bidrag.....det låter ju inte så illa. men då borde det ju gå, eller det beror ju på hur gamla barnen har, om de har massa aktiviteter som kostar pengar m.m. men sen kan man ju sikta på att försöka spara 10000kr i månaden, någon månad kanske det går och någon annan kanske det bara blir 7000 men det är ju bättre än inget.

• annhan

Det beror ju på era utgifter. När vi skulle gifta oss så sparade vi ca 10 000:-/månad i lite mindre än ett år, och fick ihop 100 000:- (bröllopsbudgeten) relativt lätt! Men då bodde vi väldigt billigt också. Som vi bor nu hade vi inte kunnat lägga undan lika mycket.

Läste nu lite mer i tråden.. det låter som att det inte skulle vara rimligt att spara 10 000:-/mån för er del som ekonomin ser ut. Ni ska ju leva också! Varför inte spara 5000:-/mån istället, och ibland lägga undan mer, om ekonomin tillåter?

• Anonym (Linda)

hej! jag tror att det går, vi håller oxå på att "tokspara" inför en lång resa!! jag går hemma utan ersättning (då vi vill spara föräld. peng tills vi är ute o reser så vi har lite pengarn när vi kommer hem ;)) så vara inkomster +utgifter ser ut så här:

inkomster

14000 (lön)
    1000 (barnbidrag)
    1800 (kontaktmannaskap)
    3000 (kontaktamannskap)

= 19,800:-

utgifter

hyra 4000
    telefon fast+mobil+ internet 1000
    el 200
    gymkort 800
    mat+bensin 3300
    försäkringar person, bil, hem 2000

=11,300:-

övriga pengar går in på sparande

19,800 - 11,300 = 8,500

sonens spar konto: 840:-
    våra eget pension sparande: 1000:-
    rese sparande: 3000:-
    Framtids sparande 3000:-

= 7800:-

då får vi 1000:- över som vi kan göra lite mys för varje månad!

nu har ni ju mera i lön än vad vi har så därför kanske ni kan lägga undan lite extra!

tips till sparande är

stäng av bilen (om ni inte måste ha den)
    kolla upp alla olika

hem, person, bilförsäkringar!
    telefon o elbolag

kolla upp om dte är ngt ni kan sälja som ni inte behöver (på tradera ex...

kläder, möbler, cyklar, gardiner m.m

låna ut tvn till någon så slipper ni bet tv licens!

kolla över erat mat konto.. gör storkok.. jämför olika affärer, använd rabatt kuponger!

Allt detta krävs ju en hel den jobb själv... dte är ganska jobbigt att gå igenom allt detta, men jag tyckte dte var skit skoj att leta o gräva igenom olika bolag o affärer efter det billigaste grejerna/erbjudandena!

sen menar jag INTE att man ska äta nudlar eller saker man inte tycker är gott.. men det dyraste är inte alltid det som faller en i smaken!! testa dej fram!

lycka till!!

Linda

Svar på tråden jag vill ska försöka spara 10 000 per månad gå de??