• Nalle Puh73

Hur blir man av med alla sniglar?

Har en invasion av äckliga sniglar sen 2 veckor tillbaka. Efter ett ordentligt regn dök dom upp för att stanna. Det kryllar av dom i landet, blääää.
    Hänger i salladen och runt morötterna och nu såg jag att dom var bland jordgubbarna också. Det är så äckligt.
    Vad ska man göra för att bli av med dom?

♥William, kärleken i mitt liv♥. William 07/05-05
  • Svar på tråden Hur blir man av med alla sniglar?
  • fru kost

finns totyrmedel att använda. Finns ngt pulver som man strör ut. Sniglarna äter det och går sen hem till sina håla. Pulvret gör så sniglarna inte känner hunger och så svälter de ihjäl sig- och torkar ut sig och dör.
    Vi har också snigelproblem- och samvetsproblem från min sida :) Så jag kan inte använda dessa medel *s*
    Men det är iaf effektivt har jag hört

• fru smurf

plocka plocka plocka, morgon och kväll sen vad du gör med är en annan sak... jag cyklar iväg med dem och slänger dem i skogen... en till med samvete ;)

• fru kost

hehe- finns ju många som klipper av huvet på dem också :)
    Det skulle iaf kännas liiite bättre än att döda dem med frätande medel...

fru smurf skrev 2007-08-16 10:18:10 följande:

plocka plocka plocka, morgon och kväll sen vad du gör med är en annan sak... jag cyklar iväg med dem och slänger dem i skogen... en till med samvete ;)
  • snart tre

Jag antar att sniglarna är mörka - i så fall är det mördarsniglar, vilket det kryllar av i Sverige sedan flera år och det blir bara värre för varje år. De kommer fram efter regn och ägnar sig åt att äta upp en massa i trädgården som köksland, plantor och i komposter. De förökar sig jättemycket eftersom de kan befrukat sig själva och lägger ägg i jorden.

Det man kan göra för att hålla undan dem (men man får aldrig helt bort dem) är:

- Håll gräsmattan kortklippt
    - Om du har en kompost se till att den är kalkad - det gillar de inte
    - Ställ fram fat med öl (gräv ner dem så att sniglarna kan krypa ner i faten) - de dras dit av ölen och drunknar. Vittja fällorna varje dag och kasta sniglarna i soptunnan.
    - Du kan också gå ut efter att det har regnat och klippa huvudet av dem och sedan kasta dem
    - Salta på dem - de fräter upp mitt framför ögonen på dig

Se till att få bort de döda sniglarna eftersom andra sniglar äter upp dem annars...urk!

• HelenR

Min svärmor sätter en glassburk ute med ÖL i och så går dom  i och sen dör dom.....

• snart tre
    fru smurf skrev 2007-08-16 10:18:10 följande:
    Nej, nej, nej....gör du det sprider de sig ännu värre. Döda dem!

Det finns också snigelmedel man kan köpa och sprida ut i trädgården men då måste man fylla på hela tiden och det är dyrt. Men det kan vara bra att sprida ut runt tomten så att det inte kommer fler sniglar från grannarna
  • Maverich

Tack för öltipset, det ska jag testa!

• Nalle Puh73

Hur vet man om det är mördarsniglar man har?
    Våra är ljus/mellan bruna ca. 2 cm långa med horn på skallen. Äter hål i salladen och slemmar omkring.

♥William, kärleken i mitt liv♥. William 07/05-05
  • Nadjis

Jag kör med öl-fällor. Det funkar hur bra som helst, senaste dagarna har jag glömt fylla på öl men de kryper i och dör i sörjan där ändå

Svar på tråden Hur blir man av med alla sniglar?