• Anonym (Frågande)

Partiell Mola, Druvbörd

Hej jag har efter lång väntan/förtvivlan/glädje m.m....fått reda på att jag har en partiell mola, jag har även tidigare fått besked att jag har en mola sen att jag inte har och sen hade jag och sen hade jag inte och nu har jag SUCK!!!
    jag söker fler med partiell mola och vill veta vad man har fått för information och hur länge man har fått förbud för att bli gravid, jag har fått höra allt från 6 månader från skarpningen och 6 månaders förbud med värdet noll på 6 stycken provtagningar VAD har alla andra fått för besked????

• Svar på tråden Partiell Mola, Druvbörd
  • Anonym

Jag hade en mola i höstas och fick (som du antar jag) inte speciellt mycket information. Läkaren jag fick var inte världens bästa och informerade inte speciellt mycket. Dessutom var han urdålig på att höra av sig med resultaten av blodproven.

Hursomhelst, jag fick vänta 6 månader från skrapningsdatumet med att bli gravid igen, men då visade mina blodprov normala värden från första provet (lämnade en gång månaden i 6 månader).
    Jag fick som sagt var inte så mycket information heller, så jag tycker du ska ringa din läkare och fråga.
    Den läkare jag träffade när jag var in akut sa att man skulle vänta 6-12 månader, vanligast 6 månader med i "svåra" fall 12.

Jag är gravid igen nu (blev det på en gång när förbjudet släpptes) och har sett ett litet levande foster.

• Anonym (Frågande)

Hej Grattis till din graviditet" och tack för ditt svar.hur långt gången var du i graviditeten och vad hade du för värden, mitt "misfall" började i vecka 6 och jag blev skrapadn i vecka 9 då dem konstaterade missfall och misstänket mola, mitt värde låg då på 60 800 sedan fick jag reda på i juni att det var en mola och då låg värdet på 17 (jag hade i och för sig missfallsrester kvar så dem vet inte säkert vad värdet berodde på) och nu är det nere på 0, två veckor tillbaka, jag har fått olika besked på hur länge jag ska vänta, känner mig lite osäker i detta.

• Anonym

Jag var i v13 när det upptäcktes att jag hade ma, två veckor senare kom det ut/skrapades jag.

Jag fick aldrig veta mina värden (sa jag att läkaren var dålig..?!? ), de var "normala" skrev han i brevet.

När skrapades du? Hur lång tid innan du fick veta att det var mola?
    Hoppas du slipper vänta så länge till, det är plågsamt!

• Anonym (Frågande)

Jag skrapades i vecka 9 och då misstänket dem bara mola detta var den 19 april och den 21 juni fick jag reda på att det var en mola lämnade nya prover veckan därpå och då var värdet 17 vilket väl är helt Ok men ska vara under 5 för att vara helt OK, i måndags den 13 augusti fick jag helt konstaterat att det har varit en mola, däremellan så har det varit väldigt fram och tillbaka nu har jag lyckats få en jättebra läkare hon ringer samma dag och berättar värdena så jag kan inte klaga
    nu är värdet nere på noll, vilken vecka är du nu i???

• Anonym

Att det alltid ska ta sån tid på att få svar!
    Men att de var så osäkra på om det var mola eller inte måste vara lite postivit i all bedrövelse.. Då var det ingen "stor" eller farlig mola!
    Det har ju minskat fort så förhoppningsvis behöver ni bara vänta i 6 månader (inte så bara jag vet!!)

Jag är nu i v13, men enligt vul var jag är jag lite längre gången.

• Liten

Hej, vad jobbigt att det tog så lång tid att få klart besked. Lite så var det för mig ifjol, då jag fick min andra (!) partiella mola (jag har skrivit en hel del i min presentation om det), jag fick vänta nästan hela sommaren på slutgiltig diagnos. (Men jag var redan övertygad om att det var en ny partiell mola, eftersom 'blåsorna' syntes så tydligt och jag haft ett levande foster från början.)

Efter första molan sa de först 12 månader, men sedan sa de att 6 månader räckte, eftersom mina hCG-värden hade sjunkit snabbt. Tydligen hade läkarna dock inte varit helt ense. Den läkaren som tog mest hand om mig efter andra molan hade tyckt 12 månader ändå. Andra gången sjönk värdena också fort till normala, men vi fick 12 månaders graviditetsförbud då. Om det ska räknas från skrapningen eller från hCG=0 har jag dock fått olika bud om. Som ni säger, det är inte så lätt att få tydliga besked...

Vi har nu fått börja försöka bli gravida igen sedan ett par månader, men inte lyckats än tyvärr. Är förstås otroligt rädd för att det ska bli ännu en mola igen när/om vi lyckas få ett plus, men än har vi inte gett upp hoppet!

• Anonym (Frågande)

Svar till Liten, Två molor inte kul hur kommer det sig att du fick två, har du fått ngt svar på det? blev du gravid för tidigt inpå eller???
    Vad hade du för värden? Fick du reda på det???Hoppas du blir gravid snart!

• Anonym

Jag vet tyvärr inget om mola, sitter och väntar på svar om jag hade mola eller inte. Har inte fått någon info alls.

• lillalotta

Hej! Beklagar molan.. :(

Olika bud fick jag också, först var det mola, sen ingen mola, sen kanske mola, och slutligen bestämde dom att det var det.

Jag fick först grav.förbud 1 år, sen 6 månader, men vi väntade 1 år í alla fall. Min läkare (en av sju stycken som var inblandade..) sa att man bör avstå från graviditet 6 månader när värdet normaliseras inom 8 veckor. Jag tror under 10 räknas som normalt.

• Liten

Tack för lycka till-önskningen TS :)

Nej, jag fick ingen direkt förklaring till varför jag fått två molor. Enligt läkaren jag/vi träffade mest andra gången, så hade dock den andra molan inget att göra med den första (så enligt henne berodde det inte på att jag blev gravid för tidigt). Vi hade väl helt enkelt bara grym otur...
    Rent statistiskt ökar tyvärr risken att drabbas igen när man haft en (och ännu mer om man haft flera), men som jag förstått vet de inte riktigt varför. Forskningen kanske inte har kommit tillräckligt långt än? Vår läkare sa också att det inte fanns något de kunde kolla för att se varför vi drabbats, så de vet väl helt enkelt inte så väldigt mycket om orsaken till att det blir molor ibland.

Jag fick veta mina hCG-värden ganska ofta, men jag kommer inte ihåg såhär på rak arm. Jag har det uppskrivet någonstans hemma, så jag kan återkomma när jag kollat det.

• Liten

Hmm, kanske uttryckte mig lite otydligt, men vi väntade alltså 6 månader efter första månaden, som vi blev tillsagda. Och enligt läkaren var inte det för kort, hon menade att två olika molor inte har något med varandra att göra. Hon sa att den andra molan var en helt ny. (Och även om man inte riktigt förstår har man väl inget annat val än att tro på det de säger?...) Anledningen till att man ska vänta är (enligt henne) bara för att man ska kunna hålla koll på den gamla molan, för att snabbt kunna diagnostisera (och börja behandla) om den skulle börja växa igen.

Men samtidigt ville hon att vi skulle vänta 12 månader andra gången, trots att hCG-värdena sjönk lika snabbt och bra som efter första molan. Så jag vet inte riktigt vad jag ska tro... ("Som extra försiktighetsåtgärd, när ni nu drabbats två gånger" var den enda förklaring hon gav.)

• Anonym

Min läkare sa att det inte var någon ökad risk att få mola igen, då man fått en.. Konstigt att de alltid ska säga olika saker!

Det är väl som vid de flesta kvinnosjukdomar, det forskas inte på det tillräckligt.

• Liten

Senaste anonym, jag instämmer precis!

Som svar till TS på vilka hcg-värden jag hade hittade jag en tråd (från januari) där jag skrivit:

"Nu andra gången fick jag komma på extrakoller (VUL och blodprov) i början av graviditeten, för att konstatera att det verkligen var en ny graviditet och att det såg bra ut. De bedömde att det gjorde det (och släppte mig till vanlig inskrivning etc. på MVC), men tyvärr visade det sig två månader senare vara en ny druvbörd ändå...
    Hursomhelst, när jag var där i vecka 7-8 har jag antecknat hcg-värden på 55.000, 68.000 resp. 97.000. De sa att det var lite högt, men inom normala variationen ändå. När jag sedan fick missfallet konstaterat i vecka 17 har jag skrivit upp 34.000 och sedan dagen efter skrapningen 2.500. (Fostret hade troligen dött i vecka 10-11, av storleken att döma.)"

Svar på tråden Partiell Mola, Druvbörd