• Anonym (Orolig!)

Fulla föräldrar!

Hej!

Jag har en vän som har en liten på knappt 1år.
    I deras familj är det normalt att dricka varje helg och speciellt på sommaren är det mycket alkohol med i bliden.
    En kväll hade barnet vaknat mitt i natten under en pågående fest.
    En av föräldern tog upp barnet som sprang omkring där.
    Smakade på chips, dipp och kex.
    Varav de tyckte det var lite förargligt att barnet fick äta detta.
    JAG som vej var med på feseten, blev mest arg på att de har massa sprit överallt på bordet och att alla var full!
    Tänk om barnet hade ramlat ner för källartrappen, el svalt något i halsen, behövde in på akuten.
    I min familj så kan man ta nått glas alkohol någon gång när barnet är hemma, men aldrig att man är full.
    Då får man skaffa barnvakt eller?
    Hjälp mig att ge råd hur jag skall prata med dem?
    Mår så dåligt över barnet.

• Svar på tråden Fulla föräldrar!
  • NovaoAndré

Ja det låter ju inte helt normalt kanske att sitta och dricka sig berusad när man har barn hemma. Visst har det hänt att vi tagit några glas vin, men aldrig druckit oss fulla eller ännu värre, haft fest hemma(!)

Säg precis som du känner och lägg fram att du är orolig över barnet, så kommer kanske ett samvete hos dom fram.

Bra att du bryr dig!

• Lina1979

Jättebra att du bryr dej!

Dricka kan man väl göra, måttligt! Och se till att det finns åtminstone 1 nykter person, ifall nått händer.

Vet inte vad jag ska råda dej att göra, förutom att prata med föräldrarna och hoppas på att dom lyssnar.

Loke är mammas lilla mirakel!
  • Anonym

jag kan dricka nån gång i bland.. men bara så att jag alltid har kontroll över läget!

• Anonym

Jag säger nu att jag aldrig kommer dricka inför mina ev barn. När jag var lite var det ofta fester hemma. Slagsmål, fulla människor överallt, superhög musik. Ingen visade mej o mina syskon respekt. Det var väldigt jobbigt. Försök somna till dunka dunka med pressen att du måste sova, det är ju skola imorron. Eller när man vaknar på morronen o det ligger okända människor o sofforna, i badkaret.
    Nu var det kanske inte så illa det som TS berätta om. Men jag kommer inte dricka inför mina barn.

• Anonym (hh)

Vi har ofta fest när barnen är hemma. De nattas och sover och festen fortsätter. Om något skulle hända, sjukdom tex, så ringer vi taxi, no big deal!

• Anonym (ARG)

Ring soc genast de är ju dumma i huvudet? Hur fan kan man dricka med barn i huset utan att minst en förälder är nykter?

• Stajn

Nej usch jag skulle inte kunna ha/vara på fest med mitt barn i närheten..inte ens om nån av oss var nykter...

Jo visst man kan ringa taxi, men skulle inte heller vilja stövla in på sjukhuset onykter eller full med mitt barn..känns inte alls rätt.

• Anonym (hh)

Själv har jag inga som helst problem med att stå för den jag är. Har inga problem med att ev komma till ett sjukhus berusad med ett barn tex. Det skulle ju kunna hända även om jag har barnvakt och ingen annan än jag bryr sig om vilket.

Ikväll ska vi tex ha fest och barnen ska vara hemma. De sover lite extra middag för att orka vara uppe liiite längre, sen är det inget konstigt med det.

• Anonym (Orolig!)

Tack för att Ni ger mig mod!
    Var i dag och hälsa på dem.
    De hade druckit i helgen med, så nästa helg skulle de ta det lugnt, kanske dricka vin till maten bara sa de.
    Fattar inte att de kan avstå alkoholen.
    Helgalkisar tycker jag det låter som.
    Är det vanlig att man dricker varje helg?
    Jag skall prata med dem i på onsdag när de kommer till oss på fika.
    Tack alla Ni!

• Anonym

Det är hemskt att supa sej full när man har ett ansvar för sitt barn!visst kan man ta några glas,men mitt i en fest är väl inte riktigt sunt att släppa lös sin ettåring på!!! Har själv växt upp med en pappa som drack mycket,jag var livrädd för fulla människor hela min uppväxt(han gjorde aldrig något dumt mot mej).
    Barn känner på sej att nått inte är riktigt rätt när mamma eller pappa e fulla,å det kan vara ganska skrämmande när man vill ha en trygg tillvaro som barn!

• Anonym

JA - det är helt normalt att dricka varje helg! Inte supa sig redlös såklart, men vin till maten tar nog de flesta vuxna.

• Anonym

Jag var på en fest precis innan semestern, nykter, körde. Var tvungen att åka därifrån. Alla var fulla som idioter o hade sina barn med sig. En ramlade med cykeln o dottern på cykelstolen för han var så full när han kom dit. Sen ville mamman som precis varit avdäckad för hon varit så full ta samma dotter i cykelstolen o cykla med henne hem. Som tur var så kunde vi förhindra henne. Det är för j*vligt! Tre barnfamiljer (barn under 5 år) o alla föräldrarna var så fulla så de knappt kunde stå. Jag har gråtit massor för dom här barnen, vet att det bara var en av många fester de har. Har aldrig varit med förut o kommer aldrig vara med igen. De männsiskorna kommer aldrig bli mina vänner.

• Anonym (Orolig!)

Tycker inte det är normalt att dricka alkohol varje helg.
    Kanske för att jag inte är van hemmifrån.
    Mina föräldar drack sällan när vi var små och inte i tonåren heller.
    När vi blev runt 23 års åldern kunde de ta något glas på helgen, men aldrig varje helg.
    Men alla är vi olika!
    Fast det är Ej okej att båda är fulla varje helg med små barn hemma, vad får de för bild?

Svar på tråden Fulla föräldrar!