• Angdev

Plexiglas och tapet istället för kakel i kök?

Är sugen på att tapetsera ovanför diskbänken och vid fläkten och sedan sätta en glasskiva el. plexiglas utanpå det. Finns det någon här som har det? Hur e det? E det lätt att rengöra? Hur har Ni fäst glasskivan? Och var har Ni köpt skivan? Bilder?

• Svar på tråden Plexiglas och tapet istället för kakel i kök?
  • Thursday

Har inte gjort dte själv, men plexiglas rekommenderas nog inte, dyrt och blir repigt.

• LuMa

Som ovanstående säger så blir nog plexiglas repigt.
    Satsa på härdat glas istället, har för mej att det kostar från 2000 sek / kvadraten men jag kan ha fel. Ring en glasmästare för att få pris.

Välkommen till FL, generaliseringarnas förlovade land!
  • Linny

Inte plexiglas men riktigt, härdat, klart glas. Vi har satt tapeten och beställt glasskivan. Ska fogas nertil mot bänken och borras fast upptill (för den går inte ända upp till skåpen).
    Om man vill ha helt genomskinligt (ej tonat) ska man välja optic white. Annars blir det lite grön ton i glaset.

Har bilder på köket i mitt galleri, men glaset har inte kommit dit än.

• Marängen

Önskar jag hade orken att göra om.

• johandra

Vi har 4mm härdat glas i vårt kök med tapet bakom...Gav ca 3000:- för alla skivorna ink skruv med täckhatt..

Opti white behövs inte om ni tar så tunt glas..först när man börjar närma sig 8mm syns den gröna missfärgningen av glaset,och då endast om ni har en väldigt ljus tapet..

Prismässigt så ska det mycket till för att det ska vara försvarbart med opti white glas...

Tycker åtminstone jag efter noggranna undersökningar

Här är vårt kök:

http://www.familjeliv.se/krypin/lillalillajag/gallery/php5syhrs.jpg

det e otroligt lätt och smidigt att hålla rent o snyggt i köket,så jag rekomenderar verkligen glas iaf

Mamma till världens finaste Ella 060309 + syskon på väg v26
  • Vildblomman

är det snyggt att ha samma färg under glasskivan som man har på fondväggen? (vägg och kakel är mittemot varndra )

• Perry the Platypus
    LuMa skrev 2007-08-16 13:12:12 följande:
    Satsa på härdat glas istället, har för mej att det kostar från 2000 sek / kvadraten men jag kan ha fel. Ring en glasmästare för att få pris.
    Stämmer bra det.
    Moi - kanske den vackraste du sett!?
  • Felice

5mm härdat glas har vi. Vi målade väggen bakom. Lätt att hålla rent och väldigt tåligt.

• Angdev

Ni som har glas, har ni kontaktat en glasmästare? Eller....?

• Linny

Vår skiva kom igår. Optic white, 5 mm. Vi kontaktade glasmästare och de kom hit och monterade upp den.

• johandra

Pilanga: Japp,vi beställde glaset samt hemkörningen...Vi var dock för snåla för att låta dom sätta upp det så det gjorde vi själva

wilda04: Klart man kan göra så om man vill,det binder ju ihop köket lite mer...

Mamma till världens finaste Ella 060309 + syskon på väg v27
  • Angdev

Någon av er som bor i Malmöområdet, eller kan Ni rekommendera Någon glasmästare. Har kollat runt på hemsidor fast jag har svårt att hitta. Hjälp?

• Mli j

Vi har oxå glasskiva, tycker det är toppen!
    Vi har fäst skivan med silicon uppe och nere, inga skruvar, och det gick jättebra.
    Vi ringde glasmästaren och sa att vi skulle ha optic white och det hade inte dom hört talas om men vår skiva är absolut inte grön iallafall.

• Emem

Vi har tapet. men ingen glasskiva. kändes inte som om vi behövde det eftersom vi bakom diskbänken har ett enormt fönster. finns bilder igalleriet!

Svar på tråden Plexiglas och tapet istället för kakel i kök?