• Kalikå

Bebis på tvären i spjälsäng

Hej!

Vår dotter, 2 ½ månad, lägger sig alltid på tvären i spjälsängen då hon sover. Vi brukar vakna av att hon låter och när vi går in i hennes rum så ligger hon rakt över sängen (täcket är avsparkat och ligger bredvid). Hon är för lång för att vända sig, annars hade hon säkert legat som Pippi Långstrump, med fötterna på kudden!

Hur kan vi undvika detta? Kan man lägga filtar eller liknande på sidorna (fast det kanske inte hjälper?)? Fler med liknande erfarenhet?

• Svar på tråden Bebis på tvären i spjälsäng
  • Mallemus

Spelar det ngn roll? Våra barn snurrar båda två både i spjälsängen och i den vanliga sängen (stora killen 2,5). de har snurrat i spjälsängen sedan de var små.

• Mallemus

Täcke har de heller aldrig, man får ha tjock pyjamas när det är kallt. och strumpor.

• thesa2

våran son gör så också och han är 9 mån så det börjar bli väldigt tajt men det går inte få honom och ligga still

• Småtokig

Min son på 7 månader gör likadant.. När han ska sova lägger han sig på mage och snurrar gärna så att han ligger på tvären..

• TvåM

Melker har alltid snurrat mycket i sängen (kolla en bild jag har i galleriet). Men så länge de sover bra så spelar det väl ingen roll???

• ängeln 25

Våran tjej är likadan men hon har nu en stor säng och ena sekunden så ligger hon på kudden och nästa så ligger hon i fotänden... Eller med fötterna över kanten...

• Kenzie

Min son har nog aldrig legat "rätt" i spjälsängen. Upp och ner, på tvären, diagonalt, med en kudde under magen eller ryggen, med benen utanför spjälornaJ ja du förstår Låt ungen vrida och vända så mycket den vill, det är väl ingen fara? (så länge den inte ligger på mage såklart)

Älskade Theodor 060329
  • Lillen0702

Min snart 6 månaders son ligger oxå på tvären. och det fins ingen anledning att hålla på och flytta på dom när de sover bra.

• Freiya

emma gör likadant nu. ligger som på kalmarmammans bild på lilla melker, med benen ut genom spjälorna, eller lite hursomhelst.
    så länge hon sover så spelar det väl ingen roll hur hon sover? eller vaknar hon av att hon ligger konstigt? då kan man ju isf lägga ihoprullade handdukar eller nåt brevid henne så hon ligger lite tajtare, kanske?

varför finns det inga kvadratiska spjälsängar? hade ju vart kanon!

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • ejja81

samma här å gjord sedan hon var liten,,,ligger s tokigt att man i bland får lägga henne till rätta

• Hera78
    Kalmarmamman skrev 2007-08-16 14:05:51 följande:
    Melker har alltid snurrat mycket i sängen (kolla en bild jag har i galleriet).
    Hahaha vad roligt det ser ut, men han verkar ju sova lika gott för det
  • Temugg

Jag har hört att barn inte ska ligga i för stora sängar, att de gärna vill ha trångt runt sig. Det kanske känns tryggare för henne att känna kanterna. Eftersom hon är så liten kanske det räcker än så länge att ligga på kortsidan.
    Min snart två-åriga tjej låg tvärs över kudden igår kväll - och det är en ganska vanlig syn!

• TvåM
    Hera78 skrev 2007-08-16 14:12:13 följande:
    Hahaha vad roligt det ser ut, men han verkar ju sova lika gott för det
    Ja fast ibland undrar man hur de kan sova, ofta när jag tittar in på kvällen ligger han ihopknölad i ena ändan av sängen. Ser inte alls bekvämt ut...
  • Kalikå

Jag tror att hon vaknar av det, eller så är hon vaken när hon vrider sig i sängen. Är barn som vrider så så extra orliga eller aktiva? Inatt började hon sparka genom spjälorna (genom spjälskyddet).

Jag skulle gärna se att hon sov hyfsat rakt i sängen!

• johandra

Ja du,nog kan dom sova underligt ibland...Vår lilla Ella har börjat sticka ut benen genom spjälorna direkt man lägger ner henne i sängen...Sen far hon runt som en propeller under natten..

Vi ska snart byta säng åt henne,ska bli spännande att se hur det kommer gå

låt henne sova som hon vill...Tänk själv vad jobbigt det vore om nån kom o la dig tilrätta hela tiden om du sov bäst på ett visst sätt

Mamma till världens finaste Ella 060309 + syskon på väg v24
  • Zaria

Min son har alltid legat tvärs över sängen sedan han kunde förflytta sig,gör samma sak än idag (2 år) kommer han upp i min säng lägger han sig tvärs över de 3 kuddarna i huvudänden och gud nåde den som försöker putta bort honom... =)

• Hera78
    Kalmarmamman skrev 2007-08-16 14:13:56 följande:
    Ja fast ibland undrar man hur de kan sova, ofta när jag tittar in på kvällen ligger han ihopknölad i ena ändan av sängen. Ser inte alls bekvämt ut...
    Nä det ser inte bekvämt ut för 5 öre, men ibland ligger jag också helskumt när jag sover. Sen när jag vaknar är jag stel som en pinne
  • LillCaxx

Vår son (4mån) är oxå en sån som vänder sig å ligger på tvären i sängen. Problemet som blev med det är att han petar bort spjälskyddet och fastnar med benen utanför spjälorna. Vi löste det hela med att låta honom sova i resesäng istället, eftersom den inte har några spjälor han kan fastna i. Så nu sover han visserligen på tvären, men han fastnar inte å sover hela nätterna =)

• jelp77

Min dotter är 6 månader, ibland när hon vaknat vänder hon sig också på tvären, då når hon nallarna i benändan, haha. Hör ofta att hon ligger och snackar med dem när hon vaknat

• de blir en flicka

tycker säkert att de är mysigt att sova så.
    så låt h*n göra de, tycker jag.
    min dotter gör lika dant o jag e alltid framme med kameran när de är någon ny stil

Chella vårt under!
Svar på tråden Bebis på tvären i spjälsäng