• Tessa76

Mascarpone och Riccotta-ost??

hejsan. jag undrar om det är någon fara att äta Mascarpone och Riccotta-ost?
    Är gravid i 22:a veckan :)

• Svar på tråden Mascarpone och Riccotta-ost??
  • Carmo

Jag åt Tiramizu ungefär i vecka 31. Den innehåller Mascarpone.
    Men kanske bra att inte äta det för ofta...
    Vi firade vår bröllopsdag så jag unnade mig det då, och barnen mår bra.

(Är i v.35 nu)

• lata kocken Johanna

det är färskostar!

de är helt OK sålänge det inte står opastöriserad på

det är BARA mjuka mognadslagrade ostar (oavsett om de är pastöriserade eller ej) och opastöriserade färskostar som man behöver hålla sig ifrån

smältostar och lagrade ostar är inga problem alls

• Hallonpajen

Är det alltså ok med pastöriserad fetaost då oxå? Livsmedelsverket avråder ju även för pastöriserade ostar (annat än hårdost). Vad är egentligen smältost?!

• HelenaMaria

Fetaost är ok. De som säljs i vanliga livsmedelsaffärer är pastöriserade. Smältost är det vi kallar mjukost, t.ex. med räkor och den är helt ok att äta.

• Alle
    Hallonpajen skrev 2007-08-17 10:37:48 följande:
    Är det alltså ok med pastöriserad fetaost då oxå? Livsmedelsverket avråder ju även för pastöriserade ostar (annat än hårdost). Vad är egentligen smältost?!
    Det står på SLV att Feta är helt ok.
    Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Tessa76

lata kocken Johanna skrev 2007-08-16 20:54:47 följande:

det är färskostar!de är helt OK sålänge det inte står opastöriserad pådet är BARA mjuka mognadslagrade ostar (oavsett om de är pastöriserade eller ej) och opastöriserade färskostar som man behöver hålla sig ifrånsmältostar och lagrade ostar är inga problem alls
    Åh, vad bra. Tack för svaren!
    Nu skall här ätas ost!! :D
  • lata kocken Johanna
    Hallonpajen skrev 2007-08-17 10:37:48 följande:
    Neeeeeej du har missuppfattat!

Det är BARA MJUKA MOGNAGSLAGRADE ostar som avråds från

Dvs sådana som lagras - som innehåller tillräckligt mkt vatten för att ev listeria ska trivas
    Med andra ord mögelostar

Smältost = räkost, skinkost etc
  • oxytocin

All ost som är upphettad (pastöriserad eller ex ugnsgratinerad, kokad) går bra. Opastöriserat, nej. Kan finnas risk för listeria.

Jag har bara sett opastöriserad ricotta och mascarpone.

• lata kocken Johanna
    oxytocin skrev 2007-08-17 18:06:31 följande:
    Jag har bara sett opastöriserad ricotta och mascarpone.
    Du har nog bara sett sån där det inte står ngt! Och då ÄR DEN PASTÖRISERAD!

JAG har bara sett opastöriserad en enda gång! Och det var i en italiensk delikatessbutik!

Det MÅSTE enl lag framgå om en mjölkprodukt är opastöriserad.

Fattar inte hur denna missuppfattning kan vara så jäkla utbredd. Tycker att jag och andra härinne skriver samma sak flera gånger varje dag!
  • oxytocin

lata kocken Johanna skrev 2007-08-18 08:51:26 följande:

Du har nog bara sett sån där det inte står ngt! Och då ÄR DEN PASTÖRISERAD!JAG har bara sett opastöriserad en enda gång! Och det var i en italiensk delikatessbutik!Det MÅSTE enl lag framgå om en mjölkprodukt är opastöriserad. Fattar inte hur denna missuppfattning kan vara så jäkla utbredd. Tycker att jag och andra härinne skriver samma sak flera gånger varje dag!
    Jag vet att om det inte står nåt så är den pastöriserad, men de ostar jag har kikat på, då har det stått "innehåller opastöriserad mjölk", eller nåt sånt...
  • lata kocken Johanna
    oxytocin skrev 2007-08-20 10:47:37 följande:
    lata kocken Johanna skrev 2007-08-18 08:51:26 följande:
    Jag vet att om det inte står nåt så är den pastöriserad, men de ostar jag har kikat på, då har det stått "innehåller opastöriserad mjölk", eller nåt sånt...
    Har en här - där står det tvärtom, innehåller pastöriserad mjölk

så det gäller att hålla tungan rätt i mun när man läser det kan vara vädlgit otydligt

men en opastöriserad färskost har en hållbarhet på max 10 dagar så de brukar inte finnas i mataffärer - om de inte behandlat den efteråt så den blivit steril och då är den ju ofarlig ändå
Svar på tråden Mascarpone och Riccotta-ost??