• Isalel

För- & Nackdelar med fasta fönster?

Åh vilken ångest!!
    Vi måste byta fönster i vår villa och står i valet och kvalet....
    Om vi köper vanliga 3-glas fönster som går att öppna som vanligt kommer det kosta 18 000 kr, men om vi köper fasta fönster, har vi fått ett pris på runt 4-5000..innebär alltså att vi sparar 13 000 och det tycker iallafall jag är mycket pengar...
    Finns ventiler i dom fasta fönstrena...

Hur skulle ni gjort?

• Svar på tråden För- & Nackdelar med fasta fönster?
  • Abrakadabra

Jag skulle nog ändå ha valt fönster som går att öppna. Tänk att inte kunna vädra rejält, att inte kunna öppna för att schasa ut en fluga eller slänga ut en spindel, att behöva gå runt på utsidan (och kanske stå och vingla på en stege!) för att putsa fönster ...

• Isalel

ja det är ju det som är det krångliga :)
    dock bor vi så att alla fönster går att nå utan stege...
    Och kan göra korsdrag mellan vardagsrum och ytterdörr...
    Det som bekrymrar mig är ju att det egentligen bara är "bekvämligheter" men samtidigt har vi ju tänkt att bo där ett tag....

• mamma med två små

Hej!
    Om ni har fler fönster i samma rum och en del går att öppna så skulle jag välja några fasta också. Fördel med fasta är som sagt att de är billigare, men de släpper också in mer ljus.

• Abrakadabra

Kanske ska ni prata med en mäklare också, och fråga om valet mellan fasta eller öppningsbara fönster påverkar värdet på huset.

Hade ingen aning om att fasta ger mer ljus. Beror det på hur karmen är konstruerad?
    Det är ju en fördel förstås

• mammatotoo

Vi har valt fasta fönster i de rum på bottenvåningen som vi inte bor i utan har som hobbyrum och företagsdel och ett förrådsutrymme. På andra plan tog vi fasta fönster på gaveln men dom måste vi ju tvätta utifrån med stege.
    Det enda possitiva med fasta fönster måste ju vara priset!
    Jag skulle inte vilja ha fasta fönster i sovrum...tänk om det börjar brinna!

• Anariel

I vårt sovrum är det fasta fönster, fast där finns dock balkongdörren att vädra genom, men det känns lite si och så att sova med dörren öppen eftersom det skulle kunna komma in djur den vägen... Hade nog föredragit om jag hade haft möjligheten att ha fönstret lite på glänt istället.

• ÄlskarMina

Prioritera de rum du absolut "måste"ha öppningsbara fönster i och gör fasta av resten?

• Ickan

Vi har öppningsbara i sovrum och på övervåningen. Nere är alla fasta med ventiler i. Vädrar gör vi genom altandörren.
    Fasta fönster har bättre U-värde och släpper in mer ljus. Dessutom är de oftast säkrare med hänsyn till inbrott eftersom de inte går att öppna utan man isf måste klättra blanda krossat glas om man vill in.
    Så tänk igenom var det är viktigt att ni kan öppna och välj resten fast.

• Helena78

Vi ska byta fönster nu... & vi har valt öppningsbara fönster överallt utom i vardagsrummet (där ska vi ha vädringslucka... fönstret är 2 meter brett) & ett litet fönster i trappen ska åxå vara fast. Det blir ju dyrare med öppningsbara fönster men det är skönt att kunna öppna & vädra, putsa fönster mm, så om jag var ni skulle jag se till att välja öppningsbara där det känns mest nödvändigt & ha fasta på resten...

• happy bunny

Vi har fasta fönster i vårt en plans hus. Min första tanka var att det är tur att vi har många in/ut gångar (2 altan dörrar, 2 entree dörrar och en dörr från bastun/relaxen) från huset vid ex. brand då det inte går att öppna fönstren.

Svar på tråden För- & Nackdelar med fasta fönster?