• Anonym (förtvivlad)

Utegångsförbud eller ej...?

Hej. Hur länge är det ok att ge sitt barn utegångsförbud?? Mina barn har bara haft utegångsförbud under resterna av en dag. Fick ett samtal från polien som meddelade att min son på 15 år är anmäld för skadegörelse.
    Detta tolererar jag inte!! Han måste få ett straff som är kännbart. Han var med en annan kille så han var lika skyldig han.Jag har kännt en längrte tid att denna kille inte har något bra inflytande på min son. Han är ett år äldre än min son och har redan en fot i den kriminella världen. Vad hade ni gjort? De har hittat på lite grejor tidigare med men då har det varit i nivå med pojkstreck. Jag blev alldeles förtvivlad när jag fick detta samtal. Vet inte riktigt vadsom är rimligt men han hr i alla fall utegångsförbud men han går ut korta rundor denna vecka. Var en v sedan de ringde. Sedan ska han va hemma tidigt på kvällarna i fortsättningen 20.00. Helgerna är han hemma, inget stan eller kompisar på kvällarna. Moppen indragen på obestämd framtid (den var med i anmälan med nämligen).
    Jag tänker göra allt i min makt för att han inte ska komma på glid. Det är så väldigt lätt att de gör det utan att man som förälder märker det i tid. Nu har jag fått mina farhågor besannade och jag säger bara att jag ställer inte upp på sådant beteeende!!!
    ha gärna åsikter, tackar på förhand.

• Svar på tråden Utegångsförbud eller ej...?
  • TheSunset

Det hade nog inte räckt med att min son skulle vara inne kl 20....skulle ta bort tv, data och telefon med...

(¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯) Hampus 990910 & Julia 061101 (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Anonym (*)

Jag tycker det är bra det du gör. Jag som anställd inom polisen träffar ofta föräldrar som är förbannade på polisen, för deras barn har ju inte gjort något. Eller så har de blivit tvingade etc.

Än så länge har jag bara ett barn som bara är ett par år, men visst, pga mitt yrke så har jag tänkt på om mitt barn skulle begå brott.

För att straffet ska bli kännbart kanske man på något sätt försöka få barnet att känna empati. En person som blivit utsatt för skadegörelse t.ex kanske kan berätta, visa, påtala skadorna, inte bara materiela utan även psykiska för barnet. Vad vet jag. Kanske det biter på någon.

Iallafall tycker jag det är bra att du gör allt för att ditt barn inte ska hamna snett. Tänk om han visste vad tacksam han kommer vara för det senare i livet.

• Anonym

Knepigt. Frågan är om det hjälper att straffa honom. Har du visat honom hur orolig och förtvivlad du är? Inte bara skällt på honom?

• Coursell

Riktigt utegångsförbud. Dvs, enbart gå hemifrån om han ska till skolan, sedan är det raka vägen hem. Såvida de nu inte blir ålagda att reparera det de gjort skada på (vilket jag skulle hoppas på) för då måste de ju dit och göra det. Annars inte ut över huvudtaget.

Mopen skulle varit ute på säljannons med omedelbar verkan! Vill han åka nånstans när straffet är över får han spara till en cykel om han inte har en sån.

• Cezi

Jag hade dragit in månads/veckopeng..

Moppeindraget var bra

Har ni i familjen diskuterat detta med sonen?

Jag hade velat ha en bekräftelse på ånger i en situation som detta, det ska diskuteras mycket om det här för upprepas detta så blir det ju inte lätt för killen.

Förstår att det är en svår sits och det är det sista man vill höra.

Hoppas allt blir bra och att din son slutar umgås med den sk kompisen.

• Anonym (förtvivlad)

Jodå, vi har pratat om detta och om varför jag ger honom straff. Jag bryr mej om honom, älskar min son och vill inte att nåt ska gå snett för honom. Det är ju min jäkla uppgift som förälder att se till så han sköter sig! Ibland känns det som att utegångsförbudet var för milt men det får ju inte bli nåt frihetsberövande heller(hoppas jag stavade rätt till detta ord...hm). När vi satt hos polisen så sa jag till henne attjag tycker det är jättebra att det var någon som anmälde. Struntar man i det så säger man egentligen att det är ok att bete sig så här. Och det är det inte!!! Ofta är det nog så att folk tänker att det var väl inte så farligt och ersätter det skadade ur egen ficka och låter det stannna vid det. Helt fel!! Anmäl, det kan vara det som är avgörande vilken väg de kommer att gå. Jag ser det bara som att man skulle göra dem en tjänst. Det ser det inte nu men senare i livet.
    Den andre killen har inte fått nåt straff alls, jag måste säga att jag är mållös! Mycket hänger på oss föräldrar faktiskt och det är bara fakta, så är det. Brott ska ALLDRIG löna sig!

• Anonym

Bor ni i ett "problemområde"? Vad jag menar är, finns det några andra riskfaktorer i sonens liv (missbruk i familjen, neuropsykiatrisk diagnos osv).

• Anonym

Jag hade dragit in allt + utegångsförbud i minst en månad. Har de gjort sådana här saker så ska de också lära sig att det är fel...

• koje

Utan att blinka så hade jag gett mitt barn utegångsförbud. Till och från skolan hem med en gång. Ingen fritidsaktivitet, ingen TV, ingen data inga pengar. ingen mob. Inte få ringa någon. kan få ta emot samtal i samma rum som jag njuta av att höra honom säga att han har utegångsförbud. Så kanske gabben lär sig sin läxa ordentligt.

Så har vi gjort med barnen här men då har dom inte haft någon anmälan på sig el nått sånt.

• Anonym (förtvivlad)

Nej, vi bor inte i något problemområde. Vi bor i ett mindre samhälle som är lugnt och skönt. Vi har heller inga missbruksproblem varken hemma eller i släkten, vi lever ett helt vanligt lugnt liv som gemene man.

• lotta 85

Det hjälper inte att straffa barn, att straffa är lika primitivt som att slå. Det viktigaste är att bygga upp en bra relation till sina barn så att de inser att de gjort fel och hjälpa dem så att de inte gör om samma misstag igen. Visa din son att han har gjort dig ledsen och besviken det biter mer än att bara skälla.

Att få en massa straff leder bara till att er relation försämmras och bygger upp en massa ilska och frustration hos honom vilket i sin tur kan leda till mer trots mot er föräldrar. Han är faktiskt 15 år och mogen att föra seriösa diskussioner med sina föräldrar och bör förstå utan en massa straff.

• sötäpplet

Jag skulle som någon sa dra in tv, data och telefon på en månad. Samt utegångsförbud under månaden. MEN också ta flera samtal med sonen om det som hänt. Gärna åkt ner till polisen och bett de prata med honom också. Kanske ta fram siffror på skadegörelse, se om han kan vara med och städa/laga det han har förstört. Och prata, prata, prata med honom. Visa att du bryr dig och är orolig för honom. Så att DET budskapet verkligen sjunker in.

• Anonym (förtvivlad)

Hejsan alla.
    Nu verkar det som att han har kommit till sans och börjar bete sig som en vanlig tonåring ska. Jodå, till slut fatade han att det inte funkar att bete sig som han gjort. Jag fick ta in farfar till slut som pratade med honom. Han har sonen stor respekt för och än så länge funkar det. Håller tummarna nu.
    Tack för era inlägg.
    Kranar till er alla.

Svar på tråden Utegångsförbud eller ej...?