• snusmumriken2

God El, erfarenheter?

Funderar på att byta elbolag till God El (har fortum nu) för att försöka få ner elkostnaderna (har eluppvärmt hus o luftvärmepump).
    Vad har ni för erfarenheter av dem? Är de bra?
    Blir kostnaderna lägre?
    Diskuterade med svärfar ang dem o han trodde inte alls att de var billigare utan att de tog in det de "förlorar" på billig el på någon annan post som man inte ser.

Nån som har God el?

• Svar på tråden God El, erfarenheter?
  • Euphoria78

Vi har GodEl o har bara positiv erfarenhet av dom! Vi bor iofs i lgh men vi fick lägre kostnader än innan med Eon! O då har vi ändå valt tilläggskostnaden Miljöel, som är på några kronor bara...
    Mitt bästa tips är att du sätter dej o skriver ner o räknar o ringer o frågar allt du undrar över!
    Det lönar sej verkligen att sätta sej in i va det är man betalar! Jag fick tex veta, när jag ringde till Eon för att fråga va om mina kostnader hos dom va, att dom snabbt o enkelt kunde sänka mina kostnader massvis, bara att jag sa till!!! Jag frågade varför jag betalade mer än jag behövde, o det va bara för att jag inte ringt o sagt att jag ville betala mindre!!! Jag frågade då om jag på nåt sätt får tillbaks dom extra pengarna som jag betalt, men det fick jag självklart inte! (dom går väl till den omtalade vd´n)
    Bara att få höra detta gjorde att jag bestämde mej för att byta elbolag, även om det skulle betyda att jag fick betala mer! Men det blev faktiskt billigare, o mitt samvete är bättre!

• snusmumriken2
    Euphoria78 skrev 2007-08-16 20:21:04 följande:
    Vi har GodEl o har bara positiv erfarenhet av dom! Vi bor iofs i lgh men vi fick lägre kostnader än innan med Eon! O då har vi ändå valt tilläggskostnaden Miljöel, som är på några kronor bara... Mitt bästa tips är att du sätter dej o skriver ner o räknar o ringer o frågar allt du undrar över! Det lönar sej verkligen att sätta sej in i va det är man betalar! Jag fick tex veta, när jag ringde till Eon för att fråga va om mina kostnader hos dom va, att dom snabbt o enkelt kunde sänka mina kostnader massvis, bara att jag sa till!!! Jag frågade varför jag betalade mer än jag behövde, o det va bara för att jag inte ringt o sagt att jag ville betala mindre!!! Jag frågade då om jag på nåt sätt får tillbaks dom extra pengarna som jag betalt, men det fick jag självklart inte! (dom går väl till den omtalade vd´n)Bara att få höra detta gjorde att jag bestämde mej för att byta elbolag, även om det skulle betyda att jag fick betala mer! Men det blev faktiskt billigare, o mitt samvete är bättre!
    Ok, tack!
    Läste på God Els hemsida att kostnaden för el (+ alla andra avgifter) var ca 69 öre/kwh. Sedan tillkom en årsavgift på ca 60 kr. Stämmer detta? Eller betalar ni några andra kostnader också?
    Sen antar jag att man får betala abonnemanget till fortum ändå...
  • mollanbollan82

jag räknade ut vad vår årskostnad skulle bli hos godel och den blev drygt 1000 kr billigare än vi hade innan så vi bytte

• Sallisen

Vi har alldeles nyligen bytt till GodEl så jag kan inte säga nåt om kostnaderna ännu... men jag tror iaf att vi kommer att få billigare el. Sen känns det ju bättre att de skänker en del till välgörande ändamål, i stället som Vattenfall (som vi hade innan) som stjälper ner de enorma vinsterna i aktieägarnas fickor......... (tror jag).

Washington D.C. - here we come!!
  • Venusmannen

På Konsumentverkets sajt www.elpriser.konsumentverket.se kan du jämföra de allra flesta elleverantörers priser.

För skojs skull gjorde jag en koll på rörligt pris och en årsförbrukning på 15 000 kWh.

Då är faktiskt God El (67,5 öre) dyrare än Fortum (66,9 öre) även om skillnaden inte var stor. Billigaste erbjudandet var 65,8 öre.

• Thursday

Hörde et reportage på P1 om GodEl, lät inte alls så bra. Tydligen påstår de att de är billigast, men jämför sitt rörliga pris med andras fasta pris (d.v.s. äpllen med päron), och dessutom var inte den där välgörenhetsgrejen så bra heller.

• Thursday

Vi har för övrigt rörligt elpris och Storuman Energi, ser på KO:s hemsida att de fortfarande ligger bra till (vi valde för ca 1,5 år sedan).

Svar på tråden God El, erfarenheter?