Kokosmousseav JFL @ 11:40 här är ett recept på kokosmousse
2 dl creme fraiche
2 dl socker
1½ dl kokosflingor
2 dl vispgrädde
Vispa cf och socker. Blanda i kokosen. Blanda i vispad grädde.
Jag tog florsocker, du kan ta i lite mindre och smaka dig fram annars blir det lätt för sött--------------------------------------------------
Här kommer limemoussen.
Den är väldigt syrlig, men himmelskt god. Jag hade den på vita bottnar till en mörk chokladganache.
4dl vispgräde
2 dl creme fraiche
2 dl matlagningsyogurth
1½dl socker
2tsk rivet limeskal
1 dl pressad limesaft av 4 limefrukter
4 gelatinblad*
Vispa grädden lätt. Vispa creme fraiche, matl. yogurth och socker på låg hastighet m elvisp tills allt socker löst sig.
Blötlägg 4 gelatinblad* i kallt vatten 5 min. Ta upp dem och smält dem i limesaften i en kastrull. Rör snabbt ner det i yogurthblandningen och vänd sedan ner grädden.
*För mig gick det åt 7 blad innan den hade en bra, fast form så jag kunde fylla tårta med den.
/Pannkakan.
Nougatmousseav JFL @ 22:44 Måste bara tipsa om den supergoda nougatmoussen jag gjorde idag!
(Eget påhittat recept!

)
100g odense nougat
100g mörk choklad
3 dl vispgrädde
Smält samman choklad och nougat över vattenbad.
Vispa grädden ganska hård och rör försiktigt ner den smälta nougatchokladen.
Klart! 
Vet ni!? Chokladnougaten smakar Noisettetopping som man har på mjukglass!

Supergod!
Och moussen blev en superhit!
/Juniphé
LemonCurdgräddeav JFL @ 01:01 Lemon Curd-grädde
3 dl vispgrädde
1/2 burk Lemon Curd
Vispa grädden. Blanda lite grädde i lemon Curden och ha sedan i resten.
-Är perfekt att ha under ett MMF-lock för citronen byter bra av sockermassans sötma.
-Lemon Curd är en engelsk citronkräm son du hittar på marmeladhyllan i butikerna.
smörkräm är jätteenkelt att göra.
200g smör(rumsvarmt)
1½dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
3 ägg gulor
Rör fettet mjukt.Blanda florsocker,vanilj och äggulor till en slät smet.
KLART....
Kommentar:
Gjorde denna till att fodra en SP-tårta med, gjorde dubbelt recept, fast med enkelrecept på äggen (3 ägg på 400 g smör osv.). Jag spritsade tårtan så tunt jag kunde, med en platt tyll (korgtyll) och ändå gick allt åt till tårtan. Alltså till en typ 18-bit behövde jag dubbelt recept! /JFL
Mandelgrädde
2 dl crème fraiche
3 dl vispgrädde
1-2 tsk vaniljsocker
150 g mandelmassa
1/2 tsk kardemumma
Vispa cf med vaniljsocker, kardemumma och socker.
Vispa grädden ganska hårt. Riv mandelmassan fint och blanda ner i cf-blandningen. Vänd ner i grädden.