• Urpan

Recept på mousse!

Har sett att många har så goda fyllningar i sina tårtor (jag mosar banan...sen tar min fantasi slut).

Är det nån som vill dela med sig av sina mousse-recept?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-16 21:45:40:
    Vill gärna ha recept i den här tråden då det tar alldeles för lång tid för mig att läsa igenom hela "tår-tråden"!

• Svar på tråden Recept på mousse!
  • Jannamia
    Japp - en lättlagad mousse

Buffé nr 1 2003, sid 18

Ingredienser
    175 g mörk blockchoklad
    2 Japp- eller Marsbitar à 55 g
    4 äggulor
    3 msk socker
    1 krm salt 
    4 dl grädde
    hackad choklad

Gör så här
    Grovhacka blockchokladen och Japp eller Marsbitarna. Smält detta i en skål i vattenbad och rör till en jämn smet.
    Vispa äggulorna, sockret och saltet fluffigt. Blanda med chokladsemeten och låt svalna något.
    Vispa grädden styv. Rör ner 1 dl av grädden i smeten och vänd sedan ner resten.
    Lägg upp i glas eller små skålar och ställ i kylskåp att stelna. Garnera med lite hackad choklad.

Ingen är så rik att den har råd att förlora en vän.
  • Anke
    Kokosmousseav JFL @ 11:40 här är ett recept på kokosmousse

2 dl creme fraiche
    2 dl socker
    1½ dl kokosflingor
    2 dl vispgrädde

Vispa cf och socker. Blanda i kokosen. Blanda i vispad grädde.

Jag tog florsocker, du kan ta i lite mindre och smaka dig fram annars blir det lätt för sött--------------------------------------------------
    Här kommer limemoussen.
    Den är väldigt syrlig, men himmelskt god. Jag hade den på vita bottnar till en mörk chokladganache.

4dl vispgräde
    2 dl creme fraiche
    2 dl matlagningsyogurth
    1½dl socker
    2tsk rivet limeskal
    1 dl pressad limesaft av 4 limefrukter
    4 gelatinblad*

Vispa grädden lätt. Vispa creme fraiche, matl. yogurth och socker på låg hastighet m elvisp tills allt socker löst sig.

Blötlägg 4 gelatinblad* i kallt vatten 5 min. Ta upp dem och smält dem i limesaften i en kastrull. Rör snabbt ner det i yogurthblandningen och vänd sedan ner grädden.

*För mig gick det åt 7 blad innan den hade en bra, fast form så jag kunde fylla tårta med den.
    /Pannkakan.
    Nougatmousseav JFL @ 22:44
    Måste bara tipsa om den supergoda nougatmoussen jag gjorde idag!
    (Eget påhittat recept!)

100g odense nougat
    100g mörk choklad
    3 dl vispgrädde

Smält samman choklad och nougat över vattenbad.
    Vispa grädden ganska hård och rör försiktigt ner den smälta nougatchokladen.
    Klart!

Vet ni!? Chokladnougaten smakar Noisettetopping som man har på mjukglass! Supergod!
    Och moussen blev en superhit!

/Juniphé
     LemonCurdgräddeav JFL @ 01:01 Lemon Curd-grädde

3 dl vispgrädde
    1/2 burk Lemon Curd

Vispa grädden. Blanda lite grädde i lemon Curden och ha sedan i resten.

-Är perfekt att ha under ett MMF-lock för citronen byter bra av sockermassans sötma.

-Lemon Curd är en engelsk citronkräm son du hittar på marmeladhyllan i butikerna.
    smörkräm är jätteenkelt att göra.

200g smör(rumsvarmt)
    1½dl florsocker
    2 tsk vaniljsocker
    3 ägg gulor

Rör fettet mjukt.Blanda florsocker,vanilj och äggulor till en slät smet.

KLART....

Kommentar:
    Gjorde denna till att fodra en SP-tårta med, gjorde dubbelt recept, fast med enkelrecept på äggen (3 ägg på 400 g smör osv.). Jag spritsade tårtan så tunt jag kunde, med en platt tyll (korgtyll) och ändå gick allt åt till tårtan. Alltså till en typ 18-bit behövde jag dubbelt recept! /JFL
     Mandelgrädde

2 dl crème fraiche
    3 dl vispgrädde
    1-2 tsk vaniljsocker
    150 g mandelmassa
    1/2 tsk kardemumma
    Vispa cf med vaniljsocker, kardemumma och socker.
    Vispa grädden ganska hårt. Riv mandelmassan fint och blanda ner i cf-blandningen. Vänd ner i grädden.
    .?:*¨¨*:?.Gifter mig, 29 september 2007.?:*¨¨*:?.
  • Jannamia

Jordgubbsmousse

4 blad gelatin
    2 ägg
    1 dl socker
    4 dl Vispgrädde
    2 dl jordgubbssylt

Lägg gelatinbladen i kallt vatten, ca 5 min. Vispa ägg och socker poröst. Vispa grädden och vänd ner den i äggsmeten. Smaksätt med jordgubbssylt. Smält gelatinet på svag värme. Låt svalna något. Vänd ner det i smeten. Låt stå kallt  ett par timmar innan serveringen

• Jannamia

Mousse på hallon och vanilj
    Ingredienser 5 dl hallon
    3/4 dl strösocker
    1 gelatinblad
    1/2 msk vaniljsocker med äkta vanilj
    2 1/2 dl vispgrädde
    Florsocker till garnering

Gör så här Koka strösockret och hälften av hallonen till mos i en kastrull. Kör moset i en mixer och sila bort kärnorna. Blötlägg gelatinbladet i rikligt med vatten. Krama ur vattnet och rör ned gelatinet och vaniljsockret i den varma hallonsåsen och låt svalna. Vispa grädden. Var noga med att vispa den lätt eftersom moussen skär sig om grädden är för hårt vispad. När hallon- & gelatinblandningen börjar stelna är det bara att vända i den vispade grädden och ställa in i kylskåp, minst 2 timmar. "Kula" upp moussen i glas eller på tallrikar. Garnera med resten av hallonen och florsocker.

Svar på tråden Recept på mousse!