• Pyret3

Klöver i gräsmattan

Vi sådde gräsmatta förra året. Den hann bli rätt så fin innan hösten.
    Iår så har den blivit riktigt kraftig,,,men,,, det kommer mer och mer klöver i gräsmattan. Ser att även grannarna har endel klöver.
    Vad kommer detta ifrån och hur blir man av med det?

• Svar på tråden Klöver i gräsmattan
  • Sagogryn69

Klöverfrön kan ligga i marken jättemånga år, så det är säkert inget ni har sått, eller hur?!?
    Klöver ogillar kväve (de fixar kväve själva & mår illa av mer), så jag skulle gödsla gräsmattan Jag rekommenderar NPK med mikronäring; gärna 11-5-18 eller 8-5-19, som är potatisgödsel, men funkar jättebra, tycker jag   om man bara hittar det i småsäckar förstås: 50 kg alltså, på "Granngården". Det är billigare än vanlig gräsmattegödsel, som dessutom brukar innehålla ogräsmedel. Det är inte nödvändigt för att ta bort bara klövern. 
    Sen finns det kanske ekologiska/organiska gödselmedel också, men det kan du kolla med personalen om du är intresserad av det
    Lycka till!

• veera

Varför vill ni ha bort klövern?
    Klövern binder kväve ur luften= gödslar din gräsmatta gratis. Dessutom är klöver väldigt torktålig eftersom den har djupare rötter än gräset. Så när klöverfria gräsmattor blir bruna av torka så är en gräsmatta där det växer klöver grön.

• Pyret3

Tack för era svar...Det är nog bra med klöver,,,men tycker det ser lite tråkigt ut.

• kärleksbarn 05

vi kör med kombi stroller tar bort ogräs å klöve refektivt motverkar mossa å anant oönskat + gödslar gräsmattan fint

att tänka på är att om de inte regnar massor måste man vattna själv....efter ett par dagar ananrs blir gräsmattan gul

Svar på tråden Klöver i gräsmattan