• Lady Gaga

Toppigt bakhuvud vanligt?

Felicia blir 4 månader nästa vecka och jag har upptäckt att hennes bakhuvud är typ toppigt eller vad man ska säga. Är detta något som är vanligt hos små bebisar eller bör man oroa sig?

jag vet inte om det syns så bra på denna bilden.

Hon har dessutom blivit lite platt på bakhuvudets högra sida, men det kanske jämnar ut sig sen när hon blir lite mer "rörlig"?

~äta här eller äta påse?~
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-17 00:33:41:
    Eller jag kanske inbillar mig att det är lite toppigt? Kanske ska se ut så? *funderar*
  • Svar på tråden Toppigt bakhuvud vanligt?
  • Tatta

Jag har haft samma fundering, och det finns en tråd om detta där en mamma berättar att barnet skall få en hjälm som rättar ut detta. JAg var lite bekymrad för min kille och visade upp honom för barnläkaren på BVC, men han sade att det inte var onormalt toppigt. Jag har kudde alltid, både i sängen och babygymet. Övar på magen, men han gillar inte det, men kämpar på lite varje dag.

Är du orolig, fråga på BVC. Det finns nån åkomma som har med halsmuskulaturen att göra, men det kan man träna bort med sjukgymnast. Min kille var inte sned, så det var inte aktuellt för oss.

Men som sagt - är du orolig - kolla!

• Lady Gaga

Jag ska till bvc den 23e så jag får fråga då. Felicia har oxå kudde, även i vagnen sin. Dock är det en ikea kudde. Vet inte om den är så bra? Får liksom "fluffa" till den med jämna mellanrum för innehållet åker åt sidorna och lämnar en "krater" där hon har sitt huvud. Hmmm.

Hur menar du med åkomma som har med halsmuskulaturen o göra?

• Pysselgalningen

Min dotters skalle var toppig, men det börjar gå till sig nu. Dom blir framföallt så om man genomgått normal förlossning. Det är ju del delen som tränger ut först

• Pysselgalningen

Att hon blir platt på ena sidan beror nog på att hon ligger mest åt det hållet.

Jag såg till att variera vilken sida huvudet låg åt, och jag använde inte kudde.

• Lady Gaga
    Pysselgalningen skrev 2007-08-17 01:17:38 följande:
    Min dotters skalle var toppig, men det börjar gå till sig nu. Dom blir framföallt så om man genomgått normal förlossning. Det är ju del delen som tränger ut först
    Det blev snitt för vår del.
  • Tatta

Jag kommer inte ihåg vad det heter, men det gör att barnet drar åt ett håll hela tiden vilket resulterar i att huvudet blir platt på ena sidan. Det är inte farligt, så oroa dig inte! Läs mer här: www.growingpeople.se/templates/Page.aspx

Min läkare sade också att det är ärftligt. Alla barn har inte runda bakhuvuden.

Vår fina kudde bildar också krater ibland, men jag fluffar vidare!

• Pysselgalningen

Hikaru:Det är ändå normalt att bebisar har toppigt huvud. Tror bara att det syns mer på vissa.

• TvåTrollsMamma

Våran son har också rätt toppigt huvud, frågade barnläkaren på bvc nu i veckan hon sa att han inte hade något onormalt toppigt utan att vissa barn har så bara. Vi har också kudde i gymet,vagnen,sängen. Det har blivit lite bättre för jag undrade också om hjälmen men det var tydligen inte alls på tal om det.

• Linnpinn

När vår kille föddes var han en riktig "conehead" , men det försvann ju äldre han blev. Vi har också alltid haft kudde i både vagn och säng och han har jättefin form på sitt huvud nu, så kudde eller inte tror jag inte spelar så stor roll.

Svar på tråden Toppigt bakhuvud vanligt?