• TesenHj

Gravidbälte.....

Jag har ett jobb som innebär att jag sitter i bilen flera timmar om dagen. Ofta bara korta turen, men ändå mycke bil varje dag.
    Har funderat på ett sånt där "extra" bälte man kan köpa. Som går under magen. Vet inte om det är nödvändigt. Vad tror ni? Nån som provat? Fördelar och nackdelar?

• Svar på tråden Gravidbälte.....
  • Me o Mike

Du menar ett foglossningsbälte?? Dom ska man ej ha när man sitter!

• TesenHj

Nej, jag menar ett bälte som man förlänger bilbältet med. Skrev nog lite otydligt.

MulleNuh skrev 2007-08-17 09:17:45 följande:
    Du menar ett foglossningsbälte?? Dom ska man ej ha när man sitter!
  • Gustafsmamma2005

Jag har haft ett sådant hela graviditeten och tycker det är toppen.
    Jätte skönt att när bältet hamnar under magen istälklet för på magen och mycket säkrare.

Tycker absolut att du ska köpa ett sådant bälte om du kör mycket bil.

• Mitt hjärta är hemma

Kände tidigare i graviditeten att det hade varit bra, men bara en kort period. Nu när magen växt till sig behövs det inte alls.

• Krisselina

Jag hade ett sånt och tyckte det var jättebra!

Lita alltid på din intuition
  • Damien och Adrian

jag har ett sånt bälte och det är jättebra! Gott att slippa ha bälte över magen och säkrare för bebis!

• Hannish

Jag lägger bara det vanliga bältet under magen. Har kört bil hela graviditeten, är i v 40 nu. Tycker det har funkat jättebra.

• Sparrrow

Håller på att ta körkort och har för tillfället vägverkets broschyr framför mig, det står såhär om det bältet: "Det finns speciella bilbälten för gravida men de höjer inte säkerheten utan är enbart för komfort"

• Damien och Adrian
    Hannish skrev 2007-08-19 08:48:26 följande:
    Jag lägger bara det vanliga bältet under magen. Har kört bil hela graviditeten, är i v 40 nu. Tycker det har funkat jättebra.
    jo, fast det åker upp om du krockar, däri ligger skillnaden!
  • Mitt hjärta är hemma

Har testat att sitta lite i bilen och röra mig med bältet. Visserligen är mitt problem att jag bara har 1,5 cm mellanrum mellan ratt och mage nu (knappt) men jag har korta ben och ratten är inte justerbar. Men hursomhelst. Om jag lutar mig framåt är det ju bröstkorgen och huvudet som åker in i ratten, inte magen, dessutom skall ju bältet vid krock stoppa just kroppen/överkroppen från att åka framåt sådär. Så länge man bara ser till att bältet inte sitter PÅ buken (det skall det ju aldrig göra) så bör det inte vara någon fara för magen. Bältet dras ju åt uppifrån, inte nerifrån.

Eller har jag fel?

• Damien och Adrian

man kan tumla runt i bilen om det är en svår olycka, bältet kan flytta sig. Det gör det inte med gravidbälte. Jag tycker att det är väl värt det! -)

• MiaPiaFia
    Incommunicado skrev 2007-08-19 18:45:10 följande:
    man kan tumla runt i bilen om det är en svår olycka, bältet kan flytta sig. Det gör det inte med gravidbälte. Jag tycker att det är väl värt det! -)
    Om man tumlar runt i bilen så är det nog inte säkerhetsbältet som gör de värsta skadorna, då är det nog andra saker som flänger runt i bilen också och kan skada magen...

Jag själv gör som många andra redan skrivit och lägger det vanliga bältet under magen, det känns bra för mig. Men gör vad som känns bäst för dig.
  • Hannish

Incommunicado;

Hannish skrev 2007-08-19 08:48:26 följande:

jo, fast det åker upp om du krockar, däri ligger skillnaden!

------------------------------------------------------------
    Då är det tur att jag inte krockat då

Men som det är nu kan det väl knappast åka upp, det ligger ju verkligen UNDER magen som hänger över lixom..
  • MERlight
    Sparrrow skrev 2007-08-19 08:55:00 följande:
    Håller på att ta körkort och har för tillfället vägverkets broschyr framför mig, det står såhär om det bältet: "Det finns speciella bilbälten för gravida men de höjer inte säkerheten utan är enbart för komfort"
  • Dianthus

Jag tyckte gravidbältet var jättebra i början av graviditeten, eftersom min mage var svullen och det gjorde ont när bältet tryckte minsta lilla. Nu är jag i v25 och har inte längre ont i magen och har jag vanligt bilbälte så är det lätt att putta ner det under magen. Använder dock gravidbältet ibland ändå, eftersom jag nu har köpt det. Ångrar dock inte köpet ett dugg, eftersom det var till så stor hjälp i början!

• Paulina f69

Som sparrow skriver: Kom ihåg att gravidbältet INTE höjer säkerheten!!! Om det blir en krock finns det inte en chans i världen att den där lilla kardborreknäppningen håller bältet på plats. Men visst, det kan ju vara skönt att slippa ha bältet över magen.

• anna ruffs

när jag övningskörde och körde isbanan sa handledaren att, tjejer, gå inte på den här skiten när ni är gravida och höll upp ett sånt där gravidbilbälte. dels som sas innan håller inte kardborrknäppningen sen sitter man på en liten kudde som gör att det är mkt lättar att glida fram längre och få en ännu kraftigare smäll mot bältet..

• buffybus

sålänge det är i jobbet kan du säga till din chef att han köper ett till dig..

det gör dem på vårt jobb...så behöver du inte fundera på om du ska köpa det för det kostar en del... =D

• Dianthus

Jag har ett bälte med riktiga knappar och ingen kardborreknäppning. Har hört att de med kardborreknäppning lättare går sönder. På pappret vi fick från mvc stod om sådana här bälten. Det stod att man kan ha dem för bekvämlighetens skull, men att de inte höjer säkerheten. Jag tror dock inte att de sänker säkerheten heller.

• Sophie

Vi köpte ett gravidbälte ganska tidigt i graviditeten. Jag tycker att det än så länge (v. 27) är vårt ända verkligt onödiga köp. Jag upplever mest bältet som krångligt. Dessutom har jag ofta kjol och den blir då väldigt skrynklig samt att hela benen blottas.

Svar på tråden Gravidbälte.....