• qbtq

    AKUT! Avskedspresent till vän som flyttar

    Har hela sommaren vetat om de faktum att en av mina bästa vänner flyttar till England på söndag, men har trots detta inte förberett ngt. Och nu står jag här, ska på avskedsmiddag ikväll och vill gärna ge henne ngt inför hennes resa, men vad? Snälla, alla tips mottages tacksamt.

  • Svar på tråden AKUT! Avskedspresent till vän som flyttar
  • AnneSophie

    Saker man saknar när man bor i England.
    Kexchoklad
    Marabou choklad
    Lingonsylt
    Pepparkakor
    Glögg
    Knäckebröd

    Osv

    Man kan handla dessa saker på IKEA utomlands MEN man kan ju inte åka dit så ofta.
    Jag saknade Marabou när jag bodde i England. Engelsk choklad är inte god.


    Alla som säger 'Du kommer förstå när du blir äldre' har faktiskt rätt.
  • carola1977

    Ett smycke som hon kan ha på sig som en påminnelse om dig.

  • MissRock

    Har du mycket pengar på fickan så kanske du kan ge henne en biljett tillbaka, för att hälsa på nångång menar jag? Funkar väl enbart i "innestående" variant då förstås Räcka ut tungan

    Annars ett billigt alternativ är en skiva med låtar som påminner henne om er tillsammans, alltid roligt att bli lite nostalgisk.

    Smycke är inte så tokigt heller nej, varför inte?

  • HaJoMi

    Tycker AnnSophies förslag är super. När vi gav en avskedspresent till en kompis som skulle till Asien gjorde vi en Förstahjälpen-låda med det röda korset på och allt. I där låg sådant hon tyckte var smarrigt - snus, snusklubbor, foton på oss när vi gjorde pussmunnar osv

  • Signatur

    Fast ska man flytta vill man inte ha en massa extra saker att släpa på. Kommer hon och hälsar på? I så fall skulle jag ge presentkort på någon upplevelse t ex midsommarpicnic nästa gång du kommer hem eller så. Eller ett presentkort på ett besök eller liknande.

  • ming

    Jag älskar att ge bort såna där drivvedstavlor, eller vad det heter. Ni vet såna gjorda på drivved men röda stugor, bryggor, svensk flagga, musselskal, livboj, osv.
    Så fina och påminner om den mysiga svenska skärgården!

  • Who knows

    Jag älskar ju att ge bort smycken som det inte finns så många av, men det är ju jag

  • matildalarsson

    Man kan ju alltid köpa något som vännen kommer sakna från Sverige, typ knäckebröd, godis eller något sånt. Det uppskattas alltid. Eller så kan man köpa något smycke eller prydnadssak som påminner vännen om dig som hon kan minnas dig. Eller med något fotografi på dig eller något sånt.

    Sverigeflagga eller något roligt från Sverige som vännen kan ha utomlands fungerar också bra. Jag gav min kompis en Sverigeflagga och en fin prydnadssak när hon reste till Japan i ett halvår. 

  • schmetterling
    matildalarsson skrev 2018-08-15 14:04:02 följande:

    Man kan ju alltid köpa något som vännen kommer sakna från Sverige, typ knäckebröd, godis eller något sånt. Det uppskattas alltid. Eller så kan man köpa något smycke eller prydnadssak som påminner vännen om dig som hon kan minnas dig. Eller med något fotografi på dig eller något sånt.

    Sverigeflagga eller något roligt från Sverige som vännen kan ha utomlands fungerar också bra. Jag gav min kompis en Sverigeflagga och en fin prydnadssak när hon reste till Japan i ett halvår. 


    Tråden är 11 år gammal...
  • Glinda från Oz

    Jag vet att tråden är skitgammal men någon googlare kanske vill ha tips.

    Jag skulle ge något som är så lätt så möjligt det kommer vara svårt nog för henne att undvika övervikt på väskan.

Svar på tråden AKUT! Avskedspresent till vän som flyttar