• Suck och suck

Hur lång tid är en tand lös innan man tappar den? Min 5-åring undrar.

Och jag kommer inte själv ihåg. Hur länge brukar de kära mjölktänderna sitta lösa, innan man tappar dem (ungefär)?
    Man kan väl vicka lite på dem så det går snabbare kanske? Har jag för mig?

• Svar på tråden Hur lång tid är en tand lös innan man tappar den? Min 5-åring undrar.
  • Suck och suck

Hallå, Hur länge är era barns tänder lösa innan de tappar dem??

• rollergirl

Första tanden var lös i flera månader, när den väl ramlade var nya tanden redan en liten bit upp. När nästa tand var lös bad vi vår dotter att ibland vicka på den och se om den "var mogen" att ramla (det gjorde hon nog inte alls med den förra), så den föll nog på ngn vecka.

• fijah

När min dotter har tappat tänder har det tagit allt från "lång" tid till "kort" tid. Det beror ju på hur mycket man pillar och vickar. Dock har aldrig den nya tanden varit där under när Kajsa tappat sina.

• Alison

Det där är så olika. Alice tänder blev lösa en i taget och hon vickade ibland, men inte mycket. Första tanden tog kanske 2 veckor, andra 2 dagar (men den var ju med den första och vickades). Strax därefter blev en till lös och den är lös än, efter 6 mån, men inte jättemycket. Hon har tappat två andra innan den.

Den som väntar på nåt gott, väntar alltid så länge!
  • Suck och suck

Jo, sambon sa att om man låter bli att vicka och låter de ramla av, av sig själva, Så har man den fördelen att den nya tanden börjar komma.
    Men egentligen så skulle det inte göra något om det bara är en tom glugg länge, för DE ÄR JU SÅ SÖTA, då de har såna där gluggar, barnen. Tycker jag!

Svar på tråden Hur lång tid är en tand lös innan man tappar den? Min 5-åring undrar.