• Amatea

Är man fyrbarnsmamma om 2 av barnen är bonusbarn?

Är lite fundersam... har en rätt avlägsen vän vars liv jag mestadels följer via nätet. Hon kallar sig då Fyrbarnsmamma men saken är den att hon har två barn med sin man. HAN har sedan två barn i ett tidigare förhållande och dessa barn bor varannan vecka hos sin egen mamma. Visst är det jättebra att min vän gillar sina bonusbarn så mkt att hon uppenbarligen ser sig som mamma även till dem men hade jag varit den biologiska mamman hade jag nog reagerat.

Ni som har barn som delvis bor i en ny familj, hade detta varit ok med er?
    Ni som har bonusbarn, räknar ni med dem om ni säger att ni är Mamma/Pappa till X st barn alt. Jag är x-barnsmamma/pappa?

• Svar på tråden Är man fyrbarnsmamma om 2 av barnen är bonusbarn?
  • kaksmulan

Nog räknar jag min bonusmamma till att vara sjubarnsmamma (liksom min pappa är sjubarnspappa)! Trots att hon "bara" är mamma till fyra av oss så har hon ju ändå varit där som en sorts mamma!

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • idacathrine

Nä, det tycker jag inte.

• venture

Jag säger alltid som så att jag har fyra barn hemma, om nån frågar tillägger jag att två är mina och två är bonus.

• Karl Fazer

Ett annat perspektiv!

Jag har inga bonusbarn men har själv växt upp som bonusbarn eller styvbarn som det hette på den tiden. Jag hade aldrig velat att min styvmamma kallade sig för min mamma och att jag räknades som ett av hennes barn.

• idacathrine

Karl Fazer: Jag tänker precis som dig. Har själv inga bonusbarn, men har varit ett...

• Mickis74

Nej, skulle säga att jag är 2barnsmamma och med X antal bonusar.

Har aldrig kallat mina föräldrars nya partners för mamma eller pappa och dom har aldrig kallat mig som sitt barn.

• Ess

Känner dom sig som en familj så kan hon säga att hon har fyra barn.
    Frågar någon mig hur många barn jag har så svarar jag två eftersom jag inte ser hans barn som mina.

• maddis72

Hur nära jag än kommer stå mina relativt nya bonusar så kommer jag aldrig säga att jag är 4-barnsmamma, men får jag frågor om familjen kommer de ändå alltid att räknas även om jag då säger bonusar, min sambo har 2 så vi har ju 4 osv osv osv...
    Är ju som om min yngsta sons bonusmamma skulle säga hon är 3-barnsmor fast hon inte har något barn egentligen, nej fy 17!

• Helgona

VI har x antal barn hemma...frågar någon så kan jag förklara.
    Men så länge de bor hos mig är de "mina"....mina regler, våra vanor osv.
    Däremot presenterar jag mig inte som x-barns mamma någonsinn!!!!!

Det roligaste jag varit med om innom denna genre är min ( på den tiden) nya granne...efter några veckor så kommer hon över till mig, tar i hand säger hej jag heter NN o är 3 barns mor..... Jag funderar ett tag....har bara sett ett barn i deras trädgård . så jag frågade. ja ha...men jag har bara sett NN. Jo men min man har två innan....ja ha svarade jag jag är 7 barns mamma (Jag är 23år...). Ser hennes frågande min o svarar jo  min man har 6 barn innan.....hon blev skit sur o pratade aldrig mer med mig Oskyldig

CARPE DIEM
Svar på tråden Är man fyrbarnsmamma om 2 av barnen är bonusbarn?