• Mischaella

INDERAL, Någon som vet ?!?

Jag var hos läkaren idag angående nervositet, ångest, socialfobi etc.
    Jag bad om STESOLID, vilket jag faktiskt fick ut 10 mg men bara
    10 st. Och aldrig mer...

Jag bad även om INDERAL som jag läst mycket om på Internet,
    där folk säger att den är bra mot scenskräck, tala inför folk,
    större sällskap, rodnad. etc.
    Och att folk även får den mot migrän, vilket jag har...
    Så den fick jag utskriven med.
    Men jag undrar om INDERAL är bra?? Och om de är till nån hjälp? Det enda
    läkarn sa till mig var att 'Den är mot migrän. Och sänker blodtrycket.'

Plus, att jag fick någon mer medicin utskriven som är lugnande men han
    visste inte namnet i huvudet på den när han satt där o jag vet själv inte än vad den heter eftersom jag inte hämtat min med. på apoteket ännu!

jag undrar om INDERAL är bra & effektiv mot tex. RODNAD, STORA FOLKMÄNGDER..etc. Och hur man känner sig utav dom?

Skriv gärna någon som vet !!

• Svar på tråden INDERAL, Någon som vet ?!?
  • Anonym (G)

Inderal hjälper inte mot folkmängder....men den kan hjälpa mot de fysiska tecknen på SF (social fobi) som: darrningar/rodnad/hjärtklappning/skakningar osv.

Återkom du med namnet på den andra medicinen så kanske jag kan ge dig råd där.

• Mischaella

Anonym (G) skrev 2007-08-17 19:20:36 följande:

Inderal hjälper inte mot folkmängder....men den kan hjälpa mot de
    fysiska tecknen på SF (social fobi) som:
    darrningar/rodnad/hjärtklappning/skakningar osv. Återkom du med namnet på den andra medicinen så kanske jag kan ge dig råd där.
    Jamen det lät ju ganska så bra. för jag rodnar lätt. Väldigt ofta.
    Får hjärtklappning, och börjar skaka på rösten.
    De är i stort sett det jag behöver hjälp med... Blodet liksom
    bara rusar i kroppen upp i huvudet, o Inderal ska ju hjälpas mot de iaf vad jag läst. :)

Ja, den andra, så fort jag hämtat ut den så ska jag skriva namnet på den.
  • Anonym (?)
    Mischaella skrev 2007-08-17 15:29:23 följande:
    'Plus, att jag fick någon mer medicin utskriven som är lugnande men hanvisste inte namnet i huvudet på den när han satt där o jag vet själv inte än vad den heter eftersom jag inte hämtat min med. på apoteket ännu!
    Bara undrar ,hur kunde läkaren skriva ut ett recept på en medicin han inte visste namnet på?

En bra medicin mot ångest etc. är Efexor.
    Ingen man tar vid behov utan varje dag,förebyggande.
  • Mischaella

Anonym (?) skrev 2007-08-18 02:09:17 följande:

Bara undrar ,hur kunde läkaren skriva ut ett recept på en medicin han inte visste namnet på? En bra medicin mot ångest etc. är Efexor.Ingen man tar vid behov utan varje dag,förebyggande.
    Han hade inte namnet på den medicinen i huvudet just då, han började bläddra på datorn men skulle höra med den andra läkarn sen. :)

De kanske va Efexor, hehe får se:)
  • Anonym (?)

Okej,för du fick väl inget tomt recept?
    Efexor är bra den kan jag rekomendera.
    Fast det är lite knepigt om man vill sluta då de ger utsättningssymtom.
    Men det viktigaste är ju att må bra/bättre än du gör nu,så får du ta det andra sedan.

Lycka till!

• Mischaella

Anonym (?) skrev 2007-08-18 23:24:07 följande:

Okej,för du fick väl inget tomt recept? Efexor är bra den kan jag rekomendera.Fast det är lite knepigt om man vill sluta då de ger utsättningssymtom.Men det viktigaste är ju att må bra/bättre än du gör nu,så får du ta det andra sedan.Lycka till!
    Fick inget i handen utan receptet är elektroniskt o skickas via
    datorn till apoteket.. :)
    Tack för att du skrev!
  • Anonym (Cia)

Jag äter inderal 40 mg 1 gång om dagen för att slippa hjärtklappning, myclet hög vilopuls, extraslag å hjärtrusningar.
    Första veckorna så kände jag mig lite tröttare än vanligt å mina händer å fötter kunde kännas kalla å det var som om det kylde i dem.
    Men min kropp kändes lugnare tack vare att hjärtat slog mer normal takt hela tiden.

Nu efter att ätit dem i 3-4 månader så kan jag fortfarande känna mig lite trött i bland, men det kan bero på andra saker, å sen har jag yrsel i bland.

• Anonym (psyk)

Jag har fått inderal och sobril som jag ska ta när jag flyger (flygrädd). Funkar ganska bra. Jag blir lite lugnare, även om jag gärna skulle vilja ha mer effekt av dem. Måste kolla upp till nästa gång hur mycket man får ta som mest.

• Anonym (G)

För tremor (darrning/skakning) anges 120 mg som maxdos. Denna ska fördelas över dagen.

Inderal (propanolol) används ju även för att minska sakdor vid hjärtinfarkt och för att förhindra hjärtdöd, samt behandling av förhöjt blodtryck. Doser som ges för dessa ändamål är avsevärt högre än de doser som rekommenderas vid SF eller andra fobier.

Håll dig till de doser din läkare ordinerat!

• Anonym (psyk)

Jag håller mig inte till den dos som den ursprungliga läkaren rekommenderade till mig för länge sedan. Däremot håller jag mig till doser som jag fått bekräftat av medicinsk expertis fungerar bra för det ändamål jag ska ha dem till. Jag kan ju t.ex. konsultera en ny läkare.

• Anonym (Cia)

TS: har du tagit nån medicin eller hur går det??

• vadskajaghetadå

jag har ätit inderal i många år, den har då aldrig lugnat meig mer än att pulsen blir lägre.

+ att jag får en satans massa mardrömmar

jag fick stesolid på sjukhuset när jag var gravid och pga en rad olika anledningar och den gör en lugn, men absolut inte inderal!

• Anonym (Cia)
    sannispannisen skrev 2007-08-20 20:59:48 följande:
    jag har ätit inderal i många år, den har då aldrig lugnat meig mer än att pulsen blir lägre.+ att jag får en satans massa mardrömmarjag fick stesolid på sjukhuset när jag var gravid och pga en rad olika anledningar och den gör en lugn, men absolut inte inderal!
    Nä, jag kan hålla med om att den inte helt lugnar...men pulsen blir ju som sagt lägre. Men jag kan fortf. bli stressad å orolig psykiskt men slipper i alla fall hjärtklappningen då. Hur stor dos äter du?? Hur många år har du ätit den??
  • vadskajaghetadå
    Anonym (Cia) skrev 2007-08-21 18:44:38 följande:
    Nä, jag kan hålla med om att den inte helt lugnar...men pulsen blir ju som sagt lägre. Men jag kan fortf. bli stressad å orolig psykiskt men slipper i alla fall hjärtklappningen då. Hur stor dos äter du?? Hur många år har du ätit den??
    att pulsen sjunker är ju iallafall bra.

jag äter inte det just nu för min värden för struman ligger bra nu, men runt 3 år ungefär
  • Mrscaro

jag äter inderal mot arytmi(hjärtklappning). Har hjärtfel att de blir så ibland...de enda ja vet e att de sänker pulsen och lugnar ner den.

• Anonym (Cia)
    Mrscaro skrev 2007-08-22 08:45:32 följande:
    jag äter inderal mot arytmi(hjärtklappning). Har hjärtfel att de blir så ibland...de enda ja vet e att de sänker pulsen och lugnar ner den.
    Äter du hög dos?? Å får du yrsel av att äta den??
  • Mischaella

Jag märker att Inderal har olika effekter på från person till person. Fast så är de nog med de flesta mediciner? Jag tycker Stesolid är bra. Medan andra inte upplever lugn av den alls.

Vissa tycker Sobril är bättre än Stesolid, o Sobril blir jag inte de minsta lugn av. ingen skillnad alls.

I allafall, jag ska äta 3-4 Inderal/dag.
    Vilket ska dämpa rodnad, darrig röst, hjärtklappning.
    Jag besökte läkarn idag igen, och Inderal ska ju vara väldigt bra
    tex. mot att prata inför folk, o ska göra så blodet inte rusar upp i huvudet. Som sagt....olika från person till person.

Svar på tråden INDERAL, Någon som vet ?!?